طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح بسته بندی عسل

بسته بندی عسل با توجه به نیاز بازار و حضور در بازار رقابتی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در طرح بسته بندی عسل طبیعی، تمامی جوانب پروژه جهت دارا بودن توجیه اقتصادی و نحوه اجرای پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران به لحاظ رتبه‌بندی تعداد کلونی‌ها و میزان تولید عسل در زمره چند کشور اول دنیا است. در ایران متوسط تولید عسل به ازای هر کلونی حدود 11تا12 کیلوگرم عسل در سال می‌باشد که در قیاس بین‌المللی شرایط مناسبی ندارد، چرا که در کشورهای پیشرفته متوسط تولید بالای 30 کیلوگرم از هر کلونی است. ایران از نظر میزان تولید در جایگاه دهم و از نظر تعداد کلونی در جایگاه هفتم دنیا را دارد و با این مقدار تولید تنها 5درصد تولید دنیا را در دست دارد.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده تولید و بسته‌بندی عسل توجیه اقتصادی داشته و محل مناسبی جهت سرمایه‌گذاری است. در ادامه خلاصه‌ای از طرح‌توجیهی بسته‌بندی این محصول ارائه شده است. جهت مشاهده مشخصات طرح توجیهی های کاردوک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح بسته بندی عسل | معرفی محصول

عسل محصول غذایی معطر، شیرین، غلیظ و چسبناکی است که توسط زنبور عسل از شهد و گرده گل و گیاهان، نباتات و درختان جمع آوری و تغییر شکل یافته و در کندوهای ساخت شده از موم ذخیره می‌گردد. این ماده ترکیبی از ساکاروز، مواد معدنی و آب با ارزش غذایی بسیار زیاد می‌باشد. به لحاظ صنعتی بسته بندی و فرآوری عسل دارای کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی به شرح ذیل است. در این طرح بسته‌بندی عسل کوچک مقیاس برای مصارف تک نفره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

محصول کد کد تعرفه گمرکی
فرآوري عسل طبيعي 1549412529 040900
عسل طبيعي پروبيوتيك 1549412619
 عسل طبيعي 15492230
بسته بندي عسل 15492232
 جداسازي عسل ازموم 15492231
بسته بندي عسل 7495412370

طرح بسته بندی عسل | ویژگی و استانداردها

به دلیل وجود انواع مختلفی از عسل‌های تقلبی در بازار، تشخیص ویژگی‌ها و استاندارد محصول عسل طبیعی و بسته بندی آن بسیار الزامی است. برای تشخیص ویژگی‌ها و روش‌های آزمون، اندازه گیری میزان قندها، هیدروکسی متیل فوفورال و گلیسرول موجود در عسل به روش‌های کروماتوگرافی، فتومتری و آنزیمی استاندارهای شماره 11132 و 12048 و 12187 و A1-92 تدوین و مصوب شده است. رعایت الزامات مصوب استاندارد و ضوابط اداره نظارت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  جهت گرفتن پروانه ساخت، تامین و تضمین کیفیت مطلوب محصول و یکسان بودن ویژگی‌های کیفی و بسته‌بندی مورد نظر مشتریان الزامی و پیش نیاز اصلی مجوز شروع تولید بسته بندی عسل است.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح بسته بندی عسل | کالاهای جايگزين

عسل‌های فله‌ای به صورت‌های مختلف رقیب اصلی عسل‍‌های کوچک بسته‌بندی شده می‌باشند. به دلیل وجود انواع عسل نامرغوب و تقلبی فراوان، این گونه کالاها علی رغم ارزان بودن بدلیل عدم تامین اطمینان از سالم بودن محصول، رقبای مناسبی برای عسل‌های دارای مجوزهای بهداشتی تولید و با کیفیت تضمین شده توسط استاندارد و دارای پروانه ساخت بهداشتی محصول نیستند.

لذا بسته‌بندی‌های یک نفره نه نتها امکان خرید به اندازه نیاز مصرف وعده‌ای را برای مشتریان هم‌زمان با رعایت اصول بهداشت فردی در مصرف آن را کاملاً تامین می‎نماید؛ بلکه سرویس‌دهی به مصرف کننده به دلیل قرارگیری عسل در ظرف یک‌بار مصرف بسته‌بندی شده را، هم سر سفره غذا و هم نگهداری و توزیع آن را در شبکه خرید و فروش بسیار ساده‌تر می‌نماید.

طرح بسته بندی عسل | موارد کاربرد

عسل بسته‌بندی شده استاندار و دارای پروانه ساخت بهداشتی در هتل‌ها، منازل، رستوران‌ها به عنوان یک ماده غذایی مکمل و مغذی در سر سفره‌های غذا برای مصرف قرار می‌گیرد. مزیت بسته‌بندی مناسب عسل طبیعی در ظروف یکبار مصرف با کیفیت امکان صادرات آن را نیز مهیا می‌سازد.

طرح بسته بندی عسل |دانش فنی و فرایند بسته بندی

در ابتدا عسل خریداری شده از تولیدکنندگان پس از طی آزمایشات کنترل کیفیت استاندارد طبیعی و مرغوب به مخزن ذخیره منتقل می‌شود و از این تانک جهت بسته‌بندی در شرایط کاملاً بهداشتی به دستگاه الکتروفورمینگ پر کن و سیل محصول منتقل می‌شود. در این دستگاه ورق پلیمری از جنس PSیا PET با استفاده از دمای مناسب و متناسب با نوع پلیمر تخت فشار و وکیوم هوای فشرده با کشش مکانیکی به دورن قالب فرم‌دهنده ظرف بسته بندی عسل فرو رفته و شکل آن را به خود می‌گیرد.

ورق پس از فرمینگ به شکل ظرف‌های مورد نیاز به صورت ردیفی به سمت محل نازل پرکن که دارای کنترل وزن متناسب با ظرفیت ظرف یکبار مصرف است، هدایت می‌شود. ظرف‌ها به صورت ردیفی پر شده در دستگاه به سمت سیل و نصب پوشش بالایی از جنس فویل آلومینیوم یا فویل پلیمری که از قبل آماده شده هدایت و بر اثر حرارت و فشار مکانیکی به صورت دقیق برروی ظرف‌های پرشده دربندی می‌گردد. عسل‌های بسته‌بندی شده در ظروف ردیفی به بخش برش جهت جداسازی ظروف پر شده منتقل و در نهایت به جعبه‌های حاوی عسل‌های صد عددی منتقل می‌شود.

طرح بسته بندی عسل | بررسی بازار و رقبا

درکشور تعداد 1243 جواز و پروانه بهره‌برداری در سال 1389 برای بسته‌بندی و فرآوری عسل صادره شده است که از این تعداد 187 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری تولیدی به میزان 81041 تن عسل بسته بندی شده را دارند  و 1000 تن ازمحصول تولیدی را به ارزش 5/5 میلیون دلار به کشورهای  عراق، افعانستان، امارات متحده، مالزی، چین، ترکیه و آذربایجان صادر نموده اند.

این میزان صادرات معادل 0/06 درصد کل صادرات عسل در جهان را در اختیار ایران قرار داده است. تعداد جوازهای تاسیس صادره با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد 50 طرح با پیش بینی فعال‌سازی ظرفیت آتی 13366تن در کشور نیز وجود دارد. بررسی‌های آماری میزان عرضه و تقاضا و واردات و صادرات در سطح ملی و بین المللی ظرف 5 سال گذشته و پیش بینی روند برای 5 سال آینده با دید محصول با کیفیت صادرات محور، مبنای توجیه‌پذیری طرح در ظرفیت اقتصادی و در یک شفیت کاری است.

تعداد  کل چوازها و پروانه های صادره کشور  :            1243
جواز تاسیس های بالای 60 درصد پیشرفت کشور
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
50 2644337 1837 13366 تن
واحدهای بسته بندی عسل کشور  دارای پروانه بهره برداری
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
187 4063221 11517 81041 تن

طرح بسته بندی عسل | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد بسته‌بندی عسل در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود 29 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 34 درصد بوده و در 3 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید 210 تن در سال ارائه شده است.

بیشتر بخوایند : نوشتن طرح توجیهی 

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 1500 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز 800 متر مربع
3 ماشین آلات  صنعتی 8300 میلیون ریال

 جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 22638
2 سرمایه گذاری  درگردش 7332
3 کل سرمایه گذاری 29970

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 34
دوره برگشت سرمایه 3/05
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 32/8

طرح بسته بندی عسل | مزایای اجرای طرح

کشور ایران به لحاظ ضرورت تولید عسل طبیعی با کیفیت دارای مزیت نسبی برای تبدیل این فرصت به مزیت رقابتی مبتنی بر تکنولولوژی پیشرفته صنایع بسته بندی، مدیریت و تامین منابع انسانی کارآمد است. بسته‌بندی عسل طبیعی در ظروف یکبار مصرف استفاده تک نفره از مزیت‌های ذیل برخوردار می‌باشد.

  • ایجاد افزوده بیشتر با بسته بندی عسل
  • امکان صادرات این استاندارد دارای پروانه ساخت بهداشت
  • حمل ونقل، نگهداری و مصرف ساده‌تر نسبت به عسل فله
  • اطمینان مشتریان و مراکز مصرف عمده براساس مجوزهای صادره تضمین کیفیت عسل بسته‌بندی شده
  • قابلیت تولید به صورت کاملا اتوماتیک و بهداشتی
  • امکان دسترسی به سازندگان داخلی جهت تولید ماشین آلات با کیفیت مطلوب

جهت مشاهده انواع طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی آن با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert، وضعيت قابل قبولی را برای طرح بسته‌بندی عسل‌های یک نفره با کیفبت نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور  می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک

کارشناسان کاردوک با بررسی همه جانبه و تجربه چندین ساله به شما در زمینه‌های مطالعه بازار، ایده‌های سرمایه گذاری، نوشتن طرح توجیهی آماده خدمت رسانی هستند.

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • اخذ مجوزهای لازم، خرید ماشین آلات، عارضه یابی و غیره خدمات ارائه می‌دهند. در صورتی که سفارش طرح و یا انجام پروژه خود را به کاردوک بسپارید، مشاوره رایگان خواهد بود.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره