دسته‌بندی نشده

ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی یکی از الزامات افزایش بهره‌وری افراد در محیط‌های شغلی است. متأسفانه در اکثر مواقع این تعادل برقرار نمی‌شود و افراد نمی‌توانند یک نقطه تعادل در زندگی خود ایجاد کنند. این موضوع به تنهایی عامل اصلی افزایش ناراحتی فکری و روحی در شما خواهد بود. شما به عنوان کارفرما یا فردی که می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید، باید بتوانید این موضوع را حداقل برای خود حل کنید. اما چگونه و در چه حد می‌توان به طور متناسب کار و زندگی کرد؟ در ادامه به دنبال راهی برای رسیدن به آرامش در هر دو بعد زندگی خواهیم بود. برای آشنایی با اصول مدیریت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه وضعیت کار و زندگی از کارشناسان کاردوک می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

توازن بین کار و زندگی شخصی، یکی از نیازهای اساسی افراد به حساب می‌آید. هر کس خودش هم باید تلاش کند تا میزان فشار وارده را کاهش دهد و آن را مدیریت کند. این امر یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند از کار و زندگی شخصی‌تان لذت ببرید. در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌دهیم تا به راحتی بتوانید بین کار و زندگی اجتماعی خود تعادل ایجاد کنید. مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌تواند به شما برای کاهش فشار کاری و ایجاد این توازن بدون آسیب به درآمدتان یاری برساند.

1- خودتان را بررسی کنید

باید بتوانید خودتان را به چالش بکشید. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنید، به چالش کشیدن رفتارها و اندیشه‌های خودتان است. از باورها و اندیشه‌های خودتان برای رسیدن به تعادل در زندگی استفاده کنید. سعی کنید مثبت فکر کنید و مسئولیت صددرصدی کارهایی که انجام دادید و یا می‌دهید را بر عهده بگیرید.

تحقیقات ثابت کرده افرادی که بین کار و زندگی شخصی‌شان تعادل ندارند، همان‌هایی هستند که باورهای ضعیف و یا محدود کننده‌ای دارند. سعی کنید در طول روز زمان‌هایی را برای فکر کردن و اندیشیدن به مسیر زندگی خود انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ضمن شناخت خودتان، موضوعات ناراحت کننده را از خود دور کنید.

2- ایجاد تعادل بین کار و زندگی با گوش دادن به صدای درون

بخش مهم نبود تعادل در کار و زندگی مربوط به عدم توجه به صداهای درونی است. همه ما نواها و صداهایی را در درون خود داریم و فقط این خود ما هستیم که آن‌ها را می‌شنویم. برخی از این جملات منفی هستند و شما بدون آنکه بدانید روزانه هزاران بار با خودتان تکرار می‌کنید که من«نمی‌دانم، نمی‌خواهم، نمی‌توانم». به مرور زمان شما این جملات را باور می‌کنید و نمی‌توانید تصمیمات قاطعی بگیرید که این روی تعادل زندگی شما تأثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد تا تمرکز کنید.

3- اهمیت دادن به مسائل عاطفی

انسان‌ها برای زندگی کردن آفریده شده‌اند. اگر شما تمام روز خود را فقط کار کنید و احساسات درونی و نیازهای روحی خود را سرکوب کنید، دچار عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی می‌شوید. به احساسات‌تان توجه کنید و از آن برای بهبود اوضاع زندگی شخصی و کاری‌تان استفاده کنید.

4- وقت گذاشتن برای رسیدگی به خانواده

اهمیتی ندارد چقدر کار دارید، برای اینکه بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید باید زمان مشخصی را برای خانواده کنار بگذارید. یادتان باشد خانواده ریشه شماست و بهترین کسانی که می‌توانند از شما در هر شرایطی حمایت کنند، خانواده‌اند. اگر فقط کار کنید این منبع حمایتی را از دست خواهید داد. پس لطفا ساعات مشخصی را برای ارتباط با خانواده و گذراندن وقت با آن‌ها تنظیم کنید.

5- ایجاد تعادل بین کار و زندگی با تنظیم زمان مناسب برای تفریح

کسانی که بین کار و زندگی شخصی خود تعادلی برقرار نمی‌کنند، زمانی را برای تفریح نیز در نظر نمی‌گیرند. تفریح برای انسان‌ها لازم است زیرا باعث کاهش فشار روانی، خستگی، بهبود روابط و افزایش سلامتی در شما خواهد شد. به این ترتیب می‌توانید هم در محیط کار عالی عمل کنید و هم باعث تعادل در زندگی شخصی خود شوید.

6- نظم در محیط کار

میز خود را همیشه مرتب و منظم نگه دارید. یادتان باشد هر چقدر نظم محیطی که شما در آن کار می‌کنید بیشتر باشد، بهره‌وری‌تان افزایش پیدا می‌کند و زمان کمتری را صرف انجام کارهای اداری خود می‌کنید. این روی تعادل زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد، چون می‌توانید زمان بیشتری در خانه و در کنار خانواده سپری کنید.

7- جدا کردن مسائل کاری از زندگی شخصی

مطالعات نشان داده کسانی که نمی‌توانند تعادلی بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنند، همیشه مسائل کاری را به منزل می‌برند و فشار روانی و کاری را به اعضای خانواده نیز منتقل می‌کنند. تمرین کنید که وقتی پشت درب خانه می‌رسید هیچ مسئله‌ای از محیط کار را به داخل خانه وارد نکنید و فقط به امور خانه و خانواده بپردازید. این کار به بهبود تعادل بین زندگی و شغل افراد منجر خواهد شد.

8- بیش از حد اضافه کاری نکنید

ساعات کاری یکی از مهم‌ترین عوامل بهره‌وری در افراد است. اما وقتی ساعت‌های کاری یک نفر زیاد باشد دلیل بر بهبود کیفیت زندگی نیست. این مورد هم روی زندگی شخصی فرد و هم روی کارش تأثیر می‌گذارد. سعی کنید در کارتان برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید وظیفه هر روز خود را در همان روز تعیین شده انجام دهید. اضافه کاری بیش از حد فقط شما را خسته‌تر کرده و نمی‌گذارد از کار و از زندگی‌تان لذت ببرید.

تعادل بین کار و زندگی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که نه تنها خود فرد، بلکه سازمان‌ها نیز باید به آن اهمیت بدهند. کارفرمایان نیز باید با ایجاد ساعات کاری منعطف و درک نیازهای کارمندان خود به این مهم بها بدهند، تا همه بتوانند هم از کارشان لذت ببرند و هم وقت کافی برای خود و خانواده داشته باشند.

9- برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی گاهی هم کمک بگیرید

اگر زمان زیادی را صرف کار می‌کنید، دیر یا زود خسته خواهید شد پس بهتر است از دیگران کمک بخواهید. برای مثال از کارفرما بخواهید که برای بالا بردن کیفیت کار و تسریع در پروژه کسی را برای کمک به شما تعیین کند. البته باید روحیه کار تیمی نیز داشته باشید تا بتوانید نتیجه دلخواه بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وضعیت کار و زندگی از مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا «نه» گفتن تأثیری در بهبود تعادل بین کار و زندگی می‌گذارد؟

بله. بیشتر مشکل‌ها از همین موافقت‌های بی جا صورت می‌گیرد. وقتی فردی نمی‌تواند به درخواست‌های دیگران پاسخ منفی بدهد، مجبور است چند برابر کار کند و زندگی خود را فدای یک کلمه کند. اگر بتوانیم به راحتی به درخواست‌های نا به جای دیگران «نه» بگوییم، از تعادل ایجاد شده بین کار و زندگی خود لذت خواهیم برد.

آیا راه ساده‌تری برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی وجود دارد؟

البته. شما می‌توانید یک روز خود را به سه بخش مفید تقسیم کنید. 8 ساعت بخوابید، 8 ساعت کار کنید و 8 ساعت به زندگی شخصی خود بپردازید. این یک برنامه ساده و کاربردی برای شما خواهد بود تا به بهبود تعادل در زندگی خود کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره