دانشنامه

رشته مدیریت بازرگانی | آینده و بازار کار مدیریت بازرگانی

یکی از رشته های پُرطرفدار در ایران، مدیریت بازرگانی است. اصولاً رشته‌های مدیریت در ایران به دلیل شرایط شغلی مناسب، علاقه‌مندان خود را دارد. بازرگانی از گرایش‌های جذاب رشته مدیریت است، اما بسیاری از جوانان در ابتدای انتخاب این رشته از آینده و جایگاه شغلی که در انتظارشان هست، اطلاعی ندارند. همین امر باعث میشه نتوانند مهارت‌های و مسیرهای درست جهت رسیدن به اهداف شان را انتخاب کنند. برای اطلاع از نحوه ورود به بازار کار و سرمایه گذاری حتی در دوران دانشجویی از کارشناسان مرکز کاردوک مشاوره کسب و کار دریافت کنید.

 

برای مشاوره کسب و کار و شروع کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

رشته مدیریت بازرگانی

اگر علاقه‌مند به کار در شرکت‌ها و مؤسسات مختلف تجاری و بازرگانی هستید، رشته مدیریت بازرگانی مناسب شماست. با جذب افراد این رشته و تربیت مدیران بازرگانی لایق، مؤسسات و اُرگان‌های تجاری توانستند به پیشرفت‌های خوبی برسند، بسیاری از کسب و کارهای موفق نیز با استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌های مدیریتی به سودهای کلان دست یافته‌اند. برای اطلاع از نحوه عمل و حیطه های کاری یک شرکت بازرگانی کلیک کنید. در ادامه اطلاعات کامل‌تری را در مورد این رشته در اختیار شما قرار می‌دهیم.

1- معرفی رشته مدیریت بازرگانی

یک شرکت تجاری به مدیرانی نیاز دارد تا بتوانند بین مشتریان و خریداران ارتباط برقرار کنند. هر مدیری با استفاده از دانش و امکانات سازمانی خود علاوه بر بهبود این مسیر ارتباطی، سعی در شکل دادن مسیرهای تازه هست. بنابراین لازمه نشستن در این جایگاه داشتن دیدی فراتر و خلاقانه نسبت به سایر افراد است.
مدیر شرکت با اعمال سیاست‎‌های خود، مشتریان را جذب می‌کند، برند و محصول را معرفی می‌کند و عامل اصلی در سود و زیان شرکت به حساب می‌آید. برای رسیدن به این جایگاه لازمه در دانشگاه در یکی از رشته های مدریتی به تحصیل بپردازید. این رشته افراد را مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تربیت می‌کند و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

2- هدف اصلی رشته مدیریت بازرگانی

هر رشته بنابر اهدافی تعریف شده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. هدف این رشته این است که دانشجویان را با وظایف سازمان‌های بازرگانی آشنا کند و به آن‌ها آموزش قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم و اساسی را ارائه دهد. همچنین این رشته دانشجویان را آماده می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیمات را در جهت منافع شرکت‌ها و سازمان‌های بازرگانی اتخاذ کنند و برای هر مشکلی نیز راه حل‌هایی اساسی طبق قانون ارائه دهند.

3- گرایشات رشته بازرگانی

این رشته مانند سایر رشته ها در مقطع کارشناسی بیشتر به مبانی و اصول مدیریتی می‌پردازد، اما در مقطع کارشناسی ارشد افراد می‌توانند در یکی از رشته‌های بازاریابی، بازرگانی بین المللی، تجارت الکترونیک، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی به تحصیل بپردازند. کسانی که در مقطع دکتری می‌خواهند به تحصیل بپردازند نیز می‌توانند یکی از گرایشات این رشته از جمله؛ مدیریت بازرگانی، مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی و رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی را انتخاب کنند. همانطور که می‌بینید رشته بازرگانی با گرایشات مختلفی که در ایران دارد، توانسته علاقه‌مندان به خود را به چند برابر افزایش دهد که البته این به نفع سازمان‌ها و اُرگان‌هایی است که در زمینه تجارت فعالیت می‌کنند.

4- بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند به شناخت خوبی از کسب و کارها برسند و به شیوه‌های موفقیت در یک تجارت پی ببرند. بر همین اساس بازار خوبی برای این رشته وجود دارد که البته با توجه به مهارت و تخصص، فرد می‌تواند به جایگاه خوبی دست پیدا کند. برخی از مشاغل حاضر برای این رشته عبارتند از:

بازاریابی و مشاغل مرتبط با آن

فعالیت در حوزه صادرات و واردات

فعالیت در زمینه برند سازی و تحقیقات بازار شرکت‌ها

فعالیت در قسمت بازار فروش و جذب مشتری

فعالیت در زمینه بیمه

فعالیت در زمینه امور مالی و بانکداری

فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک

5- مهارت‌های لازم برای رشته بازرگانی

کسی که می‌خواهد مدیر بازرگانی شود، باید بتواند ویژگی‌هایی را در خود پرورش دهد و یا آن‌ها را داشته باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به خلاقیت، اعتماد به نفس بالا، فن بیان قوی، توانایی مدیریت و کنترل، قدرت تجزیه و تحلیل و علاقه‌مند به مسائل تجاری، بازرگانی و اقتصادی اشاره داشت. داشتن این ویژگی‌ها به فرد کمک می‌کند تا در طی دوران تحصیل و بعد از مشغول شدن به کار موفق‌تر از دیگر همتایان خود عمل کند.

بهترین کار برای موفقیت در رشته تحصیلی و تضمین آینده شغلی انتخاب مسیر درست و کسب مهارت های مورد نیاز در آن رشته است.

برای مشاوره کسب و کار و شروع کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

این رشته چند واحد درسی دارد؟

مجموع واحدهای رشته مدیریت بازرگانی در دوره کارشناسی 140 واحد و در مقطع کارشناسی ارشد 32 واحد است که از این تعداد 4 واحد آن مختص پایان نامه می‌باشد.

آیا می‌توان غیر از ورود از طریق کنکور مدرک این رشته را به دست آورد؟

ورود از طریق کنکور سراسری یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در این رشته است. اما اگر می‌خواهید از طریق دیگری در این رشته تحصیل کنید می‌توانید به آموزشگاه‌های حضوری و مجازی مراجعه کرده و پس از انجام تحقیقات لازم و اطمینان از اعتبار مدرک اعطایی، شروع به تحصیل کنید.
اگر مدرک دانشگاهی نیز براتون اهمیت ندارد، می توانید با ورود به بازار کار و شرکت در کارگاه های مختلف مهارت های مدیریتی را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره