تجارت و بازرگانی

اتاق بازرگانی تهران tccim.ir

اتاق بازرگانی تهران چیست ؟ تاجران و شرکت‌های تجاری نقش بسیار تأثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند. برای آموزش افراد فعال در این حوزه و افزایش مهارت ایشان برای برقراری ارتباط با سایر کشور‌ها، نهادی به نام اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. این موسسه غیرانتفاعی و مستقل از دولت و دارای شخصیت حقوقی است. با توجه به وسعت کشور عزیزمان ایران تنها یک اتاق جوابگوی تمامی تجار و بازرگانان نخواهد بود. لذا هر شهرستان اتاق بارزگانی مخصوص به خود را تأسیس نمودند. یکی از مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها و تهران است. در ادامه این مطلب به معرفی اتاق بازگانی تهران می‌پردازیم.

اتاق بازرگانی تهران چیست ؟

اتاق بازرگانی تهران یکی از نهادهای مهم در حوزه تجارت داخلی و بین‌المللی محسوب می‌‌شود. و هدف این نهاد گسترش فعالیت و اهداف تجار و شرکت‌های تجاری تهران است. اتاق تهران یکی از زیر مجموعه‌های اتاق ایران است. البته از نظر شخصیت حقوقی و اداره امور مالی کاملاً از اتاق ایران مستقل است.

تجار اعم از تاجر حقیقی یا تاجر حقوقی، نقش پررنگی در اقتصاد یک کشور دارند. یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد تجار ارتباط مؤثر با بخش دولتی و حمایت دولت از آن‌ها است. در ایران مانند سایر کشورهای جهان برای تأمین این نیاز نهادی تحت عنوان اتاق بازرگانی ایران تأسیس شد. تا هم پل ارتباطی بین تاجران و دولت باشد و هم محلی برای کمک به ارتباط بهتر تاجران با کشورهای خارجی شود. لازم به ذکر است هرچند اتاق ایران به عنوان پل ارتباطی بین تاجران و دولت است اما شخصیت حقوقی و امور مالی مستقلی از دولت دارد.

با توجه به این‌که تأسیس اتاق ایران با اصل تمرکز زدایی در تعارض قرار می‌گرفت. لذا تأسیس اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها نیز توسط قانون پیش‌بینی شد. و بدین ترتیب انجام بخش مهمی از وظایف اتاق  توسط اتاق‌های شهرستان نظیر اتاق بازرگانی تهران انجام می‌شود. اتاق شهرستان‌ها دارای شخصیت حقوقی و امور مالی مستقل از اتاق ایران‌اند. و دایره اختیارات ایشان تنها در محدوده استان و شهرستان خودشان است.

تعریف اتاق بازرگانی تهران

در نتیجه برای تعریف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران باید گفت یک نهاد و موسسه غیرانتفاعی است. که دارای شخصیت حقوقی مستقل و شرح وظایف، اختیارات و ارکان مشخصی در قانون است. حوزه صلاحیت این اتاق صفا در استان تهران می‌باشد. اتاق به عنوان یک پل ارتباطی میان تاجران تهران با هم و با بخش‌های دولتی ایجادشده است. همچنین جهت هماهنگی فعالیت تجار تهران و حفظ منافع ایشان فعالیت می‌نماید.

ارکان اتاق بازرگانی تهران

ارکان اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها نظیر تهران دارای دو رکن هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه می‌شود. اما برخلاف اتاق بازرگانی شهرستان‌ها، اتاق بازرگانی ایران که تمامی اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند. دارای 4 رکن شامل؛ شورای عالی نظارت، هیئت نمایندگان، هیئت‌رئیسه و دبیر کل می‌باشد.

بنابراین آن‌چنان که گفتیم اتاق ها شامل دو رکن می‌شود. رکن اول هیئت‌رئیسه است. که از 6 عضو تشکیل می‌گردد. و رکن دوم یا همان هیئت نمایندگان شامل 5 بخش نمایندگان کشاورزی، صنعت، معدن، بازرگانی و بخش دولتی می‌گردد. در هر یک از این 5 بخش تاجران متخصصی یا نمایندگان دولتی حضور دارند. و بر اساس وظایف و اختیاراتشان به بازرگانان بخش خصوصی خدمات ارائه می‌دهند.

وظایف اتاق بازرگانی تهران

شرح وظایف و خدمات این شهرستان‌ها از جمله تهران در قانون بازرگانی و صنایع و معادن آمده است. بر اساس قانون اتاق تهران وظایف متعددی دارد. نظیر اطلاع‌رسانی در مورد قوانین تجاری و بازرگانی که در کشور اجرا می‌شود. همچنین ایجاد هماهنگی میان تجار و فعالین حوزه صنعت، معدن، کشاورزی از وظایف این اتاق است. البته توجه داشته باشید وظیفه اتاق بازرگانی محدود به بازرگانان و تاجران فعال در همین شهرستان می‌شود.

علاوه بر این‌که اتاق تهران موظف به فراهم سازی زمینه برای اجرای قوانین مربوط به اتاق می‌باشد. ارائه نظریات مشورتی و تبادل نظر در مورد قوانین تصویبی توسط مجلس و دولت که مرتبط با اتاق بازرگانی باشد نیز از وظایف اتاق است. تشکیل جلسات و همکاری با تاجران کشور‌های دیگر و همچنین شناسایی بازارهای جهانی، جهت توسعه بازرگانی و زمینه‌سازی حضور تاجران در این بازارها از دیگر وظایف اتاق است. که موجب رونق صادرات و واردات و رابطه تجاری کشورهای مختلف با ایران می‌شود.

ارائه خدمات بیمه و درمان به اعضای اتاق ، صدور و تمدید کارت عضویت بازرگانی تاجران، جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با تجار، ارائه جدیدترین آموزش‌ها به تاجران. ارائه مشاوره در امور مختلف تجاری نظیر امور گمرکی و صدور کلیه گواهی‌ها و مدارک مربوط به تجارت‌های خارجی مشروح در وظایف اتاق‌های شهرستان‌ها، از جمله خدمات اتاق بازرگانی تهران است. همچنین اتاق بازرگانی موظف است. مرکزی جهت داوری و حل اختلاف برای رفع مشکلات تاجران تهران ایجاد نماید.

آدرس و شماره تماس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران

آدرس وبسایت اتاق تهران :

https://tccim.ir/

آدرس اتاق بازرگانی تهران :

تهران، خ. خالد اسلامبولی (وزرا)، روبروی کوچه 21 ام، پلاک 82، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران کدپستی: 1511917613

شماره تماس اتاق بازرگانی تهران : 

1866 (مرکز تماس اتاق تهران)

ویژه تماس از محدوده خارج از استان تهران (02188723801)

ساختمان مطهری:

معاونت بین الملل : 88710619
معاونت بررسی های اقتصادی : 88712558
معاونت کسب و کار : 88713415
شورای گفتگو : 88726824
امور تشکل ها : 88711370

021-88720461

info [at sign] tccim [dot] ir

ساعت کاری: از 8 صبح الی 15:30 بعد از ظهر

خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک

در صورتی که در هر یک از مراحل صدور، تمدید کارت بازرگانی ، واردات و صادرات کالا، ترخیص و امور گمرکی با مشکل مواجه شدید می توانید با کارشاسان کاردوک تماس بگیرید. از جمله خدمات این مرکزم در میتوان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ثبت نام در سایت جامع تجارت
  • انجام امور گمرکی
  • واردات و صادرات کالا
  • تمدید کارت بازرگانی
  • صدور کارت بازرگانی
  • افزودن کالا ها در سایت جامع تجارت

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اتاق بازرگانی تهران چیست ؟

اتاق بازرگانی تهران یکی از نهادهای مهم در حوزه تجارت داخلی و بین‌المللی محسوب می‌‌شود. و هدف این نهاد گسترش فعالیت و اهداف تجار و شرکت‌های تجاری تهران است.

وظایف اتاق بازرگانی تهران چیست ؟

شرح وظایف و خدمات اتاق بازرگانی شهرستان‌ها از جمله اتاق بازرگانی تهران در قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آمده است. که شامل ارائه خدمات بیمه و درمان به اعضای اتاق بازرگانی تهران، ارائه جدیدترین آموزش‌ها به تاجران، فراهم سازی زمینه برای اجرای قوانین مربوط به اتاق و … می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره