طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید آجر | طرح تولید انواع آجر سفالی را چگونه بنویسیم؟

آجر یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در صنایع ساختمان محسوب می‌شود که در بخش‌های مختلف عمرانی کاربردهای فراوانی دارد. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. هر روزه نیاز به این محصول به دلیل مقاومت‌اش در برابر شرایط جوی و تحمل بارهای فشاری رو به افزایش است. بدیهی است رشد تکنولوژی تولید و کاربرد آن به گونه‌ای بوده که در طول قرن‌ها استفاده از این محصول را در سطح جهان بیشتر کرده است. خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید آجر در ادامه شرح داده شده است. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید آجر | معرفی محصول

آجر فرآورده‌ای مصنوعی است که از پخت قالب‌های خشت خشک شده در کوره‌های پخت به روش‌های مختلف همانند قالب‌گیری فشاری یا اکسترود کردن به شکل‌های مختلف به دست می‌آید.

ابعاد آجر به گونه‌ای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست می‌شوند. این ویژگی‌ها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانه‌های وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد، کارایی منحصر به فردی داشته باشند و انواع آن شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار، آجر سفالی مجوف هستند.

آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری متفاوت بوده و بسته به موارد استفاده با ابعاد گوناگون تهیه می‌شوند. جهت تهیه کالای نیم ساخته در فرایند تولید آجرهای ماشینی از دستگاه‌های قالب زنی خودکار استفاده می‌شود، بنابراین می‌توان ابعاد آن‌ها را مطابق نیاز بازار تغییر داد. آجر بر اساس نوع مصرف به آجر فشاری، آجر ماشینی، آجر لعابی، آجر نسوز، آجر ماسه آهکی و آجر جوش تقسیم می‌شود. برای دیدن سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

آجر ماشینی یا آجر سوراخ‌دار

آجر ماشینی یا آجر سوراخ‌دار در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است. علت وجود این سوراخ‌ها این است که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود.

در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه می‌توان به وسیله سوراخ‌های موجود در سطح آجر آنرا با میلگرد، مسلح کرد از این نوع آجر استفاده می‌شود. دیوار آجری مسلح برای مقابله با نیروی زلزله ساخته می‌شود. آجر سفالی از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه‌ می‌شوند و بسته به شکل آنها در نقاط  مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

آجر ماشینی

به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی و چسبندگی مناسب با ملات از انواع آجر سوراخ‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود. بلوک‌های سفالی خود به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند. بلوک های سفالی معمولاً دارای پاشنه‌ای هستند که با استفاده از این پاشنه‌ها می‌توان به راحتی آنها را مابین تیرچه‌های پیش ساخته قرار داد. هم اکنون می توانید برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید آجر | ویژگی‌های آجر

مشخصات فنی آجرها

برای ارزیابی کیفیت آجرها، شاخص های فنی متعددی به لحاظ شیمیایی و فیزیکی نوع آجر تعیین و برای آن استانداردها و آزمون های کنترل کیفیت در سطح بین المللی و در سطح ملی توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین و منتشر گردیده است تولید کنندگان لازم است این استانداردها را مورد استفاده قرار دهند. تعدادی از این شاخص ها که بر روی کیفیت آجر اثر مهمی دارند عبارتند از:

چگالی یا وزن حجمی آجر، میزان دوام، رنگ آجر، میزان جذب پذیری آب، تلورانس و تغییرات ابعادی و شکل آجر، مقاومت آجر در مقابل سایش، آتشسوزی و حرارت

مواد اولیه تولید آجر

نظر به اینکه تولید آجر از صنایع تبدیلی بخش صنعت محسوب می‌شود لذا وجود مواد اولیه نزدیک به محل کارخانه از الزامات احداث کارخانه‌ی تولید آجر صنعتی است.

سرمایه‌گذار از قبل باید با انجمن تحقیقات زمین شناسی نسبت به وجود خاک مورد استفاده‌ی طرح برای حداقل بیست سال طول عمر کارخانه در یک ظرفیت اقتصادی اطمینان حاصل کرده و مجوزهای استفاده از معدن خاک رس را در زمان شروع احداث طرح دریافت کرده باشد. مواد اولیه مورد نیاز شامل تامین خاک و آب مورد نیاز تولید صنعتی است ولی بیشتر از خاک رس آبرفتی برای تهیه این محصول استفاده می‌شود. در صورت افزایش مقداری ماسه، آجر سفال ترد و پوک می‌شود.

موارد کاربرد آجر

بیشترین کاربرد آجر به عنوان مصالح پرکننده دیوارهای محوطه و دیوار و سقف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نوع و زیبایی رنگ آجر در بسیاری از بناها به عنوان نما، در داخل و در خارج ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد دیگر مصرف آجر استفاده از آن به عنوان سنگ فرش کف محوطه ها و پلکان در مناطقی با اقلیم خشک است.

دانش فنی و روش تولید آجر

در فرایند تولید آجر صنعتی از تکنولوژی‌های مختلفی جهت آماده‌سازی خاک تولید خشت و پخت آن استفاده می‌شود. در طرح‌های صنعتی خاک پس از نمونه‌گیری و افزودن بهبود دهنده‌های مورد نیاز پس از مخلوط کردن با آب و میکس نمودن (بصورت پرسی و تحت فشار و یا بصورت اکسترود کردن)، به شکل خشت خام آجر مورد نظر در می‌آید که می‌بایست در شرایط مناسبی خشک و به کوره جهت پخت منتقل گردد.

هم سیستم‌های خشک کن و هم کوره‌های پخت دارای تکنولوژی‌های متفاوتی می‌باشند که می‌توانند به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام شوند. مدرنترین تکنولوژی، خشک کن‌های ریلی و کوره‌های پخت آجر تونلی می‌باشند که در آن فرایند تولید بدون توقف و بطور مستمر است. فرایند تولید آجر به شرح زیر بیان می گردد:

الف)تهیه و آماده نمودن مواد اولیه

خاک رس آبرفتی با مقدار لازم ماسه و افزودنی‌های لازم برای استاندارد سازی خاک از معدن برای تهیه گل و خشت خام ضمن همگن شدن به سایت کارخانه وارد می‌شوند.

 ب)تهیه گل وخشت خام

خاک آماده شده با مقدار مناسبی آب ترکیب و در صورت لزوم برای عمل آوری به آن اجازه خواب داده و سپس با انتقال آن به دستگاه تحت فشار خشت متناسب با قالب آجر مورد نظر تولید می‌گردد.

زمانی که محصول نیم ساخته از ماشین‌های شکل دهی خارج می‌شوند مقدار قابل توجهی رطوبت به همراه دارند که لازم است قبل از پخت بطور مناسب خشک گردد تا از تغییر شکل زیاد و ترک در سطح خشت جلوگیری به عمل آید. همچنین از صرف هزینه سوخت بیشتر در کوره اصلی و امکان دوده گرفتن کوره به سبب رطوبت زیاد اولیه و سوخت ناقص جلوگیری شود. در تمامی مراحل لازم است رطوبت و گرما کنترل شود. برای تهیه طرح توجیهی بر روی لینک کلیک کنید.

ج)پختن آجرسفال

پس از خشک شدن خشت, آنرا در کوره میچینند بطوریکه که به همدیگر نچسبند، تا هوا، ‌شعله و گاز از لای آجرها بگذرند. کوره‌های آجرپزی مد نظر در این طرح کوره با آتش رونده و آجرسفالی ثابت است که به نام کوره هوفمن اشتهار دارد.

کار این کوره پیوسته است و گرمای آن خیلی کم هدر می‌رود. چون حلقه‌ایی ساخته می‌شود آنرا کوره حلقه‌ایی هوفمن نامیدند. گداختن یکی ازمهمترین قدم‌ها درساختن آجرسفال می‌باشد.

د) خارج کردن آجر از کوره

آجر سفال بعد از پخته شدن یک مرتبه از کوره خارج نمی‌شود چون ترک می‌خورد. آجر در کوره در دمای ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتیگراد مواد زودگداز همراه با رس گداخته می‌شوند و اجزای دیرگداز را احاطه می‌نمایند و بعد طولی رس‌ها نقصان می‌یابد و خشت حرارت دیده به مصالح یکپارچه‌ای تبدیل می‌شود. در حلقه کوره هوفمن دو جریان هوا وجود دارد؛ هوایی که در نیم‌دایره اول، از اتاق پخت به سمت بیرون جریان دارد و اتاق‌های بعدی را پیش‌گرم می‌کند و هوایی که در نیم‌دایره مقابل، از بیرون به سمت اتاقک پخت جریان دارد و اتاق‌های قبلی را خنک می‌کند.

با اتمام عملیات پخت در اتاق پخت، در اتاق روبرویی حلقهٔ هوفمن نیز عملیات بارگیری تمام می‌شود و درب آن به بیرون بسته می‌شود. در این مرحله، مشعل‌ها از سقف اتاق پخت به سقف اتاق بعدی منتقل می‌شوند و درب اتاق روبرویی این اتاق (اتاق پخت جدید) برای تخلیه و بارگیری گشوده خواهد شد.

طرح توجیهی تولید آجر | بررسی بازار و رقبا

بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت و معدن و تجارت تا تاریخ پایان اسفند سال98 تعداد 1677 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 12104میلیارد ریال، اشتغال 80 هزار نفر و با ظرفیت اسمی 5/11میلیارد قالب در سال را در واحدهای تولید انواع آجر در کشور مشغول به فعالیت می باشند که بیشترین تعداد واحدهای مستقر کشور در 3 استان خراسان رضوی، اصفهان و قزوین قرار دارند.

با توجه به تحقیقات میدانی طول عمر متوسط و فرسودگی ماشین آلات، بررسی راندمان تولید عملی و پایش آماری واحدهای راکد، آمار واقعی تولید در کشور کمتر از 50 درصد مقدار اسمی است که امکان سرمایه گذاری در واحدهای جدید و یا به سازی و نوسازی واحدهای قدیمی را می‌تواند در دستور بررسی قرار دهد.

آمار واردات و صادرات

بر اساس آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی واردات انواع آجرهای مختلف به کشور معادل 1میلیون دلار با وزن 340تن تا پایان فروردین 1398 بوده است. در همین زمان آمار صادرات 5400 تن بوده که ارزش دلاری معادل نیم میلیون دلار داشته است. چنانچه 30 درصد مجوزهای طرح های جدید صادره با پیشرفت صفر تا 99 درصد به بهره برداری برسند پیش بینی امکان عرضه طی سال‌های آتی تا افق سال 1402 به ظرفیت اسمی معادل 20میلیارد قالب انواع آجر در سال خواهد بود.

برآورد صرفه تولید جغرافیایی

با توجه به هزینه بالای حمل آجر سفال به نسبت فروش درب کارخانه آن بررسی توان تولید و میزان تقاضا به صورت استانی در شرایطی که تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نباشد بسیار منطقی و مقعول است چرا که بسیاری از استان های کشور وارد کننده آجر با قیمت تمام شده بسیار بالا به دلیل هزینه های حمل هستند. بر همین اساس غیر از آجرهای بسیار تخصصی و ویژه، واردات آجرهای سفال و فشاری دارای توجیه اقتصادی نمی باشد.

همچنین به دلایل ساختار زمین شناسی کشورهای همسایه و عدم امکان تامین مواد اولیه توسط آن‌ها، امکان صادرات آجر سفال به کشورهای همسایه وجود دارد. با بررسی تعداد پروانه های ساختمانی صادره از طریق شهرداری ها در بخش های مسکونی، تجاری، آموزشی، بهداشتی و صنعتی می توان واحدهایی با ظرفیت حداقل 6000 تن تولید آجرهای سفالی را در استان‌های مختلف جهت تامین تقاضای آتی به میزان 20میلیارد تا افق 1402 را در دستور کار قرار دادیم.

طرح توجیهی تولید آجر | سرمایه گذاری مورد نیاز

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 10000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 2690 متر مربع
3 دستگاههای  خرید  داخلی 21699 میلیون ریال
4 تعداد روزهای کاری 210 روز

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 45،548
2 سرمایه گذاری  درگردش 4663
3 کل سرمایه گذاری 50،211
4 هزینه تولید سالیانه 27،185

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 38/7  درصد
دوره برگشت سرمایه 2/18

طرح توجیهی تولید آجر | مزایای اجرای طرح

  1. اشتغال زایی در محل اجرای طرح
  2. مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به سایر مصالح ساختمانی
  3. دسترسی به مواد اولیه طبیعی
  4. طول عمر بالا
  5. شیوه‌ی تولید و تکنولوژی قابل دسترس
  6. دارای توجیه اقتصادی در مناطقی که امکان تهیه مواد اولیه آن میسر باشد
  7. کمک به توسعه عمران و نوسازی کشور
  8. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

نتایج مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

با توجه به بررسی های به عمل آمده در حوزه عرضه و تقاضا و پیش بینی تولید و مصرف در صورت وجود پتانسیل، کانسارهای معدنی مورد نیاز در سطح شهرهای مختلف استان های کشور اللخصوص در شهرهایی از کشور که واردکننده انواع آجر و مصالح ساختمانی هستند به دلیل نقش عمده هزینه حمل بر قیمت تمام شده آجر کاملا توجیه اقتصادی دارد.

لذا لازم است جهت بررسی امکان وجود مواد اولیه مورد نیاز تولید آجر، راه اندازی طرح، کسب مجوزهای مختلف و اجرای درست پروژه می‌توانید از کارشناسان خبره کاردوک مشاوره بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز  مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره