ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید لواشک | طرح توجیهی تولید انواع لواشک بسته بندی شده میوه ها

آیا در طرح توجیهی تولید لواشک میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع کار ارائه می‌شود؟ اجرای چنین طرحی توجیه اقتصادی دارد؟ ایران با ظرفیت تولید خدود ۱۳۰میلیون تن محصولات کشاورزی جزء 10 کشور برتر جهان در تولید محصولات کشاورزی است. اتلاف نزدیک به ۳۰ درصد محصولات کشاورزی معادل 30 میلیون تن ایران را در رتبه نخست ضایعات محصولات میوه و تره‌بار در دنیا قرار داده است. این میزان ضایعات 25 برابر کشورهای پیشرفته است که سبب هدر رفت سرمایه بزرگی می‌شود. با ایجاد صنایع تبدیلی و توجه به فناوری‌های نوین می‌توان برای کاهش بخش قابل توجهی از این ضایعات قدم برداشت. برنامه‌ریزی اجرایی برای کاهش میزان ضایعات محصولات ضمن تامین مصرف داخل کشور به صادرات نیز کمک به سزایی خواهد نمود. برای سفارش نوشتن طرح توجیهی در زمینه های مختلف کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید لواشک | معرفی محصول

انواع لواشک شامل؛ لواشک تک میوه‌ای، لواشک دو میوه‌ای، لواشک چندمیوه‌ای می‌شود. لواشک تک میوه‌ای به لواشکی گفته می‌شود که فقط از یک میوه تهیه شده باشد، مانند لواشک سیب، لواشک آلو و…، لواشک دو میوه‌ای به لواشکی گفته می‌شود که از دو میوه تهیه شده باشد مانند لواشک انار و سیب و….، لواشک چند میوه‌ای از بیش از دو میوه تهیه شده است.

لواشک يک فرآورده خوراکی صنایع تبدیلی کشاورزی حاصل از بخش میانی غليظ شده یک، دو یا چند میوه همانند سیب، آلوچه، انار است که پس از فرآیند ویژه معمولا به صورت ورقه‌های کوچک و بزرگ تهیه، بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی لواشک بسته بندی شده

تعرفه گمرکی و کدهای آیسیک آماده‌سازی و بسته‌بندی انواع لواشک   به شرح ذیل می‌باشد.

محصول تعرفه گمرکی کد آیسیک
لواشک بهداشتی 20089900

ساير غير از اقلام مشمول رديف‌های 20081100 لغايت 20089200

15131130
لواشک 1513512381

استانداردهای تولید لواشک

در تولید لواشک از مرحله آماده‌سازی، فرآوری، بسته‌بندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 6936 پیروی می‌کند. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندی‌های بهداشتی تولید و عرضه لواشک و تطبیق ویژگی‌های آن با استاندارد مرتبط می‌باشد. سایر استاندارهای مرجع مرتبط برای كاربرد در اين آئين كار که الزام به رعایت دارد به شرح ذیل است.

1- استانداردملی 1836 :     رعايت اصول بهداشتی درواحدهای توليدكننده موادغذايی

2- استانداردملی 3766 :      آيين كار بهداشتی تجهيزات و لوازم مورد مصرف درصنايع غذايی

3- استانداردملی 4773 :      آيين كار ايمنی ماشين آلات – مفاهيم اصلی يا اصول كل طراحی

4-استانداردملی 3381 :        ويژگي‌ها و روشهای آزمون اسيد سيتريک مورد مصرف در صنايع غذايی

5- استاندارد ملی 1053 :      ويژگي‌های آب آشاميدنی

6- استاندارد ملی 1011 :      ويژگي‌های بيولوژيكی واحد مجاز آلودگی باكتريولوژيكی آب آشاميدنی

ویژگی‌های فنی انواع لواشک

برتری لواشک نسبت به سایر تنقلات، ارزش غذايی بالای آن می‌باشد، چرا که این محصول با حداقل تغییر براساس فرآوری میوه‌های تازه توليد می‌شود و خيلی از خواص ترکیبات موجود در ميوه‌ها همانند ترکیبات کربو هیدرات، چربی‌ها، پروتیین، فيبر و آنتی‌اكسيدان، مواد معدنی و املاح میوه‌ها را حفظ می‌کند.

در تهيه انواع لواشک از ميوه‌هایی همانند آلو، آلوچه، گوجه سبز، زرد آلو و برگه آن، هلو و برگه آن، انار، زغال اخته، آلبالو، سيب، گلابی و انگور استفاده می‌گردد که دارای ارزش تغذيه‌ای و خواص درمانی فوق العاده هستند و در مراحل مختلف توليد و فراوری ارزش اين مواد پايين نيامده و خواص ميوه‌ها  همچنان حفظ می‎شود. از زرشک، شاه توت در لواشک سازی به عناوين مختلف استفاده می‌گردد و تمشک نيز در فرمولاسيون انواع لواشک می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

طرح توجیهی تولید لواشک | موارد مصرف و کاربرد

لواشک همان عصاره و شیره تلغیظ شده ميوه‌ها است که مورد علاقه همه افراد به ويژه بچه‎ها می‎باشد که در فرایند خاصی در بسیاری از كشورهای مختلف به شكل‌های گوناگون با استفاده از روش‌های سنتی و صنعتی تولید می‌شود و با توجه به توسعه تکنولوژی صنايع غذایی، روش‌های تهيه لواشک هم توسعه یافته و هم شرایط تولید نوين اين محصول با نظارت‌های دقیق بهداشتی کاملا فراهم شده است.

طبقه بندی محصول

طبقه‌بندی لواشک معمولاً بر اساس انواع ميوه به کار رفته در توليد آن صورت می‌گیرد. برای مثال لواشک ساخته شده از یک، دو یا چند میوه (لواشک سيب، زرشک، آلبالو و…) و همچنين نوع بسته‌بندی نيز در طبقه‌بندی محصول مدنظر قرار می‌گيرد.

کالاهای جايگزين لواشک

از کالاهای جايگزين لواشک می‌توان انواع تنقلات مانند چيبس، پفک، پاپ کرن‌ها، ميوه خشک و… نام برد که در دنيا از استقبال خوبی برخودار می‌باشند، ليکن به دليل خواص منحصر به فرد لواشک و نيز به دليل اينکه مصرف شيرينی‌ها، چيپس و مواد مشابه همگی به علت كالری بالا، باعث چاقی می‌شوند؛ كه اين مشكل با مصرف لواشک بروز نمی‌كند. ارزش غذایی، طعم متنوع، سلامتی و سهولت دسترسی ارجحیت‌های استفاده از لواشک می‌باشند.

دانش فنی و فرایند تولید لواشک

در فرایند تولید ابتدا ميوه‌های وارد شده به واحد درجه‌بندی می‌شود. جهت شستشو به حوضچه‌ای وارد و ضمن شتشو با فشار آب در کانال هدايت می‌گردند در این فرایند خاک و آشغال‌ها از ميوه جدا شده و در شستشوی نهایی، سطح ميوه‌ها با عبور از زير دوش‌ها تميز می‌شود. در طول مسير آشغال‌های باقیمانده نیز جداسازی می‌شود.

میوه کاملاً تمیز وارد دستگاه خردکن شده و بعد از خرد شدن وارد مرحله پیش پخت می‌گردد تا ميوه به طور کامل له شود و به راحتی پوست و دانه آن توسط صافی‌های خاصی جدا شود. پوره ميوه بدست آمده توسط پمپ از طريق لوله‌های استيل به مخازن پخت تحت خلاء هدايت می‌شوند تا در آن جا پخت نهایی انجام و آب تبخير شده نیز خارج شود.

فرایند پخت و بسته بندی

فرایند پخت در حرارت پایين تحت خلاء موجب حفظ مواد مغذی میوه می‌گردد. نمک و اسيد سيتريک به عنوان افزودنی مجاز در اين مرحله جهت ماندگاری و طعم‌دهنده به لواشک اضافه می‌شود. فرآوری خمير تا رسیدن به حد استاندارد ادامه می‌یابد. محصول حاصل آماده تبديل شدن به لواشک است.

در اين مرحله خمير بدون دخالت دست و توسط پمپ‌های استيل بعد از پاستوریزه شدن به قسمت خشک کن‌ها برای تبديل شدن به لواشک فرستاده می‌شود، قبل از ورود به خشک کن اين خمير روی نايلکس به طور يکنواخت توسط دستگاه، پهن شده سپس وارد خشک می‌شود تا به لواشک تبديل شود و از طرف دیگر به صورت نواری بيرون می‌آيد.

پس از کشیده شدن نایلون روی طرف مقابل در اندازه‌های مشخص و يکنواخت برش خورده و روی هم چيده می‌شوند و از آن جا به انبار موقت جهت دوران قرنطينه و يکنواختی منتقل و سپس به قسمت بسته‌بندی برده می‌شوند. در نهایت توسط دستگاه بسته‌بندی و لیبل‌زنی و پرینت می‌شود تا در نهايت پاکيزگی، بتواند لواشک را برای مدت طولانی در داخل  قوطی و کارتن نگهداری و به بازار عرضه کرد.

ماشین آلات  و تجهيزات خط تولید انواع لواشک

ماشین آلات و تجهیزات خط تولید عبارتند از :

مخزن دریافت میوه، حوضچه وان خیساندن، درام و دوش‌های شستشو، سیستم سورتينگ و جداسازی، كانواير انتقال میوه، آسياب سه تيغ و شش تیغ، ديگ پخت مقدماتی، صافی استيل با مش مورد نظر (تفاله گیر)، هسته گیر، همزن، دیگ پخت تحت خلاء (اواپراتور) و پاستوریزاتور، ميكسر، تانک استيل ذخیره مواد صاف شده، مخازن تخلیه مواد آماده شده، سلفون زن، خشک کن تونلی، سیستم خنک کننده، دستگاه‌های برش و لیبل زن، چت پرینت و دستگاه‌های بسته‌بندی، وسایل و ظروف آزمایشگاهی، ميکسر  آزمایشگاهی، PH متر، آون الكتريكی، ترازوی ديجيتال، تجهيزات کشت ميکروبی، انو کلاو آزمايشگاهی.

طرح توجیهی تولید لواشک | بررسی بازار و رقبا

با توجه به مزیت صنایع تبدیلی کشاورزی تعداد 187 واحد تولید انواع لواشک در کشور وجود دارد که با ظرفیت اسمی73074 تن محصول سرمایه گذاری ثابتی به میزان 2186میلیارد ریال را انجام داده‌اند. تعداد جوازهای تاسیس طرح‌های درحال احداث با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد تولید انواع لواشک 32 فقره است که در صورت رسیدن به بهره‌برداری پیش‌بینی افزایش تولیدی به میزان 10852 تن انواع لواشک در سال‌های آتی را خواهیم داشت. ارزش  ریالی صادرات لواشک در سال 1397  معادل 819 میلیارد ریال و ارزش ارزی آن بیش از 14 میلیون دلار بوده است.

پروانه‌های بهره‌برداری تولید لواشک کشور
تعداد سرمایه (م.ر) اشتعال ظرفیت واحد
187 2186474 5149 73074 تن
جواز تاسیس‌های صادره تولید لواشک کشور
478
جواز تاسیس‌های دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصد به بالا تولید لواشک کشور
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
32 839251 784 10852 تن
صادرات لواشک کشور در سال 1397
ارزش  ریالی 819,771 میلیون ریال ارزش دلاری 14,513,812دلار
واردات لواشک کشور در سال 1397
ارزش  ریالی 18,147میلیون رسال ارزش دلاری 433,417دلار

طرح توجیهی تولید لواشک | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود 82 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 20درصد بوده و ظرف 3 سال و نیم بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 500 نوع لواشک در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 2000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز 990 متر مربع

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 65984
2 سرمایه گذاری  درگردش 16250
3 کل سرمایه گذاری 82234

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 20/6
دوره برگشت سرمایه 3/5
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 40/2

طرح توجیهی تولید لواشک | مزایای اجرای طرح

  • ماندگاری بیشتر محصولات کشاورزی فراوری شده
  • نگهداری امن و بهداشتی محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی
  • رعایت ضوایط استاندارد و بهداشتی آماده‌سازی و بسته‌بندی کالای با کیفیت
  • ارزش افروده مناسب

طرح توجیهی تولید لواشک | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با فراوری میوه‌ها به صورت لواشک نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه، لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره