اولویت های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیفرصت سرمایه گذاری

طرح بسته بندی حبوبات | خلاصه طرح بسته بندی مواد غذایی گرانولی حبوبات و غلات

طرح بسته بندی حبوبات و غلات با توجه به حجم بالای عرضه و تقاضا و ارزش غذایی این محصولات ایده و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است. با افزایش جمعیت کره زمین و ضرورت تامین غذای انسان‌ها، بخش‌کشاوررزی روز‌به‌روز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در آخرین گزارش فائو در ۲۰۱۹ در کل جهان ۲.۷۲میلیاردتن غلات شامل گندم، غلات دانه درشت و برنج تولید شده تولیدگندم به 763میلیون تن و برنج 512میلیون تن می‌رسد. تولید غلات ایران در همین سال به سطح ۶/۲۱میلیونتن رسید، تولید برنج ایران نیز در سال 2016 حدود 1.9میلیون تن بوده و میزان تولید ذرت ایران نیز در سال 2016 برابر 897هزار تن بوده است. سرانه مصرف‌حبوباب در ایران حدود 8.7کیلوگرم در سال برآورد شده است. تولید سالیانه حبوبات کشور نیز در  طول نیم‌دهه گذشته براساس آمار جهادکشاورزی مابین 500 الی 700هزارتن در نوسان بوده است. مازاد نیاز کشور نیز از محل واردات تامین شده است. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح بسته بندی حبوبات | معرفی محصول

بررسی طرح مشتمل بر  آماده‌سازی و  بسته‌بندی دانه‌های حبوبات و غلات همانند لوبیا شامل لوبیای سفید، لوبیای قرمز، لوبیای چیتی، لوبیای چشم بلبلی، لوبیای کشاورزی و لوبیای سویا، ارقام عدس، نخود، لپه، ماش و باقلا غلاتی همانند برنج، گندم ،جو پرک شده در ارقام مختلف است.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح بسته بندی حبوبات | کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی

تعرفه گمرکی و کدهای آیسیک آماده‌سازی و بسته‌بندی انواع حبوبات به شرح ذیل می‌باشد.

محصول تعرفه گمرکی کد آیسیک
پاک كردن و بسته‍‌بندی حبوبات 071134000 15492711
خشك كردن و بسته‌بندی غلات 15311410
پاك كردن و درجه‌بندی انواع حبوبات و بدون بسته‌بندی 15492717
پاستوريزه كردن و بسته‌بندی حبوبات 15492718
بسته‌بندی حبوبات و غلات و برنج 7495412322

طرح بسته بندی حبوبات | استانداردهای آماده سازی و بسته بندی

در بسته‌بندی حبوبات و غلات از مرحله آماده‌سازی، بسته‌بندی و انبارداری از آیین‌نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 9343 پیروی می‌کند. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندی‌های بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگی‌های آن با استاندارد مرتبط می‌باشد. سایر استاندارهای ملی و فرایند این کسب و کار به شرح ذیل می‌باشد.

استاندارد ملی ایران 27 :  ” حبوبات – عدس – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون”.

استاندارد ملی ایران 38 :   ” ویژگی‌ها و روش‌های آزمون لوبیا”

استاندارد ملی ایران 96 :   ” حبوبات – نخود – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون ”

استاندارد ملی ایران 97 :    “لپه – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون”

استاندارد ملی ایران 98 :     ” ویژگی‌ها و روش‌های آزمون باقلای خشک”

استاندارد ملی ایران 99 :     “ماش – ویژگی‌ها و روش های آزمون ”

استاندارد ملی ایران 1836 : “واحدهای تولیدکننده مواد غذایی – آیین کار اصول بهداشتی”

استاندراد ملی ایران 2135 : ” ویژگی‌های عمومی برچسب بسته‌بندی مواد غذایی ”

استاندارد ملی ایران 2204 : “مقررات بهداشتی کارگران کارگاه‌های تولید مواد غذایی”

استاندارد ملی ایران 2339 : “آیین کار ضدعفونی خشکبار و حبوبات (فومیگاسیون)”

استاندارد ملی ایران 3735 : ” نمونه‌برداری برای تشخیص آلودگی پنهان غلات و حبوبات به حشرات ”

استاندارد ملی ایران 3766 : ” آیین کار بهداشتی تجهیزات و لوازم مورد مصرف در صنایع غذایی ”

استاندارد ملی ایران 4470 : ” برچسب‌گذاری مواد غذایی از پیش بسته‌بندی شده ”

استاندارد ملی ایران 9035 : ” روش‌های آزمون تعیین ناخالصی، اندازه، بوهای خارجی، وجود آفات و تشخیص گونه و رقم حبوبات ”

طرح بسته بندی حبوبات | ویژگی‌های فنی آماده سازی و بسته‌بندی

بوجاری، سورتینگ و بسته‌بندی انواع حبوبات و غلات توسط ماشین آلات خط تولید هم باید دارای استانداردهای سلامتی و کیفیت مواد اولیه و هم فرایند تولید باشد. سلفون و ورق‌های پلیمری بسته‌بندی محصول تولیدی باید دارای نرمش، قابلیت چاپ، قابلیت دوخت حرارتی، قابلیت شکل‌پذیری پنوماتیک، شفافیت، نفوذ ناپذیری نسبت به بخار آب و گازهای محیطی را داشته باشد.

در بسته‌بندی حبوبات و غلات باید نشانه‌گذاری‌های محصول شامل درج نام و نوع محصول، اندازه، درجه‌بندی، نام واحد تولیدکننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره پروانه بهره‌برداری وزارت صمت،  شماره سریال ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص و شرایط نگهداری قید شود.

طرح بسته بندی حبوبات | موارد کاربرد حبوبات و غلات  بسته بندی شده

بسته‌بندی ابزاری است برای به حداقل رساندن فساد محصولات غذایی. استفاده از بسته‌بندی‌های صحيح و متناسب با محصولات مواد غذایی همانند حبوبات نه تنها به حفظ بهداشت محصول سالم و ماندگاری بیشتر آن کمک می‌نماید، بلکه در مقیاس صنعتی امکان رعایت الزامات بهداشتی را بیشتر و میسرتر می‌سازد و قرارگیری حبوبات سالم در بسته‌بندی ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، میزان مصرف کنترل شده محصول را نیز بهتر می‌نماید.

فواید مصرف حبوبات

حبوبات ضمن نقش آفرینی در بهبود فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن منبع غنی تامین پروتئین‌های متنوع مورد نیاز انسان هستند. میزان پروتئین حبوبات در مقایسه با غلات، بین ۱۸ تا ۵۰ درصد است. غلات تنها دارای ۱۰  الی ۱۵ درصد پروتئین می‌باشند. تفاوت اصلی حبوبات با گوشت در فقدان اسیدهای آمینه‌ای است که ارزش پروتئینی آن‌ها را نسبت به گوشت‌ها  تقلیل می‌دهد.

اما در عوض مملو از کلسیم، پتاسیم و ویتامین B و بعضاً ویتامین C، آنتی اکسیدان و بتا کاروتن و فیبر هستند که نقش مهمی را در تامین سلامت انسان بر عهده دارند. در مصرف حبوبات باید به اثرات مصرف زیاد آن‌ها در ایجاد اختلالات گوارشی و داشتن قندهای غیر قابل جذب در بدن توجه کرد.

کالاهای جايگزين  بسته بندی حبوبات

پروتئین گیاهی که به وفور و با قیمت مناسب به صورت فله‌ای یا بسته‌بندی در بازارهای سنتی و مدرن عرضه می‌شود، جایگزین مناسبی برای گوشت در سبد غذایی خانوارهاست و مصرف انواع مختلف آن به لاغری و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

طرح بسته بندی حبوبات | دانش فنی و فرایند تولید

ماشین آلات آماده‌سازی و بسته‌بندی غلات و حبوبات در داخل کشور قابل ساخت بوده و و باتوجه به ظرفیت تولیدی شامل دستگاه‌های بالابر کاسه‌ای، بوجاری و بیره‌ای، نوار نقاله کنترل کیفیت دست چین، پولیش، بالابر زد، بسته‌بندی‌های دو و چهار توزین، نوار نقاله انتهایی و دستگاه شرینگ پک می‌باشد.

در ابتدای فرایند خط آماده‌سازی مواد اولیه توسط بالابر فیدر کاسه‌ای به داخل سیستم بوجاری و یبره‌ای که شامل سیکلون، فن مرکزی با مکش دو طرفه و سیستم سرند است، انتقال می‌یابد. در این سیستم پوشال، گرد، غبار و چوب و ناخالصی‌های سبک و سنگین در دو مرحله توسط سرندهای جداگانه غربال‌گری بالا و پایین از محصول جدا می‌نمابد. شن‌گیری پس از بوجاری توسط فن‌های مرکزی مولد مکش و صفحات ویبره حرکت‌دهنده محصول انجام می‌گیرد.

محصولات تمیز شده برای کنترل نهایی از روی نوار نقاله چشمی حرکت کرده و به بخش سورتینگ و درجه‌بندی بر اساس شکل و سایز هندسی محصول که دارای دریچه‌های خروجی متفاوت است، منتقل می‌گردد. محصول سورت شده پس از پولیش توسط بالابر z به دستگاه بسته‌بندی منتقل می‌گردد. این دستگاه دارای مخزن، بالابر و پیمانه‌هایی است که می‌تواند به صورت وزنی یا حجمی عمل نماید. محصولات منتقل شده به مخزن اولیه توسط بالابر به مخزن ثانویه‌ای منتقل و سپس به پیمانه‌ها وارد و پیمانه‌ها پس از پرشدن و توزین اتوماتیک به وسیله ترازو به درون بسته‌ها ریخته می‌شود. بسته‌های پر شده برای بسته‌بندی ثانویه روی نوار نقاله قرار می‌گیرند. طراحی، نصب و چیدمان دستگاه‌ها و تجهیزات بسته‌بندی براساس فیزیک سالن تولید جانمایی و انجام می‌گیرد.

برای مشاهده انواع طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

طرح بسته بندی حبوبات | بررسی بازار  و رقبا

با توجه به مزیت صنایع تبدیلی کشور تعداد 798 واحد تولید صنعتی آماده‌سازی و بسته‌بندی گرانولی حبوبات و غلات در کشور با ظرفیت اسمی دومیلیون وجود دارد. تعداد طرح‌های در حال احداث کشور که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد می‌باشند، 203 طرح است که پیش‌بینی ایجاد ظرفیت جدید 223 هزارتنی را دارند.

تعداد پروانه‌های بسته‌بندی حبوبات و غلات کشور
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرفیت واحد
798 26349924 22302 2012481 تن
تعداد جوازهای تاسیس صادره بسته‌بندی گرانولی حبوبات و غلات کشور
7704
تعدادجوازهای تاسیس‌های بالا 60 درصد تولید لنت خودرو کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
203 19806723 5039 323471 تن

سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود 63 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 26درصد بوده و ظرف سه سال بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 1500 تن بسته‌بندی انواع حبوبات و حبوبات در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 2500 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز 1100 متر مربع

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 34,440
2 سرمایه گذاری در گردش 28,585
3 کل سرمایه گذاری 63,025

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 26
دوره برگشت سرمایه 3/0
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 34/5

طرح بسته بندی حبوبات | مزایای اجرای طرح

  • ماندگاری بیشتر محصولات بسته‌بندی شده
  • نگهداری امن و بهداشتی محصولات
  • رعایت ضوابط استاندارد و بهداشتی آماده‌سازی و بسته‌بندی کالای با کیفیت
  • در نتیجه ایجاد ارزش افروده بیشتر

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 نشان دهنده و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بسته‌بندی حبوبات نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره