تجارت و بازرگانی

ثبت سفارش کالای وارداتی

ثبت سفارش کالای وارداتی از جمله مراحل قاونی وارد کردن یک کالا به کشور ایران است که باید فرد دارای کارت بازرگانی برای واردات کالا آن را طی کند. برای انجام ثبت سفارش کالای وارداتی یک سامانه مخصوص وجود دارد که فرد با وارد کردن اطلاعات کالا و فروشند، بارگزاری مدارک و پرداخت هزینه ثبت سفارش که نیم درصد ارزش کالا است می تواند آن کالا را ثبت نماید.

واردات و صادرات کالا نیازمند داشتن کارت بازرگانی است. که با دارا بودن آن و ثبت کالا در سامانه کالای وارداتی و گذراندن مراحل آن می تواند کالا را به کشور و آن را از گمرک ترخیص نماید. در غیر این صورت آن کالا غیر قانونی است.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی کامل نحوه و چگونگی ثبت سفارش کالای وارداتی و مراحل و مدارک مورد نیاز برای آن نموده ایم.

ثبت سفارش کالای وارداتی

هر شخص تاجری که قصد واردات و صادرات کالا بدون واسط را داشته باشد باید مراحل خاصی را طی و مدارکی لازم برای این کار را داشته باشد تا عمل او قانونی محسوب شود.

ثبت سفارش کالای وارداتی مهمترین مرحله برای واردات کالا محصوب می شود که فرد باید از طریق سامانه مخصوص کالای وارداتی خود را ثبت کند. هزینه انجام این کار را بپردازد. برای ثبت سفارش فرد باید، کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر را داشته باشد.

بعد از انجام ثبت سفارش کالای وارداتی کالای قانونی محسوب می شود و اجازه ترخیص کالا از طریق گمرک به فرد داده خواهد شد.

کارت بازرگانی مهمترین مدرکی است که فرد برای واردات و صادرات کالای قانونی باید داشته باشد. برای درخواست کارت بازرگانی می توانید با مراجعه به سامانه mojavez.ir برای دریافت آن اقدام نمایید.

تمامی اشخاص دارای رمز ارز رسمی استخراج شده می توانند با داشتن شرایط و طبق قوانین برای ثبت واردات با رمز ارز از طریق سامانه جامع تجارت اقدام نمایند.

در واقع ثبت سفارش کالای وارداتی به معنی ثبت اطلاعات کالای وارداتی خود با توجه به Hs code آن کالا، در سامانه مخصوص آن از طریق وارد کننده دارای کارت بازرگانی است که این امر موجب قانونی شدن آن کالا در کشور خواهد شد.

سامانه ثبت سفارش کالای وارداتی ntsw.ir

ntsw.ir سامانه ثبت سفارش کالای وارداتی است که تجاری که قصد واردات و صادرات کالای خود را دارند باید از طریق این سامانه ثبت سفارش کالای صادراتی خود را انجام دهند.

سامانه ntsw.ir همان سامانه تجارت ایران است که متقاضیان برای وارد کردن کالا به کشور باید در این سامانه اقدام به ثبت سفارش کالای وارداتی خود نمایند.

از دیگر خدمات سامانه تجارت ایران میت وان به مواردی همچون دریافت کد نقش تجاری، شناسه کالا، دسترسی به زیر سامانه ها، دسترسی به تبادل نظر و پرسش و پاسخ های متداول و فیلم های آموزشی این سامانه اشاره کرد که در اختیار کاربران این سامانه قرار گرفته شده است. که با مراجعه به سامانه تجارت ایران ntsw.ir می توانید از آن بهرمند شوید.

مراحل و نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی

با توجه به اهمیت صحیح طی نمودن مراحل و جهت پیشگیری از هر گونه خطا در ادامه به بررسی کامل مراحل و نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی می پردازیم .

ابتدا باید وارد سامانه ثبت سفارش کالای وارداتی یا همان سامانه تجارت ایران ntsw.ir شوید. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده اید اقدام به ثبت نام کنید، در غیر این صورت با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.

سامانه ثبت سفارش کالای وارداتی ntsw.ir

بعد از ورود به سامانه تجارت ایران در سمت چپ صفحه مطابق تصویر گزینه بازرگان حقوقی را انتخاب کنید و سپس از سمت راست بر روی گزینه مدیریت پرونده کلیک نمایید. در صفحه باز شده بر روی پرونده جدید کلیک نمایید

مراحل و نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی 

با کلیک بروی پرونده جدید، صفحه ای مشابه صفحه زیر، برای شما نمایش داده می شود. که باید اطلاعات اصلی پیش فاکتور را در آن قسمت وارد نمایید و از قسمت شناسه فروشنده، فروشنده خارجی را انتخاب کنید تا به قسمت بعد هدایت شوید.

مراحل و نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی 

سپس در صفحه ای مشابه صفحه ی زیر اطلاعات فروشنده خارجی را وارد نمایید و گزینه جست و جو را انتخاب کنید تا اطلاعات او نمایش داده شود. در صورت که اطلاعات فروشنده یافت نشد باید باید بر روی گزینه تجارت خارجی و اخذ شناسه فروشنده خارجی جدید اقدام به اخذ شناسه برای فروشنده خارجی نمایید.

مراحل و نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی 

در مرحله بعد باید اطلاعات گمرکی، حمل و نقل را وارد نمایید. این اطلاعات شامل نوع قرارداد و تعداد دفعات حمل ونقل و … می باشد.

با توجه به نوع قرارداد انتخابی شما، صفحه ای مشابه صفحه زیر نمایش داده می شود که در آن روش مناسب حمل نمایش داده می شود. در صورتی که قصد حذف روشی را دارید می توانید آن را حذف نمایید.

در مرحله بعد باید اطلاعات پیش فاکتور خود، اطلاعات مالی و بانکی را تکمیل نمایید.

در این مرحله می توانید اقدام به ثبت کالا به روش افزون کالا به صورت تکی و یا ثبت گروهی کالا از طریق بارگذاری اکس بنمایید و کالاهای پیش فاکتور خود را در سامانه ثبت کنید.

در صورتی که بر روی افزودن کالا کلیک کنید صفحه ای برای شما باز خواهد شد که در آن می توانید با وارد کردن شماره تعرفه کالا، کالا خود را جستوجو کنید.

در صورتی که شماره تعرفه کالا را نمی دانید، کافی است روی گزینه جست و جو کلیک کنید. و اطلاعات مورد نیاز هر کالا را که شامل نوع بسته بندی وزن و موارد دیگری است را وارد نمایید و بروی گزینه ثبت کلیک کنید.

در صورتی که ثبت سفارش کالای وارداتی خود را درست انجام دهید. در انتها یک کد 8 رقمی ثبت سفارش به شما داده خواهد شد که باید آن را نگهداری کنید.

هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی

ثبت سفارش کالای وارداتی یکی از اقدامات ضروری برای واردات قانونی کالا به ایران است. که نیازمند پرداخت هزینه و کارمزد می باشد و بدون پرداخت این هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی امکان پذیر نخواهد بود.

هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی یا کارمزد کالا معادل نیم درصد ارزش است و بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود :

مبلغ ارز کل پیش فاکتور، ضرب در نرخ ارز شده و بر 20000 تقسیم می گردد و بدین صورت کارمز کالای وارداتی ثبت شده محاسبه می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره