طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید تیر برق

طرح توجیهی تولید تیر برق یکی از طرح هایی است که قبل از اجرا حتما باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرید. توسعه کشور مستلزم توسعه شبکه برق رسانی در همه مناطق کشور است، لذا نیاز به تجهیزات لازم برای انتقال برق از نیروگاه‌ها به مناطق مختلف روز به روز در حال افزایش است. با توجه به صرفه نبودن واردات تیرهای بتنی برق به دلیل هزینه حمل زیاد و نبود جایگزین مناسب برای این تیرها، ناگزیر به تولید داخلی این محصول متناسب با نیاز کشور هستیم. تیرهای بتنی برق با توجه به نوع کاربرد، تکنولوژی ساخت، امکانات تولید و منطقه مورد استفاده در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به تیرهای بتنی با مقطع مستطیل و تیرهای بتنی با مقطع دایره اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه تولید و استاندارد تولید دارو در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

    طرح توجیهی تولید تیر برق

طرح توجیهی تولید تیر برق | معرفی تیر برق بتونی و ویژگی‌های آن

تیر برق بتنی یک ستون برای نگه‌داری خطوط انتقال هوایی مواردی همچون کابل برق، فیبر نوری و نصب تجهیزات مرتبط آن‌ها مانند ترانسفورماتورها و چراغ خیابان است که ممکن است با توجه به نوع کاربرد آن‌ها در ارتفاع های مختلفی قرارگیرند (۱۲، ۱۵، ۱۹ متری) که با نام‌های ستون تلفن، ستون برق یا تیر برق به کار گرفته و نصب می‌شوند. کابل‌های برق از روی سر تیر برق عبور می‌کنند که این یک راه کم هزینه برای ایزوله کردن آن از سطح زمین و خارج کردن آن از مسیر عبور افراد و وسایل نقلیه می‌باشد. تیرهای برق بتنی برای خطوط انتقال کم ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطوط انتقال ولتاژ بالا بر روی دکل‌های فولادی قرار می گیرند.

اندازه قطر تیرها معمولاً از پایین به بالا به طور یکنواخت کمتر می‌شود. جهت نصب لوازم خطوط هوایی و امکانات بالا رفتن از تیر، روی تیرها سوراخ‌هایی به قطر خاص در نظر گرفته می‌شود. در تیرهای برق بتونی مسلح چهارگوش روی بدنه تیر فرورفتگی‌هایی برای بالارفتن از آن وجود دارد.  همچنین مشخصات تیر بر روی یکی از وجه‌ها و در فاصله  معین از پایه تیر نوشته می‌شود. در بالای تیرها با توجه به تجهیزاتی که قرار است روی آن نصب شود ممکن است از کراس‌آرم‌ها یا سکوی ترانسفورماتور استفاده کنند.

برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید تیر برق | معرفی کد های آیسیک

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيک مورد استفاده وزارت صنعت معدن وتجارت  کد‌‌‌‌ محصولات طرح جاری به شرح جدول ذیل می‌باشد.

جدول کد آیسیک محصولات مورد نظر

کد ISIC نام کالا
2695612319 تيرچه بتني مسلح پيش ساخته
2695612370 تير و پايه بتني مسلح پيش ساخته
2695612371 تير و پايه بتني مسلح پيش تنيده
2695612376 تيرچه بتني مسلح پيش تنيده

 

مواد اولیه تولید آماده سازی

از مزایای این طرح در دسترس بودن و فراوانی مصالح تشکیل دهنده آن است. این مصالح شامل موارد زیر می‌باشد:

1- سیمان: حدود ۷ الی ۱۵ درصد از حجم بتن

2- آب: حدود ۸ الی ۲۱ درصد از حجم بتن

3- مصالح سنگی ( سنگدانه ها): ۶۴ تا ۸۵ درصد از حجم بتن

4- مواد افزودنی (مضاف): به میزان جزئی و به صورت درصدی از وزن سیمان

استفاده از مصالحی دیگر نیز نظیر فولاد به عنوان افزودنی های بتن در تولید تیرهای برق بتنی مسلح همواره مرسوم و متداول بوده است. از آنجایی که کسب مقاومت در بتن به طور مستقیم به واکنش تدریجی هیدراسیون (ترکیب با آب) سیمان وابسته است، سرعت بخشیدن به واکنش ضمن حفظ کیفیت  همواره مورد توجه بوده است.

مواردکاربرد تیر بتونی

تیرهای بتنی برق با مقطع مستطیل برای مصارف معمولی و خطوط انتقال برق در شهرها، و تیرهای بتنی برق با مقطع دایره برای خطوط با اهمیت بالاتر و ساختمانهای دولتی و مهم استفاده می شوند، زیرا دارای استحکام بیشتری در مقایسه با سایر تیرها بوده و می توانند دارای طول بلندتری نیز باشند.

 

طرح توجیهی تولید تیر برق | تکنولوژی و فرایند تولید تیر بتونی

به دلیل عدم امکان ساخت تیرهای بتنی برق در محل بهره‌برداری، این تیرهای بتن آرمه به صورت صنعتی و انبوه تولید می‌شوند. در ساخت تیرهای بتنی با توجه به نوع کاربردی که دارند از 2 نوع قالب با مقاطعی به شکل دایره یا مستطیل استفاده می‌شود. برای عمل آوری بتن در زمان کوتاه و بالا رفتن خاصیت مقاومتی تیرها از روش عمل آوری با بخار گرم استفاده می‌شود. دلیل اصلی به کارگیری بخار گرم وجود رطوبت به همراه دمای بالا است که هر دو عامل تسریع کننده واکنش عمل آوری بتن می‌باشند.

با استفاده از روش بخار می توان به یک مقاومت اولیه بالا دست یافت، به نحوی که بتوان قطعات بتنی را پس از مدت زمان کوتاهی از مرحله قالب گیری، حمل و جابجا کرد. باز کردن سریع تر قالب ها و استفاده مجدد از آنها در تولید قطعات دیگر از مزایای دیگر استفاده از بخار آب می‌باشد. در بتن های پیش تنیده به وسیله بخاردهی روند کسب مقاومت بتن تسریع می‌گردد و وسایل پیش تنیدگی را می‌توان در زمان کوتاه‌تری برچید. سیستم عمل آوری بتن با بخار صرف نظر از مزایایی که دارد، اگر به نحو کنترل شده  استفاده نشود، آثار زیانباری را در دوام و کیفیت بتن ایجاد می‌نماید که به حاظ سازه ای اهمیت دارد. خطوط تولید تیرهای برق بتنی چهارگوش با تیرهای برق بتنی گرد متفاوت است. لذا در ادامه نحوه ساخت هر کدام از آنها را به طور مختصر شرح می‌دهیم:

طرح توجیهی تولید تیر برق | تکنولوژی و فرایند تولید تیر بتونی

طرح توجیهی تولید تیر برق | فرایند تولید تیرهای برق بتنی چهارگوش

1-قالب بندی

قالب های مورد استفاده در تولید تیرهای برق معمولاً فولادی هستند و باید طوری طراحی و ساخته شوند که دارای مقاومت، استحکام، صلبیت، وادارها و مهارهای کافی و مناسب باشند تا در مقابل فشار و ارتعاشات ناشی از تراکم بتن، بدون تغییر شکل و اعوجاج‌های خارج از رواداری، مقاومت نمایند.

این قالب‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که تمیز کردن آن‌ها پس از خروج هر مرحله محصول برای استفاده مجدد آسان باشد. اتصالات و درزهای قالب‌ها باید محکم و آب بندی شده باشند تا مانع از پس و پیش شدن پانل ها و فرار شیره و کرمو شدن بتن و یا دیگر نقص های بتن شوند. به منظور جلوگیری از لب پر شدن بتن، كلیه گوشه‌های تیر تولیدی باید دارای پخ باشند. پخی را می توان با خم کردن ورق فولادی، سه گوش چوبی و یا سه گوش های لاستیکی به وجود آورد.

2- بتن ریزی

پس از استقرار اسکلت ساخته شده از  آرماتور و تثبیت و تنظیم قالب، بتن ریزی مطابق روش های مرسوم و بر اساس تجربیات کنترل و اجرای خوب انجام می‌شود.

3- عمل آوری

به طور کلی بهترین روش عمل آوری بتن استفاده از بخار آب در زیر چادر برزنتی است. در این حالت، معمولا رطوبت کافی نیز برای انجام واکنش های سیمان به دست می آید. برای جلوگیری از افت رطوبت و گرما می توان بستر قالب ها را با برزنت یاپوشش مناسب پوشاند. در دمای بالا، عمل آوری باید ۲ تا ۴ ساعت تأخیر نسبت به آخرین بتن ریزی انجام شود و همچنین دما نباید از ۷۰ درجه سانتیگراد تجاوز کند. پس از خاتمه زمان عمل آوری که با آزمایش مقاومت نمونه آگاهی مشخص می شود به بتن اجازه سردشدن تا دمای محیط داده می‌شود. وقتی دمای هوا کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد، بتن باید با سرعتی کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد بر ساعت خنک شود.

4- جابجایی و حمل قطعات

انواع وسایل بلند کردن قطعات پیش ساخته بتنی، شامل جرثقیل ها، لیفتراک ها و انواع مختلف جرثقیل های دروازه‌ای می‌باشند. گاهی اوقات از جرثقیل‌های متحرک چرخ لاستیکی یا ریلی نیز استفاده می شود. در کارگاه های مسقف استفاده از جرثقیل های سقفی بسیار مناسب است.

جابجایی و حمل قطعات

طرح توجیهی تولید تیر برق | تولید تیرهای برق بتنی گرد

1_آماده سازی اسکلت آرماتور و استقرار آن درون قالب

برای تولید پایه گرد بتنی پیش تنیده، ابتدا باید قفسه آرماتور (شامل مفتول‌های پیش تنیدگی  و خاموت فنری پیچیده به دور آن را آماده کرده و در درون قالب‌های فولادی قرار داد.

2-بتن ریزی قالب

پس از استقرار اسکلت آرماتور و تثبیت و تنظیم قالب، بتن ریزی مطابق روش‌های مرسوم و بر اساس استاندارد، کنترل و اجرای خوب انجام می‌شود.

طرح توجیهی تولید تیر برق | تولید تیرهای برق بتنی گرد

3-کشش مفتول‌ها توسط دستگاه کشش (جک هیدرولیک)

بعد از مرحله بتن ریزی، مفتول‌های اصلی توسط جک کشش هیدرولیکی مخصوص کشیده شده و در همان حالت کشیده شده ثابت می‌شوند.کشش مفتول‌ها توسط دستگاه کشش (جک هیدرولیک)

4-چرخش قالب توسط دستگاه گریز از مرکز (سانتریفیوژ)

پس از فیکس شدن مفتول ها قالب بر روی دستگاه سانتریفیوژ قرار داده و عملیات چرخش قالب و تراکم بتن (توسط نیروی گریز از مرکز) انجام می‌پذیرد.

چرخش قالب توسط دستگاه گریز از مرکز (سانتریفیوژ)

5-عمل آوری

در نهایت برای سفت شدن سریع‌تر بتن، قالب ها درون چاله بخار قرار داده می‌شوند (عمل آوری اولیه) و پس از گذشت استاندارد، از آن خارج شده و بعد از آن تیر بتنی از قالب خارج و به استخر آب (جهت عمل آوری ثانویه) منتقل می‌گردد. پس از گذشت چند روز تیرها از استخر به محل دپو انتقال عمل آوری نهایی در محل نگهداری انجام می‌شوند.

6-جابجایی و حمل قطعات

انواع وسایل بلند کردن قطعات پیش ساخته بتنی، شامل جرثقیل ها، لیفتراک ها و انواع مختلف جرثقیل های دروازه‌ای می‌باشند. گاهی اوقات از جرثقیل‌های متحرک چرخ لاستیکی یا ریلی استفاده می‌شود. در کارگاه های مسقف استفاده از جرثقیل های سقفی بسیار مناسب است.

برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی های نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید تیر برق | بررسی بازار و رقبا

تعداد 201 واحد های تولیدصنعتی  انواع تیر بتونی کشور باظرفیت های اسمی به شرح جدول ذیل وبا سرمایه گذاری 1221 میلیارد ریالی  دارای پروانه بهر برداری بوده و مشغول به فعالیت هستند.

آمار واحدهای صنعتی دارای پروانه بهر برداری تیر برقی کشور تا اسفند 1399
تعداد  سرمایه  اشتغال ظرفیت  واحد سنجش
201 1221948 3596 175000 متر
285696 تن
1557417 عددو اصله 

 

طرح توجیهی تولید انواع تیر بتونی برق

جهت مشاوره اخذ مطالعات انجام شده احداث طرح انواع تیر بتونی بر اساس موقعیت و میزان سرمایه گداری در ظرفیت اقتصادی و تکنولوژی های در دسترس و اطلاع از مشخصات عمومی آن در سال جاری می‌توانید از مشاوه کارشناسان کاردوک استفاده نمایید.

برای مشاهده طرح توجیهی تولید هبلکس کلیک کنید. 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  •  ارایه مشاوره فنی و کمک به راه اندازی طرح 
  • مشاوره بازاریابی محصول
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره