بلاگ

کارت بهداشت | گواهی یا کارت معاینه پزشکی برای اصناف

دریافت کارت بهداشت ، گواهی یا کارت معاینه پزشکی برای تمام صنوفی که احتمال انتقال بیماری به مراجعان یا مصرف کنندگان محصولات توزیعی یا تولیدی را دارند،  الزامی است. بنابراین رعایت بهداشت به تنهایی کافی نیست و شما باید برای معاینات به مراکز بهداشت منطقه مراجعه نمایید. در صورتی که بدون کارت بهداشت و یا پس از پایان اعتبار کارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهید، مسلما با شما برخورد قانونی خواهد شد. این کارت در زمان صدور مجوز نیز جزء مدارک الزامی محسوب می‌شود. برای آشنایی با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای ثبت درخواست در سامانه ایرانیان‌اصناف می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره  02166418908  تماس بگیرید.

کارت معاینه پزشکی یا کارت بهداشت چیست؟

کارت معاینه پزشکی به کارتی گفته می‌شود که در آن مشخصات فرد ذکر شده اند و پزشک با صدور این کارت تایید می‌کند که فرد برای انجام کار از لحاظ جسمانی مشکلی ندارد. این کارت پس از انجام چندین  آزمایش پزشکی صادر می‌شود و می‌بایست به پزشک اثبات گردد که فرد بیماری یا مشکل جسمانی خاصی ندارد به طوری که فرد باید قادر به انجام کار باشد. برای مثال یک آرایشگر باید دارای یک بیماری واگیردار نباشد، زیرا او با مشتریان تماس مستقیم دارد و این باعث می‌شود که برای انجام کار ناتوان باشد. به همین علت هر فرد آرایشگر قبل از اینکه فعالیت خود را شروع کند حتما باید کارت معاینه پزشکی بگیرد تا صلاحیت جسمانی او اثبات گردد.

کارت معاینه پزشکی  ( کارت بهداشت ) برای چه مشاغلی صادر می شود؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که کارت معاینه پزشکی برای چه مشاغلی صادر می شود؟ کارت معاینه پزشکی به طور کلی برای سه دسته زیر صادر می‌گردد:

مراکز: کارت معاینه پزشکی برای تمام کارکنانی که در مراکز تولید، توزیع و پخش مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی، مواد آشامیدنی و …. باید صادر شود.

اماکن: کارت معاینه پزشکی برای تمام کارکنان اماکن عمومی مثل سینما، آرایشگاه‌ها، آموزشگاه‌های رانندگی، تعمیرات موتور سیکلت و دوچرخه، سلف سرویس، قهوه خانه، کتاب فروشی، نمایشگاه ماشین، عکاسی، مسافرخانه، هتل و مشاغل از این قبیل صادر می‌گردد.

واسطه های حمل نقل: کارت معاینه پزشکی برای تمام افرادی که مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را حمل و نقل می‌نماید نیز صادر می‌شود.

نحوه دریافت کارت معاینه پزشکی ( کارت بهداشت )

برای دریافت کارت معاینه پزشکی فرد متقاضی می‌بایست تمام مراحل زبر را به خوبی انجام دهد:

  • در مرحله اول باید به مراکز پزشکی و درمانی شهر خود مراجعه کنید و چندین آزمایش از جمله آزمایش مدفوع، خون و … بدهید.
  • پزشک جواب آزمایش‌های او را برسی نموده و اگر فرد دارای صلاحیت جسمانی باشد برای او چک لیست تهیه می‌کند. چک لیست صورتی است که نتایج آزمایشات پزشکی فرد در آن نوشته شده و از لحاظ جسمانی در آن تاییدیه صادر می‌شود.
  • در مرحله بعد می‌بایست هزینه صدور کارت معاینه پزشکی را واریز کنید تا کارت برای‌تان از طرف مرکز بهداشت شهر و یا مراکز درمانی صادر شود. هزینه صدور این کارت با توجه به بودجه هر سال متغیر خواهد بود.

چند قانون مهم در رابطه کارت معاینه پزشکی

در زیر تمامی قوانین مربوط به کارت معاینه پزشکی شرح داده شده اند:

  • تمامی افرادی که تماس مستقیم با مشتریان، مواد خوراکی و آشامیدنی و مواد آرایشی دارند، می بایست برای اخذ کارت معاینه پزشکی اقدام نمایند. اما افرادی که ارتباط مستقیم با مواد خوراکی، آرایشی، آشامیدنی و ….ندارند، جز مشمولین دریافت کارت معاینه پزشکی به حساب نمی‌آیند. این افراد شامل باغبانان، صندوقدار، نگهبان و…. می‌شوند.
  • مدت زمان اعتبار کارت معاینه پزشکی برای افرادی که با مواد خوراکی به صورت مستقیم ارتباط دارند، شش ماه است. اما کارت دیگر افراد مشمول دارای یک‌سال اعتبار می‌باشد.
  • در صورتی که فردی علائم بیماری داشته باشد می‌بایست با تشخیص بازرس بهداشت حتی اگر کارت او اعتبار هم داشته باشد برای تمدید آن اقدام کند تا از وضعیت جسمی خود مطلع شود.
  • کارفرمایان موظف هستند در صورتی که یکی از کارگران‌شان دچار بیماری واگیردار شد او را به مراکز درمانی انتقال دهند.
  • صدور کارت معاینه پزشکی برای اتباع خارجی نیز امکانپذیر می‌باشد اما اتباع خارجی برای صدور این کارت می‌بایست حتما مجوز فعالیت در ایران را داشته باشند.
  • رنگ کارت معاینه پزشکی که مدت اعتبار آن یک سال است آبی بوده و رنگ کارت با اعتبار شش‌ماهه سبز خواهد بود.
  • فردی که کارت معاینه پزشکی خود را دریافت کرده باید آن را در محل کار خود نصب کند تا مراجعین با دیدن آن اطمینان حاصل نمایند که فرد از لحاظ جسمانی در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

برای آشنایی با مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب کلیک کنید.

سوالات متدوال

کارت معاینه پزشکی به چه منظور صادر می شود؟

کارت معاینه پزشکی به منظور تایید صلاحیت جسمانی افراد صادر می‌شود.

مدت زمان اعتبار کارت معاینه پزشکی چقدر است؟

مدت زمان اعتبار این کارت برای افرادی که با مواد خوراکی ارتباط مستقیم دارند شش ماه و برای سایر افراد یک سال خواهد بود.

برای ثبت درخواست در سامانه ایرانیان‌اصناف می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام.
    من دیروز مراجعه کردم برای دریافت کارت بهداشت، برام فقط سه نوبت ازمایش مدفوع زدن، گفتن ازمایش خون نداره. این درسته؟
    و دیگه اینکه من میگرن دارم، اگر قرص میگرن بخورم رو نتیجه نمونه گیری ها، اثر داره؟

    1. سلام باید از همون مرکز بهداشت سوال می کردید این موارد رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره