دانشنامه

افزایش فروش چه راهکارهایی وجود دارد؟

افزایش فروش خواسته تمام فعالان اقتصادی و کارآفرینان است. راندمان فروش نشان دهنده موفقیت محصول و یا خدمات تولید شده توسط صاحبان مشاغل است و ارتباط مستقیم با سودآوری سازمان و ماندگاری در بازار رقابت را دارد. از این رو همه به دنبال این هستند که با راه‌ها و روش‌های مختلف فروش خود را بالا ببرند. فرقی نمی‌کند که کسب و کار از چه نوعی است (اینترنتی یا حضوری)، در هر صورت باید از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای افزایش راندمان فروش خود استفاده کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این روش ها با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه افزایش راندمان فروش می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

افزایش راندمان فروش

هر روزه کسب و کارهای مختلفی در حال رشد هستند، این موضوع به خصوص برای آن دسته از مشاغلی که به صورت اینترنتی فعالیت دارند، بیشتر صدق می‌کند. در قرن حاضر اینترنت بخش جدایی ناپذیری از زندگی شهری بشر محسوب می شود. روز به روز نیز کسب و کارهای بیشتری بخشی از فعالیت خود را وارد دنیای مجازی می کنند، چرا که به آن ها اجازه می دهد ارتباط مستقیمی با خریداران داشته باشند. استفاده از ابزارها و ایده های نوین راز موفقیت کسب و کارهایی است که سال ها توانسته اند در عرصه تجارت باقی بمانند. در نتیجه اگر به دنبال بالا بردن راندمان کار خود هستید می توانید از ایده های نوین کارشناسان کاردوک نیز استفاده کنید.

 

نکات مهم برای افزایش راندمان فروش

1- کارهای فروش را پیگیری کنید

قبل از معرفی و اجرای استراتژی‌های جدید، شما باید موارد قدیمی و کارهایی که در گذشته برای افزایش فروش انجام می‌دادید را ارزیابی کنید. بهترین راه برای شروع، نظارت بر فعالیت فروش و پیگیری زمانی است که هر یک از اعضای تیم در کارهای مختلفی که بر عهده دارند، می‌گذرانند. در حالت ایده آل، شما باید فعالیت فروش خود را در زمان واقعی نظارت و اندازه گیری کنید.

2- برای افزایش فروش از منابع صحیح استفاده کنید

وقتی بتوانید بر کارهای فروش محصولات شرکت و یا کارخانه خود نظارت دقیقی داشته باشید، متوجه فرصت های پیشرویتان نیز می شوید. برای مثال اگر متوجه شدید بخشی از فعالیت تیم فروش شما صرف انجام کارهایی می‌شود که قابل جایگزینی با سیستم های اتوماتیک هستند، بهتر است از ابزارآلات مدرن برای بسته بندی محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

بنابراین با استفاده از منابع صحیح برای فعالیت می‌توانید راندمان فروش خود را بالا ببرید. در واقع سرعت کار خود بهبود داده‌اید.

3- به کارگیری افراد خِبره و یا آموزش افراد مبتدی

از جمله راه‌هایی که می‌توانید سرعت و کیفیت فروش محصولات خود را بالا ببرید به کارگیری افراد خِبره و آموزش دیده است. هرچقدر تیمی که با آن کار می‌کنید بدانند که چه وظایفی دارند، چه کاری باید انجام دهند و در موارد اضطراری چه تدبیری را بیاندیشند، موجب افزایش راندمان فروش شما خواهد شد. همچنین شما می‌توانید افرادی که تازه استخدام کرده‌اید را نیز مورد آموزش قرار دهید.

4- افزایش فروش با بالا بردن کیفیت مواد محصولات تولیدی

اگر محصول خاصی تولید می‌کنید، یادتان باشد که باید کیفیت برتر را در بین رقبای خود داشته باشید. حتی اگر قیمت تمام شده شما بالا برود، باز هم کیفیت بالای محصولتان حضور و ماندگاری‌تان را در بازار تضمین خواهد کرد.  مطمئن باشید بالا بردن کیفیت مواد به کار رفته در محصولات تولیدی می‌تواند راندمان فروشتان را بالا ببرد.

5- استفاده از شبکه‌های مجازی و سایت‌ها

شیوه‌های سنتی کسب و کارها امروزه نمی‌تواند جوابگوی نیاز خریداران باشد، در واقع اگر فقط به شکل سنتی فعالیت می‌کنید این مهم را باید در نظر بگیرید که می‌توانید بخش مهمی از فروش خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.

البته همه کسب و کارها فقط کالایی را به فروش نمی رسانند، بخش بزرگی از تجارت های اینترنتی از طریق تولید محتوا انجام می‌شود که نشان دهنده قدرت اینترنت در دنیای تجارت است. بنابراین باید فروش خود را از طریق شبکه‌های مجازی و اینترنت نیز انجام دهید. ایجاد سایت، قرار دادن محتواها در اینستاگرام و انجام تبلیغات می‌تواند روی راندمان فروش شما تأثیر مثبت بگذارد. برای طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی کلیک کنید.

6- بازاریابی تلفنی راهی برای افزایش فروش

البته این شیوه برای افزایش فروش قدیمی شده اما هنوز هم کاربردهای خود را دارد. می‌توانید با تعدادی از مشتریان به صورت تصادفی تماس بگیرید و در مورد محصولات خود اطلاعات لازم را به آن‌ها ارائه دهید. البته اول از همه مطمئن شوید که آیا مخاطب‌تان تمایل دارد که صحبت‌های شما را گوش دهد، سپس در این باره شروع به گفتگو و بازاریابی کنید. این مهم نیز در بالا بردن راندمان فروش شما مؤثر خواهد بود.

7- برای میزان فروش خود هدف تعیین کنید

بدون هدف هیچ کاری انجام نمی‌شود. در واقع وقتی همه اجزای شرکت شما باید بر اساس هدفی تعیین شده باشد، برای شما و تیمتان مشخص است که چه راستایی باید فعالیت کنید. به این ترتیب به کلیه برنامه‌ها و برآوردهایی که از پیش تعیین کرده‌اید، می‌رسید.

برای فروش هم باید سقفی را تعیین کرده و در نظر بگیرید. مثلاً تعیین کنید که در این ماه باید در حدود صد عدد از کالای مورد نظر را به فروش برسانید و در این خصوص همه اعضای تیم تولید کننده باید صد عدد کالا تولید کنند و همه اعضای تیم فروش برای فروش این مقدار از کالا باید فعالیت و برنامه‌هایی را تعیین و اجرا کنند.

8- به اعتراضات مشتری توجه کنید

معمولاً در کشور ما هرگونه اعتراضی را نشانه کج سلیقه‌گی مشتری به محصول می‌دانند. در حالی که اعتراضات می‌توانند سازنده باشد و به فروش بیشتر شما منجر شود. همه اعتراضات را گوش دهید حتی خودتان با مشتری‌هایتان تماس بگیرید و یا از طریق پرسشنامه به این مهم پی ببرید که در مورد محصول شما چه اعتراضی دارند.

همه این نقاط ضعف را بنویسید و طی آن برنامه‌هایی را برای رفع این نواقص در محصول طراحی و اجرا کنید.

9- به جزئیات اهمیت بدهید

شاید شنیده باشید که جزئیات زیاد مهم نیستند و نباید خودتان را درگیر آن کنید، اما بخش مهمی از کیفیت محصول و خدمات شما به مشتری در جزئیات قرار دارد. مثلاً برخی از مشتری‌ها به این که بسته بندی بدون هیچ ایرادی باشد، حساس‌اند، برخی دیگر در مورد محصولاتی مثل کفش، به دیده نشدن چسب‌های اطرافش بسیار اهمیت می‌دهند و آن را نشانه بی کیفیتی می‌دانند.

این جزئیات مهم می‌تواند در تصمیم مشتری برای خرید مجدد از فروشگاه شما تأثیر بگذارد.

10- تسریع در روند پاسخگویی

باید تیمی برای پاسخگویی به مشتری داشته باشید که در هر زمانی آماده جوابگویی به سؤالات خریدار باشند. باید کلیه راه‌های ارتباطی مشتری با شما باز باشد. یعنی هم حضوری و هم غیرحضوری. از طریق چت کردن، شماره تماس ثابت و همراه، ایمیل و یا ارتباط حضوری مشتری باید بتواند به راحتی به شما دسترسی داشته باشد.

از طرفی مشتری نباید دقیقه‌ها و یا ساعت‌ها منتظر این باشد که شما به او پاسخ دهید، باید در کمترین زمان ممکن به هر سؤالی که دارد سریع جواب داده و او را منتظر نگذارید. این فرآیند باعث اعتمادسازی نیز می‌شود. خریدار متوجه می‌شود شما صادق هستید و به راحتی با او ارتباط برقرار می‌کنید. تسریع در روند پاسخگویی می‌تواند به راندمان فروش شما کمک کند.

11- نیاز مشتری را بررسی کنید

صاحبان کسب و کارها باید بتوانند بر اساس نیاز مشتری محصولات خود را به فروش برسانند. در واقع محصولات باید هدفمند باشد تا بتواند فروش خوبی را عاید تولید کنندگان کند. به همین دلیل باید محصولاتی را تولید کنید که نیاز مشتری را برطرف سازد. از این رو اگر می‌بینید که فروش پایینی دارید و تلاش‌های شما برای افزایش فروش بی فایده است، بهتر است محصول خود را تغییر دهید.

برای این مهم می‌توانید نیاز مشتری را بر اساس نظرسنجی‌ها انجام دهید و بپرسید که بیشتر از همه چه کمبودهایی را در زمینه محصولات احساس می‌کنند. بر اساس پاسخ‌های مشتریان می‌توانید روی محصول تولیدی خود کار کرده و آن را تغییر دهید. برای پی بردن به انگیزه خرید مشتریان خود کلیک کنید.

12- دانش خود را بالا ببرید

بخش مهمی از افزایش فروش به دانش تولید کننده بستگی دارد. برخی هیچ وقت به دنبال آن نیستند که ببینند چه چیزی در دنیای کسب و کار و مواد اولیه تغییر کرده و با هر چیزی که جدید است مقابله می‌کنند.

این شیوه کسب و کار شاید برای قرن‌های قبل مفید واقع می‌شد، اما امروزه نمی‌تواند به کار آید، از این رو بهتر است که در خصوص محصولات، مواد اولیه، بازار و رقبا همیشه به روز باشید و همراه با زمان حرکت کنید. ماندن در گذشته نمی‌تواند از شما یک فروشنده موفق بسازد.
برای آشنایی با مهارت های لازم برای مدیر فروش کلیک کنید.

13- همکاری با رقبا

همیشه قرار نیست رقیب را یک غول بزرگ در بازار تصور کنید. می‌توانید با آن‌ها همکاری هم داشته باشید. مثلاً طی قراردادی محصولاتی مشترک با نام‌ها و برندهای مختلف را تولید کرده و به بازار عرضه کنید. همکاری با رقبا به شما کمک می‌کند جای خوبی در بازار داشته باشید و به عنوان فروشنده معتمد شناخته شوید. همین مهم روی فروش شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

14- صرف هزینه‌های قابل توجه

گاهی اوقات برای اینکه فروشتان بالا رود باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. این هزینه برای بازاریابی محصولات شماست که باید از روش‌های مختلفی صورت بگیرد. مثلاً با پرداخت مبلغی به سایت‌های پربازدید، سایت خود را به همراه محصولاتتان تبلیغ کنید. برای فروش بیشتر باید گاهی مبالغ زیادی را پرداخت کنید. اما بعد از مدتی شاهد افزایش تعداد مشتریان و در مقابل آن افزایش فروش خواهید شد.

 

سخن پایانی…

فروش زیاد باید خواسته همه کسانی باشد که در یک مجموعه با هم کار می‌کنند. اگر هر کسی در طی فرایند تولید و فروش یک محصول ساز خود را بزند، نمی‌توان انتظار داشت که محصولات و خدمات فروش خوبی داشته باشند و حتی ممکن است باعث ورشکسته شدن کسب و کاری شود. بخش مهمی از افزایش راندمان فروش به همکاری و وحدت در تیم برمی‌گردد که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه افزایش راندمان فروش می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص افزایش راندمان فروش

آیا اطلاعات محصول تأثیری در روند یک فروش موفق دارد؟

بله. مشتری دوست دارد که اطلاعات روی محصول شفاف، واضح و کامل باشد. اگر نتواند اطلاعات مندرج بر روی محصول را مطالعه کند، دیگر از کالاهای تولیدی شما خریداری نمی‌کند.

در فروش اینترنتی به چه نکته‌ای در خصوص محصول باید توجه کنیم؟

در فروش اینترنتی باید به وضوح تصویر و مشخصات محصول توجه کنید تا خریدار بتواند به جزئیات محصول پی ببرد. این مهم تأثیر مهمی در افزایش فروش دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره