طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیطرح توجیهی کشاورزی

طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

طرح احداث واحد پنبه پاک کنی چیست ؟ بر اساس آمار theworldcounts در سال 2022 در جهان 27 میلیون تن پنبه تولید و پیش بینی شده است تا سال 2028 میلادی تولید پنبه جهان به بیش از 29 میلیون تن برسد همده ترین کشورهای تولید کننده پنبه جهان پنج کشور هستند که حدود 75 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده اند ظرفیت تولید سالانه هندوستان: 6.1 میلیون تن ، چین: 5.5 میلیون تن ،ایالات متحده: 4.1 میلیون تن ،برزیل: 1.9 میلیون تن ، پاکستان: 1.7 میلیون تن حمعاً 27 میلیون تن پنبه می باشد. آمار تولید اهمیت اقتصاد و اشتغال آفزینی بخش های کشاورزی ،صنعت و خدمات و فرواری و تولید محصولات پنبه ای را نشان میدهد که ارزش افزوده بالایی را درجهان به خود اختصاص داده است.

پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنبه گيـاهی گلـدار و دو لپـه از خـانواده ی Malvaceae از جـنس Gossypium بوده و ريـشه ی عمودی دارد ارتفاع بوته آن تا 60 سانتی متر بوده و تا دومتر نیم بالا می رود گونه های مختلف آن همانند آپلند،استپل فوق بلند،درختی و لووان در مناطق مختلف جهان کشت می شوند ميوه پنبه بصورت كپسولی اسـت و بـه اندازه ی يك گردو بزرگ می شود به آن غوزه پنبه می گویند و تخم پنبه درون آن قرار دارد . الياف پنبه به صورت توده ای متراكم بوده و در سطح تخمك ها رشد می كند و گل هـايی كـه مـی روينـد بطور معمول بيش از 15 تخمك دارند كه داخل غوزه ی گياه قرار گرفته اند .

پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی    

معرفی محصول | طرح توجیهی پنبه عدل کنی

اجزای مختلف پنبه بدلیل کاربردهای متعدد ، پنبه را به محصولی استراتژيك و پر ارزش بلخاظ اقتصادي كشاورزي ، صنعتی و تجارت جهاني تبدیل کرده است كه مي تواند ارزش افزوده ي قابل قبولي را هـم از بعـد تولید وهم از بعد بازرگاني داشته باشد. پنبه پاك كني یکی از فعالیت های صنعتی ابتدایی این زنجیره ارزش است که طـي مراحل آن الياف پنبه از وش پنبه جدا و آماده مصارف صنعتی مي شود

ويژگيها و مشخصات فني پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

الیاف ، نخ و پارچه پنبه ای دارای ویژگی های منحصر بفردی همانند نرمی ، دوام بالا ،قابلیت جذب رطوبت ، زنگ پذیری ، حفظ ثبات رنگ ، قابلیت تنفس مناسب و مقاوم در برابر الکتریسته ساکن هستند در سطح هر يـك از تخمك های پنبه حدوداً 20000 تار ليف وجود دارد وقتي كه اين گياه باز مي شود تخمـك هـا و اليـاف داخـل غوزه كه به صورت توده ي كركدار در معرض هوا قرار مي گيرند و رطوبت داخل اليـاف تبخيـر شده و الياف شکل استوانه اي بودن خود را از دست مي دهند و اين عمل باعث مي شود كه ديواره هاي سلولي جمـع شده و حالت از هم باز شده و فرو ريخته ای را پیدا کند در چنين حالتي تار پنبه يك پيچش مختصر يـا نيم تاب به خودمي گيرد كه اصطلاحاً آن را Cotton مي نامند .پنبه بلحاظ ژنتيكي در دو دسته پنبه آسيايي با 13 جفت كروموزوم و پنبه آمريكايي با 26 جفت كروموزو طبقه بندی می شود كه هر كدام زير مجمو عه هاي و ارقام خود را دارند پنبه هاي آسيايي ليف كوتاه تر و پنبه هاي آمريكاي ليف بلند تری را دارا مي باشند. انواع بسياري از ازقام پنبه وجـود دارد كه الياف آن ها از نظر طول ، زيری ، سفيدي با هم متفاوتند . ليف پنبه در حالت خشك دارای 88 الی 96 درصد سلولز، پروتئين، پكتين، قند و 4 تا 8 درصد موم می باشد طبقه بندی پنبه ها بلحاظ طـول اليـاف را بـه پنبه های دارای الیاف ،کوتاه ،متوسط ،بلند متوسط و بسیار بلند نقسیم می کنندکه هر کردام موارد مصرف خاصی را دارند. هر چه طول الياف پنبه يیشتر باشد رشتن و ریسندگی آن بيشتر به هم پيچ خورده و مي تواند باريك تر باشد پنيه هاي با الياف كوتاه را در تهيه ي نخ هاي ضخيم بکار می برند.

ويژگيها و مشخصات فني پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

 پنبه پاکنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنبه پاكني فرآيند است که طی آن الياف پنبه را از پنبه دانه ها جدا می کنند. عمده ترین فعالیت در پنبه پاك كني تبديل محصول زراعي به يك كالای قابل فروش و مصرف در صنایع نساجی است. از اين رو پنبه پاك كني پلي مابین توليد کشاورزی وریسندگی نخ و بافت پارچه است. دو روش برای پنبه پاک کنی بلحاظ تکتولوزی وجود دارد روش رولینگ جبن و روش اره ای داندانه دار یا ساو جین چرخان که در فرایند پنبه پاك كني به كار می روند وباین روشها می توان الياف پنبه را از پنبه دانه جدا کرده و پنبه را کاملاً پاک و آماده عدل بندی توسط پرس نمود.

معرفي کدهاي ISIC | طرح پنبه عدل کنی

ISIC نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي کدیشن ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری‌که در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صمت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کدهای فعالیت‌ها مرتبط با پنبه پاک کنی به شرح ذیل است:

پنبه پاک کنی و پنبه محلوج :           17111141

الياف پنبه                       17111140

كنجاله پنبه دانه                   1514512426

روغن خام پنبه دانه                1514412305

کالاي های جایگزین پنبه

پنيه بعنوان مواد اولیه و کالایی واسطه اي در صنعت نساجي به صورت مستقیم و يا به صورت اختلاط با الياف مصنوعی برای تولید انواع نخ هاي و در نهایت برای تولید پارچه و پوشاک استفاده مي شود. کالاهای جایگزین اين محصول مي توان به الياف مصنوعي مورد استفاده در تولید پارچه بافت شده و پارچه های بدون بافت اشاره نمود كه با توجه به مقرون به صرفه بودن و طبیعی بودن الياف پنبه در بازار رقابت هنوز اهمیت بسزایی دارد. پنيه داراي كيفيت و مزايايي است كه غالباً در توليد پوشاك استفاده از آن ترجيح داده می شود راحتي، خاصيت جذب رطوبت و بهداشتي بودن البسه ساخته شده از پنبه از مزاياي آن محسوب مي گردد . از آنجائيكه كيفيت و استحكام و دوام پنبه را در اختلاط با الياف سنتتيك می توان بهبود بخشید تقاضای برای مصرف آن بطور مستمر رو به فزونی بوده است.

 موارد مصرف و كاربرد طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنيه داراي كيفيت و مزايايي منحصر بفردی همانند جذب رطوبت ، بهداشتي بودن ،رنگ وثبات پذیری است كه زمینه کاربرد آن را در صنایع محتلفی همانند نخ ، توليد پوشاك ، فرش ماشيني و دستباف، لحاف و تشك، وسايل نظافت، حوله، برزنت، دستمال كاغذي و طناب را فراهم نموده است .

دانش فنی پروژه و روش عدل بندی پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

هدف از تکنیک های پنبه پاک کنی جدا سازی مواد خارجي مانند سنگریزه ، غوزه هاي سبز، اضافات غوزه، چوبها و ساقه ها از پنبه بمنظور تولید الیاف پنبه و پنبه دانه کاملاً تميز می باشد . برای آماده سازی و حفظ کیفیت الیاف پنبه بايد در مرحله نخست مواد خارجي قبل از انبار كردن و جداسازي پنبه دانه از پنبه جدا شود و در فرآيند جدا سازی پنبه دانه بايد پنبه برداشت شده تميز شوند. تا با به حداكثر رساندن تميزی الياف استاندارد ريسندگي مناسب به سطح قابل قبول برسد. لذا تميز كردن الياف پنبه در مراحل مختلف تا آمادگی برای نخ ریسی بخش اساسي از فعالیت های آماده سازی پنبه است.

جدا سازی پنبه از پنبه دانه و پنبه پاك كني با استفاده از تکنولوژی مناسب ضایعات را کاهش و كيفيت مطلوب محصول و کاهش هزینه تولید را فراهم می نماید.جدا سازی الياف پنبه در دستگاهي به نام جين صورت مي گيرد از جين غلتكي ، جين اره اي و هوايي برای این کار استفاده می شود در جين غلتكی رول های متحرك نزديك به هم كه بر روي شاسی قرار گرفته اند در جهت های مخالف با هم حركت کرده و سبب می شوند روش ورودی بر روي غلتك از آن گذشته و الياف به دليل عبور از میان دو غلتك و در اثر كشيده شدن از بذر جدا و به طرف ديگر انتقال پیدا کرده و بذر در همان طرف جداسازی می شود.

در دستگاه جين اره اي الياف توسط برس از اره جدا مي گردند و در دستگاه جين هوايی به وسيله ي جريان هوا، الياف را از اره جدا مي سازد راندمان كار پنبه پاك كن هاي غلتكی از پنبه پاك كن هاي اره ای كمتر است اما در حين پنبه پاك كني گره كمتر توليد مي شود؛ كه يك ويژگی مطلوب براي بعضی از پنبه ها است.

در تصفيه ی صنعتي پنيه ایتدا وش پنبه براساس نوع و رقم شامل میزان پاکی ،رسیده بودن ورطوبت و ارقام مختلف وش تفکیک گردند تا علاوه بر حفظ كيفيت تنظيم كار قسمت های مختلف كارخانه براساس نوع و رقم پنبه انجام شود پس از طبقه بندی خوراک کارخانه و اندازگیری میزان رطوبت پنبه با استفاده از مکنده به سپراتور و سپس خشک کن وش منتقل میگردد.

در ادامه پس از تمیز کردن و حلاجی در کلینرها تمیز ومواد خارجی آن توسط اکستراکتور جداسازی شده و توسط سیستم توزیع کننده آماده ورود به دستگاه های جین که بخش اصلی کارخانه است می شود. بسته به نوع دستگاه، روش جینینگ الیاف پنبه متفاوت است یا بوسيله ی فشار هوا و استفاده از دندانه ی اره ای یا توسط غلتک جدا می گردد.

روش در فرایند پاک و جداسازی از دستگاه های مختلف عبور می کند؛ اما ممكن است پنبه ی حاصله هنوز دارای مواد خارجی باشد. لذا لازم است از دستگاه مخصوص لينت كلينر براي گرفتن مواد خارجي عبور کند. الیاف پنبه خارج شده از لينت كلينر با جريان هوا به كندانسور رفته و روی توری آن قرار می گیرد. سپس به وسيله ی يك غلطك كه دارای زوائد لاستيكيیاست؛ از آن جدا شده و با عبور در بين دو غلطك بصورت نمدی پهن و سطحی درمی آیدو به سمت پرس عدل کنی هدايت می شود.در بعضی نواحی خشك چنانچه رطوبت پنبه در اثر خشك بودن و خشك كردن آن از حد لازم كمتر باش لازم است كه به پنبه قبل از عدل بندی رطوبت داده شود . عمل عدل بندی در دستگاه پرس انجام می گيرد و طی آن پنبه به صورت مكعب مستطيل فشرده ای درآمده وپس از پوشاندن با لیف توسط نوار بسته می شود .

 دانش فنی پروژه و روش عدل بندی پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

ماشین آلات و بخش های واحد پنبه پاک کنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

برای جداسازی مواد خارجی از پنبه قبل از پنبه پاك كنی از تجهیزات ماشين آلات مختلفی برای تميز كننده و جداسازی دانه ، پرز پنبه دانه ، الیاف پنبه ، چوب و ساقه وضایعات و موادخارجی همراه پنبه در بخش های زیر استفاده می شود.

  • سیستم نگهداری و حمل و نقل پنبه دانه خام
  • سیستم تغذیه خودکار پنبه دانه فله به خط تولید
  • سیستم سنگ گیری و جداسازی الیاف و ضایعات خارجی
  • سیستم کنترل وپیش کلینیگ پنبه حاوی بذر
  • سیستم خشک کن و تمیز کردن
  • سیستم چینیگ الیاف و پاکسازی و جداسازی دانه
  • سیستم جداسازی پرز پنبه دانه
  • سیستم کندانس ،تنظیم رطوبت و عدل بندی الیاف پنبه
  • سیستم توزین وانتقال عدل الیاف پنبه

این واحد تجهیزاتی شامل سیستم تغذیه خودکار پنبه بذردار، سیستم خشک کن و تمیز کردن، سیستم پاکسازی و پرز پاک کن و سیستم عدل بندی پرز می باشد ساختار فراوری بگونه است که الیاف ، پرز و دانه پنبه در طول پردازش با کنترل همزمان رطوبت به طور کامل تمیز می شود و هر سه قسمت خشک کردن پنبه دانه، قسمت تمیز کردن پنبه دانه و قسمت تمیز کردن پرز با شیرهای سه طرفه به طور جداگانه در مجهز شده اند. با توجه به شرایط پنبه، خط تولید وفراوری پنبه بمنظور دستیابی محصول مطلوب وکاهش مصرف انرژی به سرعت می توان تنظیم کرد این خط تولید پنبه پاک کنی سازگاری خوبی برای کار با درصد های متفاوت رطوبت پنبه بذر را دارا می باشد. هنگامی که رطوبت پنبه بذر 8 درصد است، تجهیزات را می توان به طور معمول بدون خشک کردن برای تولید الیاف و پرز با کیفیت مناسب بکار گرفت و این سیستم پنبه پاک کنی را می توان هم در حالت های کنترل دستی ( MANUAL )و هم اتوماتیک دارای کنترلر مرکزی فرایند مانیتور بکار گرفت . هنگامی که سیستم در حالت خودکار قرار گیرد نه تنها تمام تجهیزات اصلی را می توان با تغذیه و کنترل اتوماتیک فعال نمود، بلکه کل سیستم فراوری را نیز می توان با توجه به شرایط تولید به طور خودکار تنظیم کرد اتصالات مابین ماشین ها با عملکرد محافظتی مناسب امکان فعال سازی اتوماتیک فرایند بعدی را فراهم کرده است و سنسورها و تجهیزات بازرسی و کنترل فرایند نیز در نقاط کلیدی برای جلوگیری از صدمات احتمالی بکار گرفته شده است محیط کارگاه تمیز و مرتب است و کارکردن با تجهیزات آسان است و فیلترها ی گرد و غبار هوای خروجی از کارخانه جینینگ با مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست مطابقت دارد .

لیست ماشین آلات وتجهیزات کارخانه پنبه پاک کنی عبارتند از:

  1. لودر پنبه دانه
  2. فیدر پنبه دانه فله
  3. شیر های تنظیم هوا
  4. سنگ وخاشاک گیر
  5. سپراتور
  6. پاک کننده الیاف خارجی
  7. ونیلاتورها و تجهیزات ورودی هوای گرم
  8. برج خشک کن
  9. .دستگاهها کلینر وپاک کننده پنبه دانه
  10. .تجهیزات توزیع کننده و نوار های نقاله
  11. دستکاههای جینینگ اره برسی
  12. پرز پاک کن AIR-JET
  13. پرز پاک کننده اره
  14. کندانسور
  15. سیستم مرطوب کننده الیاف
  16. داکت هادی الیاف پنبه
  17. پرس عدلی هیدرولیک
  18. کانوایر و پوشش دهی عدل پنبه
  19. سیستم توزین و انتقال خودکار
  20. جمع آوری داده ها و سیستم چاپ بارکد روی عدل ها
  21. لیفتراک انبار و بارگیری

 لیست ماشین آلات وتجهیزات کارخانه پنبه پاک کنی عبارتند از

بررسی های مالی و بازار طرح پنبه عدل کنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

بر اساس آخرین آمار تا سال 1401 در کشور تعداد 84 واحد دارای پروانه بهره برداری سیستم پنبه ای پاکنی با ظرفیت 664944 تن و اشتغال اسمی 2171 هزار نفری درحال فعالیت می باشند. و با توجه به مزیت تولید پنبه در بخشی از مناطق کشور و کشورهای همسایه امکانسجی واحد پنبه پاکنی ،تولید روغن خام از پنبه دانه ، کنجاله و پرز پنبه می تواند بعنوان مزیت در دستور کار باشد.

مشخصات عمومی سرمایه گذاری مورد نیاز | طرح پنبه پاکنی

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید پنبه پاک کنی در سال جاری قیمت ماشین آلات با ظرفیت سالیانه اقتصادی 3000 تن در محل امکان سنجی شده 800 هزار دلار می باشد که نیازمند تامین 10000 تن  وش پنبه است و می تواند برای فراوری  5500 تن پنبه دانه آن نیز برنامه ریزی نمود چون وش پنبه را می توان تا شش ماه نگهداری کرد لذا زیر ساخت نگهداری آن در طرح ملحوظ شده است

زمین مورد نیاز                10000مترمربع

زیر بنای فراوری و پنبه پاکنی   2000 مترمربع

قیمت ماشین آلات صنعتی      800 هزار دلار

با توجه به نوسات قیمت ها و وابستگی سرمایه گذاری به زمان و محل اجرای طرح ،جهت اخذ مشاوره می توانید تماس بگیرید.

 مزایای اجرای طرح پنبه پاکنی

پنبه يكی از محصولات عمده كشاورزی، صنعتی و بازرگانی جهان و مهمترين و با ارزش ترين ليف طبيعی، منبع الياف و منشا غذايی با ارزش برای انسان و دام است. اين محصول با توجه به فرايند توليد در مزارع و فراوری در صنايع وابسته و توزيع و تجارت آن ارزش افزوده و اشتغال بالايی را ايجاد مي كند، ويژگي های محصولات پنبه ای همانند تجديد شوندگی و قابليت برگشت به چرخه طبيعت و نياز به سرمايه گذاری كمتر در صنايع وابسته در مقايسه با سرمايه گذاری های ديگر وجود مزيت های اقتصادی ز جمله توان اشتغال زايی بالا، تامين ماده اوليه مورد نياز صنايع وابسته، ايجاد ارزش افزوده در صنايع فرآوری آن و ارزش مبادله اي بالا در بازار جهانی و توزيع عادلانه تر درآمد در بخش كشاورزی نيز موجب استقبال عمومی برای توليد، مصرف و استفاده از پنبه شده است.

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هريک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بينی و قيمت تمام‌ شده و همچنين سود ساليانه طرح که محاسبه گرديده است. مهم‌ترين شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار comfar III Expert استخراج شده وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالی نشان می دهد .حهت اخذ مجوز های تولید و راه اندازی واحد براساس پلان های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی طرح تا پیاده سازی و بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی و اجرای پروزخ های افتصادی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح تولید
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره