طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | خلاصه طرح تولید سیم و کابل مسی

از طرح توجیهی تولید سیم و کابل مسی که توسط متخصصان کاردوک تهیه می‌شود می‌توانید جهت ارائه به ارگان‌ها مورد نظر استفاده نمایید. این طرح با توجه به مصرف سرانه انرژی به ویژه نقش انرژی الکتریکی در صنایع نوشته شده است. با توجه به نقش ویژه برق در صنایع پیشرفته می‌توان نتیجه گرفت که خون رگ‌های جهان صنعتی انرژی الکتریکی است و نقش سازنده تولید، انتقال، توزیع و کنترل نیروی برق مشخص می‌باشد. تولید مس به نقل از دیتا گلوبال با رشد 1.9درصدی در سال 2020 به 21میلیون تن می‌رسد. رشد تولید در چین حدود 6 درصد پیش بینی شده است و علی رغم مشکلات اقتصادی در شیلی و پرو در حال حاضر 40درصد عرضه جهانی مس را به خود اختصاص داده‌اند. برای سفارش  و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | معرفی محصول

سیم و کابل‌های مسی در طرح توجیهی تولید سیم و کابل به دلیل داشتن ضریب هدایت الکتریکی مناسب وسیله‌ای برای انتقال جریان برق از شبکه توزیع به مصرف‌کننده آن می‌باشد که در ولتاژهای متفاوت و برای كاربردهای مختلف از جمله روشنایی، وسایل و تجهیزات برقی تا انتقال نيروی محركه الكترو موتورها به کار می‌روند. به دلیل تنوع نیاز سیم و کابل در شکل و ساختار و سایزهای مختلف عایق شده همانند کابل افشان، سیم افشان، کابل‌های کواکسیال، کابل مفتولی، کابل مخابراتی و کابل شیلددار تولید و عرضه می‌شوند.

میزان تقاضا برای مس

طیق آمار طرح توجیهی تولید سیم و کابل، میزان تقاضا برای مس مصرفی در صنایع جهان از جمله خودروسازی تا صنایع الکتریکی و الکترونیکی به میزان 21درصد در سه ماه سوم سال 2020 افزایش یافت و باعث شد قیمت این فلز به بالای 6000دلار بر هر تن برسد.

در حال حاضر میزان سرانه تولید مس در جهان ۳.۲کیلوگرم به ازای هر نفر است و این رقم در ۲۰سال آینده به پنج کیلو افزایش می‌یابد. میزان ذخایر معدنی شناخته شده مس ایران هشت میلیارد تن است که ۳۲ و نیم میلیون تن مس خالص دارد.

در حال حاضر میزان تولید مس کشور ۲۵۰هزار تن است و افق توسعه تولید آن در ۱۴۰۳ معادل ۴۰۰هزار تن خواهد بود. بیش از 70 درصد مس تولید شده جهان در صنایع الکتریسیته و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود بازار محصولات الکترونیکی از جمله سیم و کابل به یکی از اجزاء مهم تقاضای مس تصفیه شده در سال‌های آتی تبدیل شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

نحوه تقسیم بندی سیم و کابل | طرح توجیهی تولید سیم و کابل

تقسیم‌بندی سیم و کابل در طرح توجیهی تولید سیم و کابل بر مبنای الگوهای متعددی همانند نوع پوشش و روپوش عایق سیم و کابل، مواد سازنده هادی، تعداد هادی موجود در کابل، نوع عایق، پوشش و روپوش محافظ و نوع مصرف در سایزهای مختلف صورت می‌گیرد. تقسیم‌بندی سیم و کابل به نحوی صورت می‌گیرد که حاوی تمـامی رده‌های سیم و کابل تولیدات داخلی، واردات-صادرات و مصرف می‌باشد. بر این مبنا تقـسیم‌بندی اولیـه سیم و کابل بر اساس نوع مصرف بدین قرار می‌باشد.

کابل افشان، سیم افشان، کابل‌های کواکسیال، کابل مفتولی، سیم و کابل‌های مخابراتی، کابل شیلددار که می‌توانند دارای هادی مسی، غیر مسی یا ترکیبی با روپوش‌های عایق سازی متفاوت باشد).

از این محصول در کجا استفاده می شود؟

از سیم و کابل مسی در طرح توجیهی تولید سیم و کابل برای انتقال نیروی برق، سیگنال‌های مخابراتی، الکترومغناطیس‌ها و تجهیزات دیگر استفاده می‌شود که در نهایت منجر به استفاده و کاربرد آن‌ها در تأسیسات و صنایع تولید برق، ماشین‌های الکتریکی و… می‌گردد. از سیم و کابل برق فشار ضعیف، برای انتقال انرژی الکتریکی، در شبکه‌های انتقال برق فشار ضعیف به منظور تأمین روشنایی، گرما، نیروی محرکه صنایع و سایر بخش‌ها استفاده می‌گردد.

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی

متداول‌ترين طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعاليت‌های اقتصادی همان تقسيم‌بندی آيسيک است. تقسيم‌بندی آيسيک طبق تعريف عبارت است از طبقه‌بندی و دسته‌بندی استاندارد بين‌المللی فعاليت‌های اقتصادی است. كدهای آيسیک و تعرفه گمرکی تولید انواع سیم و کابل مسی در زیر درج شده است:

کدهای آیسیک و تعرفه سیم و کابل مسی

نام کالا ISIC کد تعرفه گمرکی
انواع سيم مسی افشان روكشدار 3130512321 ساير هادی‌های برق برای ولتاژ بيش از 1000 ولت غير مذکور در جاي ديگر: 85446090
سيم مسی با مقطع تخت با روكش لاكی 3130612371
انواع سيم مسی مفتولی روكشدار 3130512324 ساير هادی‌های برقی به جز آن‌هایی كه مجهز به اتصال دهنده‌ها هستند:    85444900
انواع سيم مسی با مقطع گرد و تخت با روكش ايزوله كاغذی 3130512322
كابل افشان قابل انعطاف 31301117
سيم مسی و آلومينيومی باروكش شيشه ولاک 31301126 کابل هم محور (co-axial) و ساير هادی‌های برق هم محور:  85442000
انواع سيم و كابل باروكش سيليكونی 31301131
انواع سيم وكابل مخابراتی 31301210
سيم وكابل تلفن 31301214  هادی‌های برق برای ولتاژ حداکثر 80 ولت:  85444100
سيم مسی با مقطع گرد با روكش لاكی با قطرهای مختلف 3130612354-9

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | ویژگی‌ها و استانداردهای

در تدوین استاندارد سیم و کابل در طرح توجیهی تولید سیم و کابل تمامی مراحل از ماده اولیه هادی، مقطع هادی‌های و کشش سیم‌های فرایند تولید و عایق‌سازی و روش‌های آزمون‌های کنترل کیفیت در استاندارد بین‌المللی همانند استاندارهای آمریکـایی AWG اسـتانداردهای انگلیـسی BS604 ،BS6500 و BS6346 ، اســتاندارد آلمــانی VDE0250 و VDE0271 و استاندارد بین‌المللی IEC502 مورد توجه و تصویب قرار گرفته است. مطابق با استانداردهای تـدوین شـده از سـوی موسـسه اسـتاندارد و تحقیقـات صـنعتی ایـران، شماره استاندارد محصولات طرح حاضر در سری استاندارهای 607 و سایر عناوین مندرج در جدول زیر می‌باشد که در تطبیق با استاندارد بـین‌المللی تدوین شده است.

شماره استانداردهای مرتبط با تولید محصول مورد نظر طرح (سیم و کابل)

موضوع استاندارد شماره استاندارد ملی
واژگان الکتروتکنیک-قسمت: کابل­‌های الکتریکی 461- 10425
سیم و کابل با عایق و روکش پلی وینیل کلراید با ولتاژ اسمی و سایزهای متفاوت سری 607
رنگ‌های استاندارد برای عایق P.V.C کابل‌ها و سیم‌های فرکانس پایین-کد شناسه گذاری رنگ‌ها 957-16071
ویژگی سیم و کابل‌های خودرو – قسمت اول: سیم و کابل با هادی مسی 2701
روش‌های آزمون برای خصوصیات عملکردی الکتریکی عایق‌ها و روکش‌های سیم و کابل 5119

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | مواد اولیه تولید انواع  سیم و کابل

مواد اولیه اصلی تولید انواع سیم کابل در طرح توجیهی تولید سیم و کابل عبارتند از مس و مواد پلی اولفین همانند پی‌وی‌سی و پلی اتیلن، پودر ضدچسبندگی، روغن ویژه کشش مفتول، مواد اولیه چاپ و بسته‌بندی و قطعات مصرفی ماشین آلات صنعتی  می‌باشد که در آن مس به عنوان هادی و مواد پلیمری به عنـوان عـایق می‌باشند.

موارد کاربرد سیم و کابل مسی

مس تولیدی در ساخت و ساز ساختمان، تولید و انتقال نیرو، تولید محصولات الکترونیکی و تولید ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم‌کشی جزء جدایی‌ناپذیر لوازم خانگی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و پیوندهای مخابراتی است که هر روز در ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود.

اتومبیل به طور متوسط ​​حاوی 1.5کیلومتر سیم مسی است و مقدار کل مس به کار رفته از 20کیلوگرم در ماشین‌های کوچک تا 45کیلوگرم در خودروهای لوکس و هیبریدی متغیر است که این کاربرد به دلیل قابلیـت‌های مناسب هـدایت الکتریکی و حرارتی آن صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که 70درصد مس و آلیاژهای مـسی تولیدی در بخش صنایع الکتریکـی و مخـابرات به کار گرفته می‌شود. تا جایی که در بخش‌های بزرگی از شبکه‌های توزیع برق و خطوط فشار قوی زیرزمینی و فشار ضعیف کمتر از یک کیلو ولت و سیم و کابل‌های انعطاف‌پذیر (افشان) از هادی‌های مـسی استفاده می‌شود. برای آشنایی با کابل فشار قوی کلیک کنید.

کالاهای جايگزين | طرح توجیهی تولید سیم و کابل

به دلیل نوع کاربرد و اسـتفاده سـیم و کابـل بـرق فـشار ضـعیف در سیـستم انتقال و توزیـع انرژی الکتریکی، محصولی که بتواند با این قیمت و خواص جایگزین آن شود، تاکنون مشخص نشده است. تنها ممکن است کالای جایگزین در بخش هادی سیم و کابل رقابت میان مس و آلومینیوم باشد. لیکن با توجه به محدودیت سطح مقطع هادی‌های آلومینومی و عدم امکان تولید مقرون به ـصرفه رشته‌های آلومینیومی براي تولید سـیم وکابل‌های انعطـاف پـذیر(افـشان) و تقاضاس فزاینـده مصارف الکتریکی تمایل به استفاده از هادی‌های مسی روندی صعودی دارد.

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | دانش فنی و فرایند تولید

محصولات نیمه ساخته مسی در طرح توجیهی تولید سیم و کابل با روش‌های گوناگون ریخته‌گری،ترمو مکانیکی شامل نور، کشش و اکستروژن و آبکست تهیه می‌گردد. محصول می‌تواند مفتول، میلگرد، ورق، تسمه، لوله و مقاطع از جنس مس و یا آلیاژهای مسی باشند. برای بازدید از سایر طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک کلیک کنید.

محصولات نیمه ساخته پایه و اساس ساخت محصولات نهایی مسی از قبیل سیم و کابل می‎باشند. در روش تولید غیرمستمر، سیم مس پس از هر مرحله کشش و تولید مفتول کشیده شده روی قرقره‌های فلزی پیچیده و سپس با قرار دادن تعداد زیادی از قرقره‌ها در داخل کوره‌های حرارتی، به مدت چند ساعت، آن‌ها را در حرارت ثابت نگه داشته تا ساختار مولکولی کشیده شده در اثر حرارت به حالت طبیعی اولیه برگردد و سپس سیک‌ها را خنک کرده تا آنیل (نرم) شوند.

روش کانتینیوس

در روش تولید کانتینیوس، پس از هر مرحله کشش، بلافاصله مفتول کشیده شده وارد دستگاه آنیلینگ شده، سپس توسط هوای آزاد خشک و بر روی قرقره‌های جمع کننده پیچیده می‌شوند. در این روش به دلیل یکنواختی انجام عمل آنیلینگ کیفیت محصول قابل کنترل‌تر و به دلیل مستمر بودن با صرفه‌جویی در زمان و افزایش راندمان تولید به علت حذف مراحل جداگانه آنیلینگ روبرو هستیم.

در فرایند تولید سیم و کابل برق مفتول با قطر 8 میلیمتر در دستگاه کشش اولیه با عبور مفتول از حدیده یا قالب تا قطر 1میلیمتر کشیده می‌شود. مفتول کشیده شده توسط سیستم حرارتی الکتریکی که در انتهای دستگاه تعبیه شده آنیلینگ می‌گردد و به اصطلاح شبکه مولکولی آن دوباره احیا شده و سیم نرم می‌گردد.

در مرحله بعدی سیم طی چندین مرحله از قالب‌های دستگاه کشش عبور کرده تا به قطر مورد نظر برسد، در این مرحله سیم به علت کشش زیاد و تغییر شکل مولکولی دارای تنش بوده و بایستی تنش گیری شود که قرقره‌های حاوی سیم در داخل محفظه یا دیگ آنیل دارای شرایط خلأ قرار گرفته تا آنیل شود. آنیل کردن در محیط خلأ از اکسید شدن سطح سیم تولید شده و تغییر رنگ آن جلوگیری می‌نماید.

گام آخر

در گام بعد مطابق برنامه ریزی تعداد مشخصی سیم توسط دستگاه تاییده می‌شود. در گام نهایی با استفاده از دستگاه اکسترودر عایق‌بندی جداره خارجی سیم مطابق با استاندارد سطح ظاهری آن انجام می‌گیرد. سیم روپوش داده شده توسط دستگاه بسته‌بندی در حلقه‌هاس 100 مترس بسته‌بندی می‌شود. برای تولید کابل، سیم‌هايی را که از قبل عایق و روپوش شده را توسط دستگاه اکسترودر دوباره پوشش می‌دهند و در این فرایند برای جدایی دو جداره عایق سیم‌ها و کابل از پودر تالک استفاده می‌نمایند. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

فرایند-تولید-کابل-و-سیم-برق

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | ماشین آلات و تجهیزات خط تولید

با توجه به طرح توجیهی تولید سیم و کابل، انتخاب ماشين‌آلات سطح فناوری ساخت، ظرفيت توليـد نصب و راه‌اندازی و خدمات بعد از فروش اهمیت دارد. ماشین‌آلات تولیدی مورد نیاز تولید محصولات شرکت در جدول 28 در فاز موجود ارائه شده است.

دستگاه کشش اولیه مفتول

2 دستگاه کشش متوسط

3 دستگاه کشش فاین آنیل پیوسته

4 دستگاه کشش فاین نهایی

3 دستگاه تک سیمه

5 دستگاه اکسترود روکش سیم

6 دستگاه اکسترودر غلاف

7 بانچر (تاباننده سیم) با متعلقات تا 22 رشته داخلی

8 استرندر 1 دستگاه 7 رشته

9 استرندر 19 رشته برای کابل‌های کنترل

10 دستگاه کویلینگ دستگاه کلاف ساز

11 دستگاه بسته‌بندی کابل

12  دستگاه جوش گرم و نازک کن برای جوش مفتول

31دستگاه ریوایندینگ پیچ قرقره‌ها

14 دستگاه جوش سرد برای جوش مفتول سیم

15 تجهیزات تست و کنترل کیفیت

16 سیستم مانیتورینگ و کنترل خط تولید

17- پودر پاش

18- جت پرینتر و مارکر

تچهیزات-و-خط-تولید-کابل-و-سیم-برق

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | بررسی بازار و رقبا

طبق آمار طرح توجیهی تولید سیم و کابل تعداد کل مجوزهای صادره تولید سیم و کابل کشور تا مرداد ماه سال جاری بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 894 مجوز بوده که از این میزان تعداد 222 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری تولید سیک و کابل با سرمایه‌گذاری 8354 میلیارد ریال و ظرفیت اسمی 1423هزار تن می‌باشند. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

تعداد جواز تاسیس‌های صادره 627 فقره است که از این تعداد تنها 38 طرح در حال احداث سیم و کابل دارای پیشرفت بالای 60درصد می‌باشند.

تعداد کل مجوزهای صادره تولید انواع سبم و کابل مسی تا تیر 1399
894
تعداد کل پروانه‌های بهره‌برداری صادره تولید انواع سبم و کابل مسی
تعداد سرمایه(م.ر) اشتعال ظرفیت واحد
222 8354492 10434 1423455 تن
تعداد کل جوازهای تاسیس صادره تولید انواع سیم و کابل مسی
627
تعداد سرمایه (م.ر) اشتعال ظرفیت واحد
38 2577830 1309 41740 تن
واردات هادی‌های برق در سال 1397
941,142میلیون ریال 22,619,550 دلار
صادرات هادی‌های برق در سال 1397
4,830,945 میلیون ریال 91,278,532 دلار

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس طرح توجیهی تولید سیم و کابل و مطالعات انجام شده احداث واحد انواع سیم و کابل در سال جاری 458میلیارد ریال سرمایه  نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 30درصد بوده و در کمتر از چهار سال بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید 1500تن در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 4000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز 1820 متر مربع

جدول شاخص‌های مالی و سرمایه گذاری  طرح

موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
سرمایه گذاری  کل 145695
نرخ بازده داخلی IRR 23
دوره برگشت سرمایه 1/3
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 44

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | مزایای اجرای طرح

بخشی از نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی در کشور صنایع پایین دستی آن از مزیت صادارتی و تامین نیاز داخل برخوردار می‌باشد و اگر این مزیت با مزیت فراورده صنایع معدنی مس کشور در تولید محصولات رقابتی دارای سطح تکنولوژی و کیفیت مناسب  برخودار باشد، می‌تواند هم داخل و هم در خارج کشور بخشی از بازار را مطابق ظرفیت تولیدی براساس تحقیقات بازار به خود اختصاص دهد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید سیم و کابل | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح توجیهی تولید سیم و کابل در سال 1401 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید و بسته  بندی انواع سیم و کابل از هادی مسی با کیفبت را نشان می‌دهد.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت بر اساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات مجوز می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی تولید سیم و کابل و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    میرصادقی هستم.
    در حال مطالعه برای راه اندازی واحد تولید سیم و در ادامه کابل می باشم.
    از اطلاعات موجود در سایت استفاده کرده و ضمن تشکر نیاز به اطلاعات دقیق تر و به روزتر داشته و تقاضای ملاقات حضوری و مذاکره را دارم.
    باسپاس

    1. سلام جناب میر صادقی
      لطفا برای هماهنگی های لازمه با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره