اولویت های سرمایه گذاریایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیفرصت سرمایه گذاری

طرح تولید لنت ترمز | برای تولید لنت ترمز چه دستگاه‌ها و اطلاعاتی نیاز است؟

طرح تولید لنت ترمز در داخل کشور آیا هنوز توجیه اقتصادی دارد؟ قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می‌آید. فقط در سال 2018 تعداد 96,850,046 دستگاه خودرو در جهان تولید شد. در ایران طی سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ انواع خودرو تولید شده است که سهم شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای سبک و سواری از این تعداد ۸۵۵ هزار دستگاه و سهم شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سبک و سنگین ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه بوده است. ایران در شرایط مطلوب بازار ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را در سال 1399 دارا می‌باشد. قطعات خودرو به عنوان کالای واسطه‌ای مورد مصرف در تولید انواع خودرو یا در بازار خدمات پس از فروش اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

از این رو توسعه صنعت قطعه‌سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی همانند تولید لنت ترمز را می‌توان به عنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی کشورها تلقی کرد. محصولات آن هم در خودروهای صنعتی و هم ادوات کشاورزی استفاده می‌شود و از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید لنت ترمز آورده شده است. جهت ارائه سفارش و یا مشاوره در زمینه نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح تولید لنت ترمز | معرفی محصول

لنت ترمز يكی از قطعات مصرفی در خودرو با درجه ايمنی بسیار بالا يـا فـوق ايمنی است که نشان از اهمیت فوق‌العاده آن در ترمزگیری‌های شدید در موقعیت‌های حساس مسیر دارد. حفظ ايمنی و جان سرنشينان خودرو و میزان خسارات مالی سنگين در تصادفات رابطه مستقیمی با میزان کارکرد موثر لنت ترمز دارد.

تعريف ترمز

ترمز وظيفه توليد نيروی اصطکاکی مناسب جهت غلبه بر انـرژی جنبشـی چـرخ متحرک خودرو  را که تحت تاثير نيروی موتور می‌باشد را دارد. اتلاف انرژی ناشی از اصطکاک به صورت حرارت آزاد و در فضا پخش می‌شود، اين عمل اتومبيل را از حالت حرکت به حالت سکون و يا کاهش سرعت در می‌آورد.

سيستم ترمز

سيستم ترمز خودرو از مجموعه قطعات زير تشکيل شده است:

ا- پدال ترمز

٢- سيلندر اصلی ترمز که شامل ميله فشاری و تشتکی‌های عقب و جلو و فنر برگردان، پيستون و سوپاپ کنترل فشار و مجاری روی سيلندر می‌باشد.

٣- لوله‌های فشار قوی انتقال روغن

٤- سوپاپ‌های کنترل هيدروليکی

٥- سيلندر ترمز چرخ‌ها شامل پيستون، تشتکی و فنر و پيچ هواگيری

٦- لنت‌ها

٧- کاسه چرخ در ترمزهای کاسه‌ای

٨- ديسک در ترمزهای ديسکی

٩- بوستر يا افزاينده قدرت

١٠- ترمز دستی

طرز کار ترمز

زمانی که راننده به وسيله پای خود روی پدال ترمز فشار می‌آورد، اين فشار باعث جلو رفتن پيستون پمپ اصلی ترمز شده و پيستون روغن ترمز موجود در سيلندر ترمز که جلوی آن قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم‌زمان با حرکت خود در داخل سيلندر آن را با فشار زياد از طريق لوله‌های فولادی رابط که در مقابل فشارهاي جانبی بسيار مقاوم می‌باشد به سمت سيلندر چرخ‌ها می‌راند.

این حرکت باعث جابجائی پيستون‌های داخل سيلندر کاسه چرخ یا روی دیسک شده و پيستون‌ها فشار خود را به کفشک و لقمه ترمزها منتقل کرده و کفشک و لقمه ترمزها را به کاسه و دیسک چرخ‌ها می‌چسباند. واضح است که اين عمل باعث به وجود آمدن اصطکاک ما بين کاسه، دیسک و کفشک و لقمه‌ها شده و آن‌ها را از حرکت باز و يا حرکت آن‌ها را کند می‌کند.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع خودروسازی کلیک کنید.

طرح تولید لنت ترمز | کد آیسیک و تعرفه گمرکی

کد ISIC نوعی طبقه‌بندی استاندارد برای فعاليت‌های اقتصادی توليدی است. هدف اصلی ISIC فراهم كردن مجموعه‌ای از رده‌های فعاليتی است. به طوری كه در آن بتوان محصولات صنعتی را بر اساس نوع فعاليتی كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسیک، عدد 34  مربوط به ساخت وسايل نقليه موتوری، 3430 مربوط به ساخت قطعات و ملحقات وسائل نقليه موتوری و موتور آن‎ها می‌باشد. کد آیسیک و تعرفه گمرکی لنت‌های مختلف به شرخ ذیل می‌باشد.

رديف نام محصول کد گروه محصول   (آیسیک ) تعرفه گمرکی
1 لنت صفحه كلاچ 34301251 ٨٧٠٨٣١١٠
2 لنت ترمزوصفحه كلاچ 34301416
3 نواع لنت ترمز 34301417
4 لنت ترمزديسكي 34301418 ٦٨١٣١٠٠٠
5 لنت ترمز خودرو (ديسكي-كفشكي) 3430412477
6 لنت كلاچ خودرو 3430512355
7 لنت ترمز خودرو 3430512495

طرح تولید لنت ترمز | ویژگی‌های و استاندارها

لنت ترمز براساس استانداردهای مصوب باید خواصی به شرح ذیل را داشته باشند:

  • طول عمر موثر آن‌ها يکنواخت باشد و فاقد عيوبی همانند ترک خوردگی، کنده‌شدگی‌، ناهمواری، بادکردگی، پوسته‌شدگی، غيريکنواختی و ساير عيوبی که در طول عمر و کيفيت عملکرد لنت ترمز تاثير گذارند باشند.
  • فرایند و کیفیت تولید آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که حداقل يکسال پس از تاريخ ساخت از عهده آزمايشات استاندارد برآيد.
  • سطح خارجی کفشک فلزی بايد با رنگ کاری در مقابل زنگ‌زدگی محافظت شده باشد.
  • لنت ترمز پرچی بايد دارای مقاومت مکانيکی کافي بوده تا در هنگام سوراخ کردن و پرچ کردن آن روی کفشک ترک بر ندارد و نلغزد.
  •  لنت‌های ترمز چسپی، چسپندگی لنت و کفشک بايد دارای استحکام کافی باشند و روی کفشک ترک برندارد و نلغزد.

طرح تولید لنت ترمز | استانداردهای محصول

در مورد انواع لنت خودرو سری استانداردهای ملی ایران که در موسسه استاندارد ایران به ثبت رسیده است به شرح ذیل ارائه شده است.

شماره استاندارد ملی شرح
11011 خودروهای جاده ای -مواد ایجاد کننده اصطکاک در لنت های ترمز -بازرسی چشمی
13351 خودروهای جاده ای – مواد سایشی لنت ترمز- ارزیابی رفتار سایشی برای سیستم های ترمز خودرو
12034 – خودروهای جاده ای -مجموعه های لنت ترمز -روش آزمون دینامومتر اینرسی
14151 خودروهای جاده ای – مواد اصطکاک لنت ترمز-دستورالعمل آزمون سایش استاندارد برای وسایل نقلیه تجاری با ترمز های بادی
20396 ترمزها-ترمزهای دیسکی و کاربردهای آن ها-شرایط عمومی جهت تائید لنت های ترمز
2798 خودروهای جاده ای – لنت ترمز -روش آزمون مقاومت برشی لنت ترمز دیسکی و مجموعه ترمز هلالی
3099  مقاومت لنت ترمز در مقابل مایعات
3100 روش تعیین چگالی نسبی لنت ترمز
3101 تعیین روش اندازه‌گیری تاثیر حرارت بر روی شکل و ابعاد لنت ترمزهای دیسکی
5823 خودروهای جاده ای -لنت ترمز – روش های آزمون کرنش فشاری
586 لنت ترمز-ویژگیها و روشهای آزمون
6105  خودرو-لنت ترمز -چسبندگی موقت ناشی از خوردگی به سطح تماس آهنی -روش آزمون
6106 خودرو-لنت ترمز-مقاومت برشی داخلی لنت ترمز-روش آزمون

طرح تولید لنت ترمز | کالاهای جايگزين

با توجه به عملکرد اين وسيله در خودرو و توجه به اين نکته که لنت ترمز قطعه‌ای است از مجموعه قطعاتی که حضور آن بر روی کليه خودروها امری اجتناب‌ناپذير است. اين قطعه هيچ گونه جايگزينی ندارد و از طرفی امکان حذف آن از روی خودرو وجود ندارد.

طرح تولید لنت ترمز | موارد استفاده

لنت ترمز به عنوان يکی از قطعات فوق حفاظتی خودرو محسوب می‌گردند که در ساخت و همچنين به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهره‌برداری از آن مورد استفاده می‌شود. لنت ترمز قطعه تند مصرف است و پس از دوره‌های نسبتا” کوتاه بر روی خودروهای تعويض می‌گردند.

طرح تولید لنت ترمز | دانش فنی پروژه و روش تولید

فرايند توليد لنت ترمز شامل چهار مرحله می‌باشد.

1- ساخت پايه فلزی

2- ساخت قسمت غيرفلزی

3- اتصال قسمت‌های فلزی و غیرفلزی

4- کنترل کیفیت و بسته‌بندی

ساخت  قسمت فلزی

در ابتدای فرایند تولید ساخت پايه‌ها، صفحات فلزی با استفاده از گیوتین آهن برش و تبديل به نوار به عرض مورد نظر میشود. جهت فرم‌دهی اوليه از اين نوارها استفاده می‌شـود. برای فرم دهی ثانويه از يک پرس ضربه‌ای استفاده  و نهايتا لنت‌های کفشکی قبل از رنگ‌کاری به قسمت “تميز نمودن قطعات فرم داده شده” می‌رود. چربي‌ها و ساير آلودگی‌های موجود بر روی ورق‌های آهن در مرحله چربی‌گيری اوليه و چربی‌گيری ثانويه زدوده و بعداً توسط ماشين سندبلاست گشته و آماده نصب قطعه غیرفلزی بر روی آن می‌شود.

ساخت قسمت غير فلزی

در این بخش پودرهای معدنی و فلزی مورد نياز توسط باسکول توزين می‌شوند و جهت اختلاط کامل مواد با درصدهای مختلف مطابق فرمولاسیون از دستگاه ميکسر استفاده می‌گردد. بعد از تکميل عمل اختلاط مواد را جهت فرم‌دهی اوليه درون قالب‌های پرس هيدروليکی می‌ريزند. مواد درون قالب متراکم شده و به شکل مورد نظر در می‌آيند.

بخش مونتاژ

جهت اتصال بخش فلزی و غیر فلزی از پرس گرم استفاده می‌شود. بدين ترتيب که قطعه فلزی چسب کاری و آماده شده در بخش یک را درون قالب گذاشته و محصول فرم گرفته شده بخش دو را روی آن می‌گذارند و سپس با استفاده از پرس گرم  عمليات فرم‌دهی نهایی با اتصال دو قطعه به يکديگر انجام می‌شود. عمليات تکميلی بعدی شامل پرداخت سطح غيرفلزی لنت توسط گریندر و سپس پخت قطعه کامل شده در حرارت کوره انجام می‌گردد. تا بدين ترتيب استحکام لازم در حرارت‌های بالای ناشی از اصطکاک به لنت داده شود.

آزمون های استاندارد و بسته‌بندی

کنترل کیفیت حین تولید انجام و محصول نهایی نیز مطابق الزامات آزمون‌های استاندارد تست و در صورت نداشت عیب به بخش بسته‌بندی منتقل می‌شود.

مواد اولیه مورد استفاد در تولید لنت ترمز

مواد اولیه تولید لنت‌های سرامیکی بخش مهمی از دانش فنی تولید محصول بوده و به صورت جنرال از الياف آهن، رزين فنوليک، الياف سلولزی، گرافيت، باريت، کربنات کلسيم، اکسيد آهن قرمز، پودربرنج، پودر پلاستيک، چسب، کفشک آهن، کارتن بسته‌بندی می‌باشد.

طرح تولید لنت ترمز | بررسی بازار و رقبا

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان تیرماه سال 1399 تعداد 121 واحد صنعتی با ظرفیت تولید اسمی 48072000 دست در زمینه تولید انواع ترمز خودرو به ثبت رسیده است که براساس طول عمر متوسط و فرسودگی ماشین آلات، راندمان تولید عملی و پالایش آماری واحدهای راکد براساس تجارب قبلی و بررسی انجمن‌های صنفی مربوطه آمار واقعی این تولید در کشور به حدود 50 درصد مقدار اسمی تقلیل می‌یابد.

پروانه بهره‌برداری توليد ترمز خودرو به تفکیک محصول تا پایان تیر ماه سال 1399

ردیف نام محصول تعداد واحد ظرفیت سالیانه واحد سنجش
1 لنت ترمز خودرو 49 11502 تن
2 لنت ترمز خودرو 60 121135120 عدد
3 لنت ترمز خودرو 5 2100000 دست
4 لنت کلاچ  خودرو 5 3239 تن
5 لنت کلاچ  خودرو 1 650000 دست
6 لنت کلاچ  خودرو 1 100000 عدد
طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی تولید لنت کشور تا پایان تبر ماه 1399
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
19 1847498 771 91781000 دست

 وضعیت صادرات محصول

براساس آمار اتاق بازرگانی در سال 1397 صادرات محصول با تعرفه 87083029  مربوط به ترمزها و ترمزهای خود مهار و غير از لنت‌های ترمز سوار شده و غير از انواع مورد استفاده درسواری، سواری كار، وانت و تراكتور كشاورزی معادل 3,046,939 دلار و با تعرفه گمرکی 87083011 مرتبط با لنت‌های ترمز سوار شده برای سواری، سواری كار، وانت و تراکتور کشاورزی معادل 135432 دلار بوده است.

طرح تولید لنت ترمز | سرمایه گذاری مورد نیاز

مطالعات براساس توان مالی متقاضی در دو ظرفیت پیش بینی شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع لنت ترمز در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید1200000دست 89/9میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد. نرخ بازدهی بیشتر از 30درصد بوده و نزدیک به 3  سال بازگشت سرمایه اولیه را خواهد داشت در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث ارائه شده است:

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 990 متر مربع
3 ماشین آلات 32699 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 35031
2 سرمایه گذاری  درگردش 54887
3 کل سرمایه گذاری 89919

شاخص های مالی

موضوع هزینه ها
نرخ بازده داخلی IRR 35  درصد
دوره برگشت سرمایه 3/16
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 34/18

طرح تولید لنت ترمز | مزایای اجرای طرح

  • نیاز به تولید با کیفیت جهت جایگزینی واردات
  • امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز در کشور
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه‌گذاری با توجه به امکان تولید چند محصول در یک خط تولید
  • امکان استفاده از سیستم‌های مجهز به کنترل PLC با عملکرد اتوماتیک
  • امکان ایجاد تنوع در محصول با توجه به نیاز بازار
  • امکان اخذ مجوزهای استانداردهای کیفیت و فرایند

نتیجه گیری

تولید و مصرف این محصولات با توجه به امکان مشکلات تامین ارز واردات محصول و مصرفی بودن کالا برای تمامی خودروها  منوط به بررسی‌های دقیق فنی مالی و اقتصادی و نیاز روز افزون داخلی و صادراتی کشور یکی از زمینه‌های موجه برای فعالیت اقتصادی می‌باشد.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه‌اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره