دسته‌بندی نشده

مهارت شغلی | 6 مهارت شغلی ضروری برای شروع کار

یکی از راه‌های ورود به بازار کار، داشتن مهارت‌های شغلی است. با گسترش علوم و تخصصی شدن مشاغل سن ورود به بازار کار نیز دستخوش تغییراتی شده است. اما از طرفی می‌بینیم کسانی را که با وجود تحصیلات دانشگاهی، نمی‌توانند حرفه و یا درآمد مناسبی داشته باشند. بالعکس وقتی درباره زندگی برخی از افراد موفق سرچ می‌کنیم، کسانی را می‌بینیم که موفقیت‌های بزرگ را بدون مدرک آکادمیک به دست آورده‌اند. اما چگونه این افراد به چنین جایگاهی رسیده‌اند؟ برای پاسخ به این سوال و ایجاد تغییر در کسب و کار خود، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع مشاغل می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

برای ورود به بازار کار چه مهارت های شغلی مورد نیاز است؟

اگر هنوز وارد بازار کار نشده‌اید، احتمالا استرس و نگرانی زیادی تجربه می‌کنید، نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌ترسید موفق نشوید و یا اصلا نتوانید مشغول به کاری شوید! همه این احساسات تا حدی قابل درک هستند، اما برای آن که بتوانید جایگاه محکمی برای خودتان دست و پا کنید، نیاز به کسب حداقل 6 مهارت دارید که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

1- روابط عمومی اولین مهارت شغلی

توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا شغلی مناسب برای خود مهیا کنید. کسانی که از اعتماد به نفس و ارتباط کلامی بالایی برخوردار هستند، راحت‌تر می‌توانند از فرصت‌های پیشرو بهره ببرند. به یاد داشته باشید که برای موفقیت در هر کاری شما نیاز به تعامل با دیگران دارید. پس اگر در این زمینه تجربه کمی دارید و یا روابط محدودی دارید، می‌توانید مشاغلی را برگزینید که نیاز کمتری به ارتباط با دیگران دارد. اما اگر شجاعت لازم برای به دست آوردن قله‌های ترقی را دارید، برای به دست آوردن این مهارت تلاش نمایید.

2- تسلط به چند مهارت پایه کامپیوتری

وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید، متصدی با استفاده از کامپیوتر خرید شما را محاسبه و از طریق دستگاه بانکی پرداخت را انجام می‌دهید. در هر شغلی که بنگرید، ردپایی از کامپیوتر در آن می‌بینید. پس کافی است با کسب چند مهارت ساده، راهی برای ورود به کار برای خود باز کنید. برای شروع، کار با نرم افزارهایی مثل آفیس (وورد و اکسل مخصوصا) را یاد بگیرید.

3- آمادگی برای کار تیمی یکی از مهارت‌های شغلی مهم است

در بسیاری از مشاغل، کار تیمی شرط اول برای موفقیت محسوب می‌شود. پس بهتر است این مهارت را در خود تقویت کنید. کار تیمی نیاز به روحیه‌ای جمع محور دارد، به این معنا که اهداف گروه به نسبت خواسته‌های شخصی در اولویت باشند. فرض کنید در یک شیرینی فروشی کار می‌کنید یک نفر می‌تواند تمام کارهای درست کردن کیک را انجام دهد، اما با همکاری چند نفر بازدهی و کیفیت محصول بالاتر خواهد بود. این موضوع در هر کار دیگری نیز صدق می‌کند. برای آن که خود را در این مهارت بسنجید و ارتقا دهید، در کارهای گروهی و یا تیم‌های ورزشی گروهی شرکت کنید.

4- مدیریت خود

چه بخواهید کسب و کار خودتان را داشته باشید و چه بخواهید برای کسی کار کنید، نیاز به خود مدیریتی و ویژگی‌های رهبری دارید. خود مدیریتی ویژگی است که شما را از دیگران متمایز می‌کند و در واقع نوعی برتری محسوب می‌شود. برنامه ریزی، اولویت بندی، نظم در انجام وظایف و… از جمله کارهایی است که باید برای پیشبرد سریع و موفقیت در کارهای‌تان انجام دهید.

5- تفکر انتقادی و خلاق بودن

تفکر انتقادی به توانایی شما در تحلیل و ارزیابی یک موضوع از ابعاد مختلف گفته می‌شود. برای آن که اینگونه بیاندیشید ابتدا باید موضوع یا مساله را درک کرده و همه احتمالات را در نظر بگیرید. سپس هر ایده و راهی که برای حل آن به ذهن‌تان می‌رسد را ارائه دهید. همراهی تفکر انتقادی و خلاقانه دو مهارت اساسی در بازار کار امروزی محسوب می‌شوند. برای تمرین این مهارت‌ها نگاه‌تان به هر مسئله‌ای را تغییر داده و از دریچه‌ای دیگر به موضوع بنگرید.

6- مهارت شغلی | توانایی یادگیری و پذیرش تغییرات از جمله

داشتن تحصیلات و یا آموزش‌هایی که قبل از ورود به کار دیده‌اید، شاید برای یک دوره زمانی کافی به نظر می‌رسیدند. اما سرعت پیشرفت علوم و فناوری‌های تازه به حدی است که اگر می‌خواهید در کار خود همیشه جزء بهترین‌ها باشید، باید همگام با این تغییرات شما نیز تغییر کنید. پس اگر نمی‌خواهید از قافله عقب بمانید، از پرسیدن و یاد گرفتن نهراسید و در مقابل تغییرات انعطاف نشان دهید.

 

برای ورود به مشاغل مختلف نیاز به چه مهارت هایی داریم؟

در بالا به مهارت‌هایی اشاره شد که برای ورود به هر شغلی لازم هست. اما با تخصصی شدن مشاغل، در ارتباط با هر شغلی نیاز به آموزش و فراگیری مهارت‌های خاصی خواهید داشت. در ادامه با کلیک بر هر کدام از آیتم‌ها می توانید شغل مناسب‌تری بیابید.

مصاحبه کاری

رزومه نویسی

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره