طرح توجیهی

مشاهده سهمیه در بهین یاب

مشاهده سهمیه در بهین یاب چگونه امکان پذیر است؟ سهمیه بهین یاب به معنای مقداری از مواد پلیمری و شیمیایی است که هر واحد تولید کننده مجاز به خرید آن در یک بازه زمانی مشخصی است. با توجه به اینکه اگر مشتریانی در طول سه ماه یا بیشتر اقدام به خرید نکنند، کد بهین یاب آن ها اصطلاحا بسته می شود؛ لازم است سهمیه بهین یاب خود را بررسی کنند. به همین دلیل سامانه بهین یاب از مشتریان خود می خواهد به صورت روزانه اقدام به مشاهده سهمیه در بهین یاب کنند تا از تعلیق احتمالی سهم خود مطلع گردند.

سهمیه بهین یاب چیست؟

سهمیه بهین یاب به مقداری از مواد پلیمری و شیمیایی گفته می شود که یک تولید کننده مجاز است در یک مدت زمان معینی آن را به صورت سالیانه و یا ماهیانه خریداری کند. خرید مواد اولیه مورد نیاز به اندازه سقف سهمیه بهین یاب از بورس کالای ایران امکان پذیر است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سامانه بهین یاب این وزارتخانه ثبت و اعلام می گردد.

در واقع مشتریان و متقاضیان مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا، باید از سامانه بهین یاب به عنوان ملاکی برای تخصیص مقدار سهمیه استفاده کنند. هر میزانی که مشتریان در سامانه بهین یاب مشاهده کنند، به همان اندازه می توانند خرید کنند.

لازم است اشاره کنیم که به منظور خرید کالاهای پتروشیمی یعنی مواد پلیمری و شیمایی از بورس کالا، به مجوز بهین یاب از وزارت صمت نیاز می باشد. از آنجایی که ملاک و معیار تخصیص سهمیه ها، سامانه بهین یاب است؛ همانند سال های گذشته، این سامانه ملاک تائید سهمیه خریداران می باشد. همینطور مقرر شده است که میزان خرید های انجام شده در سال گذشته به عنوان معیار خرید برای ساری جاری در نظر گرفته شود.

مطابق مصوبات و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت هایی که در سال گذشته خریدی انجام نداده اند نیز تعلق خواهد گرفت.

سقف خرید در سامانه بهین یاب چقدر است؟

در سامانه بهین یاب، سقف خرید تعریف شده است؛ در واقع وزارت صنایع پس از بررسی و مشاهده یک واحد تولیدی، میزان حجم خریدی که آن واحد مجاز است در طول بک ماه انجام دهد را مشخص می کند که به آن سقف خرید گفته می شود.

متناسب با شرایط حاکم بر بازار، مدیریت عملیات بورس، سقف سهمیه بهین یاب را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و یا بدون سقف اعلام می کند.

میزان سقف سهمیه بهین یاب برای تمامی واحد های تولیدی به صورت ماهانه در نظر گرفته شده است؛ زمانی که سقف خرید در واحد های تولیدی از سقف ماهانه به دامنه های زمانی بیشتر یعنی سه ماهه و شش ماهه تغییر می کند، می توان میزان خرید را نیز افزایش داد.

برای درک بهتر این موضوع در نظر داشته باشید که اگر خریداری اقدام به مشاهده سهمیه در بهین یاب نماید و متوجه شود که سهم او 100 تن در ماه است، می تواند پس از افزایش سقف بهین یاب تا سه ماه، 300 تن را در همان بازه زمانی خریداری کند. لازم است اشاره کنیم که اگر یک واحد تولیدی اقدام به دریافت سقف سهمیه بهین یاب سه ماهه به صورت فوری نماید، تا قبل از پایان سه ماه نمی تواند مجدد خرید کند.

فراموش نکنید که کاهش و یا افزایش سقف سهمیه به منظور کنترل بازار و کنترل میزان تقاضا از سوی مشتریان انجام می شود. یعنی در زمان هایی که افزایش تقاضا وجود دارد، مدیریت عملیات بورس سقف سهمیه بهین یاب را ماهانه اعلام می کند و در زمان کاهش تقاضا از سوی مشتریان، سقف را افزایش می دهد.

لزوم بررسی کردن سهمیه در بهین یاب

کد بهین یاب مشتریانی که بیش از سه ماه خرید نداشته باشند، بسته می شود. به همین دلیل سامانه بهین یاب از مشتریان خود می خواهد تا به صورت روزانه بهین یاب را بررسی کنند و اقدام به مشاهده سهمیه در بهین یاب نمایند تا از تعلیق خود مطلع شوند.

راهنمای مشاهده سهمیه در بهین یاب

در  صورتی که می خواهید اقدام به مشاهده در بهین یاب نمایید، لازم است از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  • ابتدا وارد سامانه بهین یاب شوید و برای اینکار از نام کاربری و کلمه عبور خود استفاده کنید. (در صورتی که نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه بهین یاب ندارید، می توانید برای دریافت راهنمایی پیرامون نحوه ثبت نام در بهین یاب به مقاله “
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب” مراجعه کنید.)
  • لازم است در این مرحله وارد صفحه بنگاه شوید و شاید به صورت پیش فرض نیز در این صفحه قرار داشته باشید.
  • در انتهای صفحه پرونده بنگاه، داخل جدول و آیتم خرید مواد اولیه، لازم است بر روی گزینه “بیشتر” کلیک نمایید.
  • در صفحه مرتبط با خرید مواد اولیه، در انتهای صفحه بر روی گزینه “اطلاعات ارسالی به بورس کالا” کلیک نمایید. در صورتی که اطلاعاتی در این مرحله ارسال نشده است، از بهین یاب پیگیری های لازم را انجام دهید. در صورتی که جدول اطلاعات ارسالی در این مرحله برایتان نمایش داده شده است، جدیدترین تاریح را بررس کنید. به ازای هر کالا در هر روز باید یک ردیف در این جدول وجود داشته باشد.

چنانچه جدول نامبرده بروز نیست لازم است با بهین یاب تماس بگیرید؛ اما اغلب علت تعلیق در بالای صفحه مورد نظر قابل رویت است.

نکات پایانی

  • توصیه می شود مشتریان به صورت روزانه بهین یاب خود را چک کنند تا در صورت تعلیق سهمیه، به موقع از آن مطلع گردند.
  • فعال و یا غیرفعال بودن از طریق بورس و نداشتن مجوز از طریق بهین یاب قابل پیگیری می باشد.
  • سهمیه تمامی کالاها هر روز یکبار از بهین یاب دریافت می گردد و امکان دریافت آن برای یک مشتری به تنهایی وجود ندارد.
  • سهمیه دریافتی از بهین یاب در صورتی در سامانه بورس اعمال می گردد که شناسه ملی و یا کد ملی ثبت شده برای آن سهیمه، در بورس نیز دارای کد باشد.
  • در برخی موارد شناسه ملی شرکت عوض می شود اما بهین یاب با شناسه ملی قدیم اطلاعات را ارسال می کند. بدیهی است به دلیل بروز شدن شناسه ملی، سهمیه اعمال نمی شود و نیاز است بهین یاب شناسه ملی مشتری را بروز نماید.
  • در برخی موارد نیز این سهم با کد ملی مدیر عامل از بهین یاب ارسال می شود اما در بورس به نام شرکت کد گرفته می شود و همینطور حالت برعکس این شرایط نیز وجود دارد.  بنابراین مشتریان باید توجه داشته باشند که با همان کدی که در بهین یاب ثبت نام کرده اند، اقدام به دریافت کد بورسی نمایند.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره