طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | طرح های توجیهی تولید و بسته بندی انواع مکمل های غذایی

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی و دارویی برای دریافت مجوزهای شروع کار و دریافت وام بانکی باید توسط افرادی مجرب نوشته شود. حجم بازار مکمل های غذایی جهانی در سال 2019 حدود 123.28 میلیارد دلار برآورد شده است. عواملی مانند افزایش نگرانی‌های مربوط به سلامتی و تغییر سبک زندگی و عادات غذایی باعث افزایش تقاضای این محصولات شده است. بر اساس آمار اعلام‌شده اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو میزان فروش مکمل‌های تولید داخل در سال 96 کمتر از 700میلیارد تومان و در سال 97 به بیش از 900میلیارد رسیده است و با رشد فروش در سال 98 مواجه بوده‌ایم. این اعداد به‌ وضوح نشان‌ دهنده تقویت بازار مکمل‌های تولید داخل است و واردات ماده اولیه تولید با کیفیت استاندارد مکمل‌ها از بنگاه‌های معتبر دنیا و با کنترل و نظارت‌های مناسب صورت می‌گیرد. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

معرفی محصولات طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

مکمل‌های غذایی و داوریی در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی به اشکال مختلفی شامل قرص، کپسول، صمغ‌ها و پودرها و همچنین نوشیدنی‌ها و قطعات انرژی زا ارائه می‌شوند. یک مکمل می‌تواند مواد مغذی استخراج شده از منابع غذایی یا سنتزی را به منظور افزایش مقدار مصرف آن در بدن تأمین کند.

مکمل‌های محبوب شامل ویتامین‌های فیبر، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه که در تولید آن‌ها از مواد معدنی همانند کلسیم و آهن و مواد موثره و مغذی گیاهان و محصولاتی مانند گلوکوزامین، پروبیوتیک‌ها و روغن ماهی استفاده می‌شوند. مولتی ویتامین رایج‌ترین محصول مورد استفاده برای کسانی است که رژیم غذایی متعادل مصرف نمی‎کنند. مکمل غذایی نمی‌تواند به عنوان یک داروی جدید آنتی بیوتیک یا بیولوژیکی مورد تایید و مجاز محسوب نمود، بلکه به عنوان غذا جهت مصرف در رژیم غذایی به بازار عرضه می‌شود.

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | محصولات

انواع مکمل های غذایی

مواد تشکیل دهنده مکمل‌های غذایی مورد بحث در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی ممکن است سنتزی و یا حاصل از مواد طبیعی به صورت‌های مختلف باشند. لذا مکمل‌های غذایی را می‌توان به شیوه زیر دسته بندی نمود.   

  • مکمل های ویتامین دار
  • مکمل های حاوی مواد معدنی
  • مکمل پروتئینی و حاوی اسیدهای آمینه
  • مکمل های بدن سازی
  • مکمل های دارای اسیدهای چرب ضروری
  • مکمل های ساخته شده از محصولات طبیعی
  • مکمل های پروبیوتیک

جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

مکمل های ویتامین  دار

ویتامین به عنوان یک ترکیب آلی در بدن انسان نقش یک ماده مغذی با نیاز محدود را ایفا می‌کند که ساخت آن در بدن به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد و این نیاز نسبت به شرایط و انسان‌های مختلف متفاوت است. کمبود آن از طریق مکمل‌های ویتامینه جبران می‌گردد. ویتامین‌ها یکی از عوامل تسهیل کننده سوخت و ساز اسیدهای آمینه، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن می‌باشند و فرایند رشد و تکثیر و ترمیم سلولی را در بدن بهبود می‌بخشند. ویتامین‌ها نوعاً عامل یا کاتالیزور جذب مواد غذایی در روده بوده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند سبب پیشگیری از بروز عارضه‌های بیماری باشند. ویتامین‌ها را در سیزده دسته بشرح ذیل دسته بندی می‌کنند.

بر اساس طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، ویتامین‌های گروه‌های A ، C ، D ، E ، K ،F (رتیالین، آسکوربیک اسید،دی، توکوفرول ها و توکوترینول، کا1 و کا2 واف و گروه ویتامین‌های ب شامل: تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین B6، بیوتین (B7)، اسید فولیک (B9) و کوبالامین B12 هستند). بدیهی است مصرف ویتامین و مقدار آن در زمان بروز علائم و نشانه‌های مرتبط با کمبود ویتامین تحت نظر متخصصین ذی صلاح توصیه شود.

مکمل های حاوی مواد معدنی

مواد معدنی عناصر شیمیایی غیرسنتزی ضروری برای زندگی هستند. چهار ماده معدنی: کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن برای زندگی ضروری هستند اما در مواد غذایی و آشامیدنی به میزان زیادی فراگیرند. مکمل غذایی کلسیم و ویتامین D در کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان موثر است.

مواد معدنی ضروری برای انسان، بر اساس وزن و براساس توصیه پزشکی در رژیم غذایی جهت مصرف کافی تعیین می‌شود.  پتاسیم، کلر، سدیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، منگنز، مس، ید، کروم، مولیبدن، سلنیوم و کبالت. مواد معدنی ضروری به عنوان مکمل‌های غذایی به صورت جداگانه و در ترکیب با ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی به بازار عرضه می‌شوند. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

مکمل های پروتئینی و اسیدهای آمینه | طرح توجیهی تولید مکمل غذایی

مکمل‌های حاوی پروتئین در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، به صورت پودر با قابلیت اختلاط در آب و یا نوشیدنی آماده به عنوان کمک به افرادی که از بیماری یا آسیب دیدگی بهبود می‌یابند و یا برای تامین نیاز بدنی ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی سنگین نیازهای پروتئینی آن‌ها را افزایش می‌دهد و یا افرادی که امیدوار به کاهش وزن با کمترین کاهش عضلانی هستند. پروتئین‌ها از بلوک‌های سازنده‌ای به نام اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند. حدود 20 آمینو اسید مختلف وجود دارد که در ترکیبات مختلف به هم پیوند می‌خورند. بدن از آن‌ها برای ساختن پروتئین‌های جدید مانند عضله و استخوان و سایر ترکیبات مانند آنزیم‌ها و هورمون‌ها استفاده می‌کند.

همچنین می‌تواند از آن‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند. برخی از اسیدهای آمینه می‌توانند توسط بدن ساخته شوند، تعداد نه آمینو اسید وجود دارد که بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست و آن‌ها به عنوان اسیدهای آمینه ضروری شناخته می‌شوند که باید به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی  جذب شوند تا بدن بتواند عملکرد خود را انجام دهد. محصولات مکمل ممکن است شامل پروتئین‌های آب پنیر، سویا، نخود، کنف یا کازئین و پروتئین برنج باشد. مواد پروتئینی که به عنوان مکمل‌های غذایی به بازار عرضه می‌شوند، می‌توانند در رژیم وعده‌های غذایی و پزشکی گنجانده شوند، محصولات “جایگزینی وعده های غذایی” معمولاً حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی هستند.

مکمل های بدن سازی

مکمل‌های بدن سازی مکمل‌های غذایی هستند که به طور معمول توسط افرادی که در بدن سازی، وزنه برداری، ورزش های رزمی مختلط و دو  میدانی شرکت می‌کنند، به منظور تسهیل افزایش توده بدن بدون چربی استفاده می‌شود. هدف استفاده از مکمل‌های غذایی تامین نیاز بدن و افزایش حجم و توان عضلات و وزن بدن و بهبود عملکرد ورزشی است. از جمله پرکاربردترین محصولات دارای پروتئین بالا، اسیدهای آمینه با زنجیره شاخه ای‌، گلوتامین، آرژنین، اسیدهای چرب ضروری، کراتین و پروتئین آب پنیر است. مکمل‌های مذکور به صورت محصولات آماده سازی شده تک ماده‌ای یا به صورت “ترکیبی” تولید می‌شوند. اختلاط اختصاصی مکمل‌های مختلف جهت هم‌افزایی اثرات بهبود دهنده آن‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

پروتئین آب پنیر Whey | تولید مکمل های غذایی

بر اساس اطلاعات موجود در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، آب پنیر طی مراحل تولید پنیر از آن جدا می‌شود و به صورت پودر فراوری می‌شود و سرشار از پروتئین است که اگر به صورت کنستانتره تولید شود. هنوز لاکتوز و قند شیر که بسیاری از افراد در هضم آن مشکل دارند را دارا می‌باشد. ولی شکل پروتئین ایزوله آن حاوی مقدار بسیار کم لاکتوز است زیرا بیشتر این قند شیر در طی مراحل فرآوری از بین می‌رود. آب پنیر به سرعت هضم می‌شود و سرشار از آمینو اسیدهایی است که نقش مهمی در تقویت رشد و بهبود عضلات دارد. وقتی اسیدهای آمینه پروتئین وی در معده هضم و سپس در جریان خون جذب شوند برای سنتز پروتئین عضله یا ایجاد عضله جدید در دسترس بدن قرار می‌گیرند. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.  

پروتئین آب پنیر Whey

پروتئین کازئین

کازئین مانند آب پنیر پروتئینی است که در شیر یافت می‌شود. با این حال، کازئین بسیار کندتر هضم و جذب شود. کازئین وقتی با اسید معده تداخل کند ژل تشکیل می‌دهد که باعث کند شدن تخلیه معده و جذب آرام اسیدهای آمینه آن در جریان خون می‌شود. این فرایند منجر به قرار گرفتن تدریجی و مداوم عضلات در معرض اسیدهای آمینه می‌شود.

کازئین در افزایش حجم ماهیچه و کاهش چربی نقش موثرتری نسبت به پروتئین سویا و گندم دارد، اما تاثیری کمتر از پروتئین آب پنیر را دارد. کازئین یک پروتئین لبنی با هضم کند بوده و قریب به هشتاد درصد پروتئین شیر را تشکیل می‌دهد. کازئین بصورت تکه‌ها غیر محلول در آب است و برای جذب در سیستم گوارش زمان بیشتری لازم دارد. کازئین موجب تقویت رشد سطح هورمونی شده و به چربی سوزی بدن کمک می‌نماید. انواع کازئین عبارتند از کازئین میسلار و کازئینیت (شامل کلسيم کازئینیت، پتاسیم کازئینیت، سدیم کازئینیت) و پروتئین کازئین هیدرولیز شده.

پودر پروتئین گوشت  | طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

در پودر پروتئین گوساله، چربی و کلسترول آن جدا شده و مقادیری زیادی از آمینو اسیدهایی که پروتئین عضلات را تشکیل می‌دهند. به علاوه کراتین که در عضلات ذخیره می‌شود، وجود دارد. این پودر دارای سرعت هضم بالایی در بدن می‌باشد و منبع غنی از ویتامین‌های A و B به شمار می‌آید و جایگزین بسیار مناسبی است برای کسانی که باید از مصرف لاکتوز اجتناب کنند.

پودر کراتین مونوهیدرات

پودر کراتین فاقد گلوتن بوده و در افزایش عملکرد و تاب آوری بدن و تحربک ساخت پروتین عضلانی نقش مهمی دارد. کراتین با بسترسازی هدایت مناسب مایعات و مواد معدنی مغذی به ماهیچه‌ها سبب دخیره انرژی و ازدیاد حجم عضله و افزایش توان عضلانی بدن می‌شود.

پودر گلوتامین | تولید مکمل های غذایی

گلوتامین یکی دیگر از محصولات طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی است که به رشد و بازسازی سلول‌های عضلانی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌نماید و میزان ذخایر گلیکوژن بدن را افزایش می‌دهد. مواد تشکیل دهنده آن ال- گلوتامین است و گلوتامین نیز یک آمینو اسید است که به سادگی توسط بافت‌های بدن می‌تواند تولید شود. بدن از ماده گلوتامین در سیستم‌های عصبی و گوارشی و ایمنی به عنوان سوخت استفاده قرار می‌نماید. ورزشکاران در جریان تمرین به میزان بیشتری گلوتامین از آنچه که بدن تولید می‌کند را نیاز دارند. 

اسیدهای چرب ضروری | طرح توجیهی تولید مکمل غذایی

روغن ماهی یک مکمل معمول اسید چرب است زیرا منبع غنی امگا 3 است. اسیدهای چرب رشته‌هایی از اتم‌های کربن هستند که طول آن‌ها متفاوت  است. اگر در اسید چرب پیوندهای کربنی تماماً منفرد باشد، اسید چرب اشباع نامیده می‌شود. ولی اگر دو یا چند پیوند دوگانه وجود داشته باشد (C = C = C)  به آن اسید چرب اشباع نشده می‌گویند.

اسیدهای چرب دارای طول متوسط و کم مستقیماً از طریق جریان خون جذب و به کبد فرستاده می‌شوند. اسیدهای چرب با طول بلند برای جذب ابتدا به تری گلیسیرید تبدیل و با لایه‌ای از کلسترول و پروتئین پوشیده می‌شوند. بعد از این فرآیند، ذخیره سازی در بافت‌های بدن به منظور تولید انرژی صورت می‌گیرد.

اسیدهای چرب ضروری عبارتند از؛ آلفا-لینولنیک اسید (ALA) که  یک اسید چرب امگا 3 و اسید لینولئیک (LA)  که یک اسید چرب امگا 6 است. ALA می‌تواند در بدن سبب ایجاد اسیدهای چرب امگا 3 شود. اسید ایکوزاپنتائوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) روغن‌های گیاهی، به ویژه روغن هسته و دانه گیاهان، حاوی ALA هستند. منابع غذایی تامین  EPA و DHA ماهی‌های اقیانوسی هستند. منابع تامین اسیدهای چرب در مکمل غذایی شامل روغن ماهی، روغن کریل و عصاره جلبک دریایی است.

پروتئین تخم مرغ

پودرهای پروتئین تخم مرغ از سفیده آن ساخته می‌شوند یکی از کامل و با کیفیت‎ترین پروتئین های موجود است و حاوی بیش از ۴۰ نوع پروتئین متفاوت سازگار با بدن است. همه 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند، پروتئین سفیده تخم مرغ می‌تواند انتخاب و جایگزین مناسبی برای افرادی که آلرژی لبنی دارند، باشد. سفیده به دلیل دارا بودن آمینواسیدهای شاخه‌دار به تولید پروتئین در عضلات بدن یاری می‌رساند.

مقدار قابل توجه آمینواسید آرژینین موجود در آن، بدن را به تولید نیتریک اکسید تحریک و در نتیجه موجب بهبود گشادی عروق خونی، افزایش انتقال اکسیژن و مواد مغذی از طرق جریان خون در عضلات و ریکاوری آن می‌شود. آرژنین پروتئین تخم مرغ به ارتقا سطح هورمون رشد و تقویت عضلانی کمک می‌نماید.  

پروتئین تخم مرغ

مکمل های حاوی محصولات طبیعی | طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

مکمل‌های غذایی را می‌توان با استفاده از منابع سنتز نشده و یا عصاره‌های گیاهان، حیوانات، جلبک‌ها، قارچ‌ها یا گلسنگ‌ها تولید کرد. این محصولات دارای سابقه طولانی استفاده در گیاهان دارویی و اشکال مختلف طب سنتی هستند. دانه‌های همانند بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخمه کدو، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان همانند لوبیا، عدس، نخود، نخود خرد شده و برخی از محصولات حاوی غلات نیز منبع پروتئین هستند.

پروتئین نخود فرنگی

پودر پروتئین نخود در میان گیاه خواران و افرادی که به لبنیات یا تخم مرغ حساس هستند طرفداران بسیار دارد. این ماده از نخود زردآسیاب شده، ساخته شده است و حاوی فیبر بالا و دارای همه اسیدهای آمینه ضروری است. پروتئین نخود همچنین به ویژه از نظر BCAA غنی است. پروتئین نخود در تحریک ترشح چندین هورمون سیری ممکن است با پروتئین لبنی قابل مقایسه باشد. افزایش ضخامت عضلانی را با کسانی که روزانه به همان میزان پروتئین آب پنیر مصرف می‌کردند، ایجاد نماید. پروتئین نخود فرنگی سبب رشد عضلات به همان اندازه پروتئین‌های حیوانی می‌شود.

پروتئین نخود فرنگی

پروتئین برنج قهوه ای

پودرهای پروتئینی در مقایسه با پروتئین آب پنیر برای ساختن عضلات در سطح پایین‌تری قرار دارند. اگرچه پروتئین برنج حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است ولی نمی‌تواند به عنوان یک پروتئین کامل محسوب شود، ولی اثرات مفیدی بر ترکیب بدن داشته با این حال اسید آمینه لیزین آن کم است که جزو اسید آمینه های مهم محسوب می‌گردد. پودرهای پروتئین برنج قهوه‌ای دارای  هفتاد درصد پروتئین و مملو از  آمینو اسید گلوتامین است، آرژنین آن بیش از پودر پنیر است. بدلیل تبدیل آرژنین به اکسید نیتریک استفاده از پروتئین برنج قهوه‌ای می‌تواند جریان خون را بهبود و  انتقال مواد مغذی به عضلات را تسریع نماید. 

پروتئین سویا

پروتئین سویا دارای آرژنین و لیزین است و در افزایش سطوح هورمون رشد موثر بوده و ارتقا سطح نیتریک اکسید در سلامتی رگ‌های خونی و گشاد کننده عروق موثر است. سویا نقش موثری در ریکاوری عضلات و چربی سوزی داشته و در ریکاوری عضلات پس از تمرین نقش مثبتی دارد. انواع پروتئین سویا عبارتند از پروتئین سویا کنستانتره و ایزوله.

پروتئین سویا کنستانتره | طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

پروتئین سویا ترکیبی از  65 درصد پروتئین و 35درصد کربوهیدرات و چربی است. این پودر در جریان پروسه عصاره گیری برگ‌های سویا توسط آب یا الكل برای جداسازی کربوهیدرات که در نهایت در فرایند خشک و آسیاب کردن قرار می‌گیرد، حاصل می‌شود. برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

پروتئین سویا ایزوله

طبق طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، پروتئین سویا از پودر پروتئین کنستانتره سویا طی فرایند بهبود با حذف کربوهیدرات و چربی  آن بدست می‌آید. در نتیجه پودر پروتئینی سویایی با درجه خلوص ۹۰ درصد حاصل می‌شود.

پروتئین گندم سیاه

پروتئین اصلی موجود در گندم  همانند پروتئین سفیده تخم مرغ حاوی مقدار بالایی از آمینو اسیدهای ضروری و سولفوردار است که در افزایش حجم و ریکاوری عضلات مفید است. این پروتئین می‌تواند به کاهش کلسترول در بدن یاری رساند.

پودر پروتئین شاهدانه

پودر پروتئین شاهدانه از دو پروتئین اصلی ادستین و آلبومین تشکیل شده است و تا ۵۰درصد پروتئین دارد. پودر پروتئین شاهدانه با دارا بودن مقادیر بالایی از آرژنین و BCAA و اسیدهای چرب ضروری و فیبرها نقش موثری در سلامتی بدن ایفا می‌نماید.

برخی از پودرهای پروتئینی در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی حاوی ترکیبی از منابع گیاهی هستند تا امکان تامین کلیه اسیدهای آمینه ضروری را در بدن فراهم نمایند. ترکیب پروتئین معمولاً با اختلاطی از بخش‌های مختلف گیاهان و دانه‌های حاوی پروتئین و مواد مغذی آن‌ها همانند برنج قهوه‌ای، نخود فرنگی، دانه‌های چیا، دانه‌های کتان به دلیل محتوای فیبر و پروتتین استفاده می‌شود. پروتئین نخود، برنج یا یک مخلوط نخود و برنج با آنزیم‌های مکمل تسریع کنندگی هضم را فراهم می‌نمایند. اختلاط چند پودر طبیعی پروتئین‌دار و  ترکیبی از پروتئین‌های گیاهی با افزودن آنزیم امکان هضم و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد.

پروبیوتیک ها

 روده بزرگ انسان میزبان بیش از 1000 گونه میکروارگانیسم است که عمدتا باکتری هستند و تعداد آن‌ها ده‌ها تریلیون است. “پروبیوتیک” های مورد کاربرد در مکمل‌های غذایی خوراکی می‌توانند با تحت تاثیر قراردادن گونه‌های خاص باکتری زنده در بدن انسان مزایایی مانند حفظ سلامت دستگاه گوارش را ایجاد نمایند. مکمل‌های پروبیوتیک انتظار می‌رود، سریع‌ترین رشد بازار مکمل‌های غذایی در سراسر جهان را داشته باشد. امروزه تولید بهداشتی ماست حاوی پروبیوتیک در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است.  مواردی که افزایش میزان پروبیوتیک می‌تواند از طریق غذا یا مکمل‌ها به بدن کمک کند. بطور نمونه عبارتند از:

تاثیر در درمان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها، یبوست، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت های مخمری

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | ويژگی‌ها و استانداردها

برای تولید مکمل‌های غذایی در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، باید استانداردهای دارویی را رعایت شود. برای اطلاع از شرایط و قوانین مربوط به استاندارد تولید دارو در ایران کلیک کنید.

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصول مورد بررسی

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه بندی انواع مکمل‌های غذایی و دارویی مرتبط کدهای آیسیک به شرح ذیل را دارد.   

نام محصول

کد   ISIC

مكمل غذائی انسان

1549412621

پودر مكمل روغن سبزه بر پايه كربنات ها

1549412621

انواع مكمل دارويی و غذایی انسان

2423314330

انواع مكمل دارویی و غذایی انسان به شكل قرص

2423414331

انواع مكمل دارویی و غذايی انسان به شكل كپسول

2423414332

انواع مكمل دارویی و غذایی انسان به شكل پودر

2423414334

انواع مكمل دارویی بر پايه مواد غذایی

2423414952

انواع مكمل دارويی و غذایی انسان به شكل كپسول نرم

2423416030

انواع مكمل دارویی و غذایی انسان به شكل پودر بر پايه انواع كربوهيدرات

2423514336

انواع مكمل دارویی و غذایی انسان به شكل پودر بر پايه انواع پروتئين

2423514335

انواع مكمل های دارویی پروبيوتيك (كپسول)

2423514944

انواع مكمل دارویی بر پايه مواد غذايی به شكل پودر

2423514956

انواع مكمل دارویی بر پايه مواد غذایی به شكل قرص

2423514957

انواع مكمل دارویی و غذایی انسان به شكل محلول بر پايه انواع چربی

2423515295

انواع مكمل دارویی و غذايی انسان به شكل محلول بر پايه انواع پروتئين

2423515296

بسته بندی انواع مكمل های دارویی و غذایی

7495412412

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | روش های  تولید  پودرهای پروتئین

تعدادی از  فرایندهای متنوعی که برای تهیه پودر پروتئین از منابع غذایی طبیعی، گیاهی و حیوانی استفاده می‌شود، بر اساس طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی بشرح ذیل است.

روش اولترا فیلترسیون شیر/آب پنیر

جداسازی پروتئین‌های شیر که برای تولید پروتئین کنستانتره شیر استفاده می‌شود. در ابتدا مایع  شیر با فشار از منافذ بسیار ریز  فیلتر دستگاه  عبور داده می‌شود ومولکول‌های پروتئین که دارای سایز بزرگتری است در پشت روزنه‌ها به جامانده و جمع آوری می‌شود. این پروتئین کنستانتره شیر در ادامه فرایند تبخیر تبدیل به پودر می‌شود.

روش اولترا فیلترسیون شیر/آب پنیر

مایکروفیلتراسیون پروتئین شیر

بر اساس اطلاعات موجود در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، در این فرایند کربوهیدرات و چربی شیر از پروتیین با استفاده از فرایندهای طبیعی جداسازی می‌شود. این جداسازی بلحاظ فنی ازطریق فیلتراسیونی که دارای روزنه‌های با قابلیت تفکیک براساس اندازه ذرات است، صورت می‎‌پذیرد.

مایکروفیلتر اسیون پروتئین با جریان متقاطع | طرح توجیهی تولید مکمل غذایی

در این فرایند با افزایش سطح تکنولوژی فیلتراسیون و استفاده از فیلترهای سرامیکی و انجام پروسه در دمای پایین امکان تفکیک‌پذیری بهتر پروتئین ضمن حفظ اجزا مفید و با درجه خلوص بیشتر فراهم می‌شود (ضمن حفظ اجزاء ارزشمند پروتئین، شامل مقدار بسیار کم لاکتوز و چربی، بدون تغییر در ماهیت پروتئین). در این روش از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. در ادامه می‌تواند متا فیلتراسیون تمامی ناخالصی‌ها را از پروتتین حذف و پودری خالص تر تولید نمود.

فیلتراسیون پروتئین بر اساس بار یون‌ها | طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

در این روش از مواد شیمیایی مثل اسید هیدروکلریدریک و هیدروکسید سدیم برای تفکیک پروتئين استفاده می‌شود. این پروسه که  اغلب در مورد پروتئین وی بکار می‌رود برای دستیابی به تولید محصولی با بالاترین مقدار پروتئین بکار گرفته می‌شود. نقطه منفی این روش این است که برخی از اجزا جانبی مفید و ارزشمند مواد اولیه طی فرایند از بین می‌رود.

هیدرولیز نمودن 

این روش شامل تجزیه پروتئین به زنجیره‌های کوتاهتر پروتئین در حد چند آمینواسید است. پروسه هیدرولیز به کمک گرما و یا استفاده از آنزیم‌ها جهت شکستن زنجیره‌های آمینواسید موجود و تولید پروتئین‌های کوتاه‌تر جهت هضم و جذب بهتر در بدن  صورت می‌گیرد. فرایندی است که از آن برای تولید پروتئین وی هیدرولیزه، کازئین هیدرولیزه و پروتئین گوساله هیدرولیزه استفاده می‌شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | فرایند  بسته بندی نمودن مکمل ها

فرایندهای متفاوتی برای تولید انواع مکمل‌های غذایی به شکل جامد شامل تهیه و بسته‌بندی مکمل‌های غذایی و تقویتی به شکل پودر، تهیه و بسته‌بندی مکمل‌های غذایی و تقویتی به شکل کپسول، تهیه و بسته‌بندی مکمل‌های غذایی و تقویتی به شکل قرض متناسب با نوع محصول و تکنولوژی استفاده می‌شود.

تمامی فرایندها در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، از زنجیره تامین تا بسته بندی مطابق استاندارهای GMP  صورت می‌گیرد. تجهیزات شامل:

  • بخش آماده سازی و مش بندی دقیق مواد اولیه در شرایط بهداشتی
  • بخش ترکیب و تنظیم دوز مکمل‌ها براساس فرمولاسیون در شرایط بهداشتی
  • بخش آماده سازی محصول بشکل پودر، کپسول و قرص در شرایط بهداشتی
  • بخش بسته بندی محصولات

طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی | فرایند  بسته بندی نمودن مکمل ها

 بررسی آمار در طرح توجیهی تولید و بسته بندی مکمل های غذایی و دارویی

براساس بررسی‌های به عمل آمد و اطلاعات موجود در طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی، تعداد 221 واحد تولید و بسته بندی انواع مکمل‌های غذایی و دارویی به شکل‌های مختلف در کشور وجود دارد. بخشی از مواد اولیه با فرمولاسیون و استانداردهای غذا و دارو به کشور وارد و طی فرایند فراوری تبدیل به محصولات قابل عرضه به بازار می‌شود. تعداد واحدهای در حال احداث کشور در این زمینه که دارای پیشرفت فیزیکی بالای شصت درصد هستند بیست و چهار واحد می‌باشد. 

پروانه بهره برداری انواع مکمل‌های غذایی و دارویی کشور

تعداد

سرمایه

اشتغال

محصول

ظرفیت

واحد

24

13792632

2546

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل قرص، پودر ،کپسول ،قطره

1200

تن

3022987000

عدد

جواز انواع مکمل‌های غذایی و داروی کشور

تعداد

سرمایه

اشتغال

محصول:

پروانه بهره برداری انواع مکمل های غذایی ودارویی 

221

99028236

14858

طرحهای در حال احداث  بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی انواع مکمل های غذایی و داروی کشور

تعداد

سرمایه  م.ر

اشتغال

محصول

ظرفیت

واحد

24

13792632

2546

پروانه بهره برداری انواع مکمل های غذایی ودارویی 

1200

تن

3022987000

عدد

  بررسی آمار در طرح توجیهی تولید و بسته بندی مکمل های غذایی و دارویی

بررسی سرمایه گذاری در طرح توجیهی تولید بسته بندی انواع مکمل های غذایی و دارویی

بر اساس طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی و مطالعات انجام شده احداث طرح بسته بندی انواع مکمل‌های غذایی و دارویی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 30تن معادل 185 میلیارد ریال می‌باشد. بدیهی تمامی بررسی‌های مالی متناسب با مکان و زمان بررسی لازم است بروز رسانی شود، لذا جهت اطلاع از مشخصات عمومی دقیق طرح بسته بندی انواع مکمل‌های غذایی و دارویی می‌توانید از مشاوره کارشناسان کاردوک استفاده نمایید.

مشخصات عمومی  و سرمایه گذاری طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی

ردیف

موضوع

برآرود

واحد

1

زمین  

3800

متر مربع

2

زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی )

1800

متر مربع

3

ماشین آلات  ریالی

42000

میلیون ریال

4

ماشین آلات   ارزی

295

هزار دلار

5

سرمایه گذاری ثابت

185120

سرمایه گذاری ثابت

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی تولید مکمل های غذایی و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره