دسته‌بندی نشده

بازار سهام | نکات کاربردی برای شناخت بازار بورس و سهام

حتماً شما هم بارها اسم بازار سهام را شنیده‌اید. هر بازاری قلب تپنده‌ی تولیدات ارائه شده در آن است. اما بازار بورس از لحاظ فیزیکی و یا نحوه سودآوری تفاوت زیادی با بازارهای عادی در سطح شهرها دارد. درست است که معاملات بازار سهام هم در یک مکان و یا در بستر یک سایت‌ معتبر صورت می‌گیرد، اما کالایی که در آن رد و بدل می‌شود، یک تکه کاغذ است. برای پی بردن به نحوه کارکرد بازار سهام با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازار سهام می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

بازار سهام چگونه کار می‌کند؟

بازار سهام محل اتصال شرکت‌ها و خریداران سهام است. این بازار یک مکان امن و مناسب برای شروع تجارتی جدید است. در این بازارها کاغذهایی رد و بدل می‌شود که سهام نام دارد. هر سهام متعلق به یک شرکت است. افراد با خرید این اوراق، از سهامداران آن شرکت می‌شوند. با چند نکته مهم بازار سهام را به زبانی ساده برای شما توضیح می‌دهیم. برای شروع کار و یا کسب سود بیشتر در این بازار می‌توانید با مشاوران ما در مرکز کاردوک صحبت نمایید.

1- نحوه کار کردن بازار سهام

اولین اصل برای فروش سهام در بازار بروس ایران، داشتن شرکت است. شرکت شما باید ثبت شده و از لحاظ قانونی نیز معتبر باشد. برای ورود به بازار سهام، شرکت باید مجموعه‌ای از دارایی‌های خودش را به شکل اوراق عرضه کند. این اوراق به صورت سهام منتشر می‌شود. کسانی که در بورس کار می‌کنند و یا سرمایه‌گذاری‌های مهمی را انجام می‌دهند، با توجه به نیازهای لازم خود این اوراق و یا سهام را خریداری می‌کنند. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

2- کسب درآمد در بورس

برای کسب درآمد در بورس یا همان بازار سهام نیازمند سرمایه‌های کلان نیستید. می‌توانید با مبالغ کم هم اقدام به خرید سهام کنید. این مبلغ کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود. مثلاً اگر سهام خریداری شده توسط شما مبلغ یک میلیون تومان باشد، ممکن است شما بعد از مدتی یک میلیون و پانصد هزار تومان سود کنید. البته پیش بینی دقیق سود در بازار بورس امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل شما باید یک شخصیت ریسک‌پذیر باشید، چون در واقع روی سرمایه خود ریسک می‌کنید. با ثبت شرکت کارگزاری و یا بستن قرارداد با این شرکت ها می‌توانید خودتان سهام خرید و فروش کنید.

3- مکان مناسب برای عرضه سهام

اوراقی که شرکت‌ها آن را فراهم می‌کنند فقط در بازاری به نام بورس به فروش می‌رسد. همه کسانی که صاحب شرکت‌ هستند و می‌خواهند سهام خرید و فروش کنند، باید به بازار بورس و سهام مراجعه کنند.

4- مهم‌ترین شرکت‌ها در بازار بورس ایران

همانطور که گفتیم در این بازار شرکت‌های زیادی وجود دارند. می‌توانیم به شرکت پتروشیمی، شرکت خودروسازی، شرکت فولاد، شرکت محصولات غذایی و یا شرکت‌های خدماتی اشاره کرد. ماندن در بازار بورس نیازمند فعال بودن این شرکت‌هاست. بازار سهام و بورس یک بازار رقابتی است. بنابراین اگر شرکتی بخواهد سهامش با قیمت خوبی به فروش برسد باید به همان اندازه به خوبی فعالیت داشته باشد.

5- سهم خریداران و سرمایه‌گذاران در بورس

وقتی شما سهام یک شرکت را می‌خرید، در سود و زیان آن، شریک می‌شوید. پس قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید، بهتر است در مورد شرکت و وضعیت سوددهی آن اطلاعات کافی کسب کنید. بیشتر به این موضوع توجه کنید که شرکت مورد نظر شما در ده سال اخیر چند بار سود کرده و یا ضرر دیده است. این به شما میدان دید گستره‌ای می‌دهد تا بتوانید از خرید سهام شرکت مورد نظر، سود خوبی به دست آوردید.

6- جلوگیری از ضرر در بازار سهام

برای اینکه سرمایه‌گذاری و خرید سهام به ضررتان تمام نشود؛ سعی کنید چندین سهام خریداری کنید. اگر به خاطر تحولات بازار جهانی یکی از سرمایه‌گذاری‌های شما با شکست مواجه شد، ضرر زیادی نخواهید دید. چون شما سرمایه‌گذاری‌های دیگر خود را دارید و کمتر متضرر می‌شوید.

7- تکنیک رسیدن به سود بیشتر

یکی از روش‌های رایج در بازار بورس، نگهداری سهام‌های خریداری شده به مدت محدود است. یعنی سهام خود را می‌خرید و اجازه می‌دهید تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند و در زمان مناسب به فروش می‌رسانید. یعنی شما فقط سرمایه جمع می‌کنید.

برخی از افراد به سراغ سهام‌هایی می‌روند که قیمتشان اُفت پیدا کرده و مطمئن هستند که این اتفاق موقتی است. بنابراین سهام زیادی را خریداری می‌کنند و وقتی قیمت آن افزایش پیدا کرد می‌فروشند تا سود زیادی به دست آورند.

 

نکات مهم برای جلوگیری از ضرر در بازار سهام

1- جلوگیری از فروش سهام زیان‌آور

بدترین اتفاقی که در بازار بورس صورت می‌گیرد واکنش هیجانی است. اگر می‌بینید به هر دلیل قیمت سهامتان افت پیدا کرده سریع برای فروش اقدام نکنید. معمولاً با کمی صبر قیمت زیان دیده افزایش پیدا می‌کند.

2- بیش از حد سهامی را نگه ندارید

برخی از افراد سهام‌شان را بیش از حد دست نخورده نگه می‌دارند. ممکن است سهام‌شان سوددهی خوبی داشته باشد اما برای فروش اقدام نکنند تا سود بیشتری به دست آوردند. در این حالت امکان دارد صبر بیش از اندازه یک سرمایه‌گذار به ضررش تمام شود و سهامش در عرض یک لحظه سقوط کند. پس وقتی که سهام‌تان به سوددهی خوبی رسید آن را بفروشید و سهام دیگری با سود بالاتر را خریداری کنید.

3- همه پول را در یک سهام سرمایه‌‌گذاری نکنید

برخی از افراد تمام پولی که دارند را برای خرید یک سهام خرج می‌کنند. این خنده‌دارترین اتفاقی است که می‌تواند در بازار سهام رخ دهد. بهتر است به جای خرید یک سهام، چندین سهام با قیمت‌های مختلفی خریداری کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر یکی از سهام‌های شما به ضرر رسید، شما چیزی را از دست نمی‌دهید، چون سهام‌های دیگرتان در حال سوددهی است.

در نهایت برای ورود به بازار سهام دقت کنید

بازار بورس و سهام مکانی برای مبتدی‌ها نیست. سرمایه ارزشمند خود را به راحتی وارد این بازار نکنید. بهترین کار این است که دانش آن را یاد بگیرید و با افراد خِبره در این زمینه مشورت کنید. این بازار می‌تواند بهترین مکان برای شما جهت خرید سرمایه باشد. با کسب اطلاعات لازم می‌توانید سهام بهترین و بزرگترین شرکت‌ها را خریداری کنید و سود زیادی به دست آورید.

آیا بازار رمز ارزها مانند بازار سهام است؟

در دهه های اخیر بازار سرمایه جدیدی به نام رمز ارزها برای بسیاری از کسانی که اهل بورس و بازارهای سرمایه هستند، فرصتی مناسب‌تر فراهم کرده است. چرا که این بازار امنیت بالاتری داشته و نسبت به بازار سهام کمتر تحت تاثیر عوامل انسانی است؛ یعنی در بازار رمز ارزها خیلی راحت تر می‌توان قیمت ها را پیش بینی کرد. چرا که به نسبت بازار سهام بسیار کمتر تحت تاثیر سیاست‌ها مالی کشورها قرار دارد. برای آشنایی با رمز ارزها کلیک کنید و برای دریافت مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره کسب وکار در زمینه بازار سهام می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم بفهمم که چه سهامی مناسب من است؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که چه سهامی مناسب شماست. اما برخی از شرکت‌ها نموداری از رشد خود را در چند سال اخیر به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید سایت شرکتی که می‌خواهید سهامش را بخرید پیدا کرده و نمودار رشد آن را ببینید تا مطمئن شوید که سرمایه‌گذاری شما در مسیر خوبی قرار خواهد گرفت.

آیا می‌توانیم بدون حضور در بازار بورس سهام خود را معامله کنیم؟

بله امکان دارد. شما باید بعد از ثبت نام در بورس و انتخاب کارگزار، کد بورسی معاملات غیرحضوری خود را از او دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون حضور در بازار بورس تهران، سهام‌های مورد نظر خود را خرید و فروش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره