امور بیمه و مالیاتیامور ثبتی شرکت هاراهنمای شرکت هاقوانین کار

دریافت کد اقتصادی | راهنمای کامل نحوه دریافت شماره اقتصادی

تمام کسانی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، یک شماره یا کد اقتصادی باید دریافت کنند. این کد 12 رقم است و بر اساس قوانین برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند، صادر می‌شود. در واقع هر کسی که شرکت خود را ثبت کرده است، باید کداقتصادی مخصوص به خود را داشته باشد. از سال 1400 نیز تمامی کسبه برای دریافت جواز کسب و خرید و فروش نیاز به دریافت مشاره اقتصادی دارند. بدون کداقتصادی نمی‌توانید بسیاری از اقدامات تجاری را انجام دهید. مالیات یکی از هزینه‌هایی است که باید آن را در نظر بگیرید و از قوانین مربوط به آن مطلع باشید. برای اطلاع بیشتر مقاله فرار مالیاتی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره جهت دریافت کداقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

شماره اقتصادی چیست | علت دریافت کد اقتصادی

به واسطه کد اقتصادی شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی در واحد مالیاتی شناسایی می‌شوند. این کد در واقع یک شماره ۱۲رقمی که برای تمام کسانی که به تولید کالا و ارائه خدمات در کشور می‌پردازند صادر می‌شود. شماره اقتصادی دوازده رقمی هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی اهدا می‌شود.

همه صاحبان شرکت‌ها و مشاغل مطابق قانون موظف به دریافت شماره اقتصادی هستند. موسسین شرکت می بایست ابتدا شرکت خود را به ثبت برسانند. پس از ثبت شرکت طی دوماه مالکان شرکت باید در دارایی تشکیل پرونده بدهند و درخواست دریافت کداقتصادی شرکت خود را اعلام نمایند.

اشخاص حقیقی به راحتی می‌توانند با ارسال درخواست در سامانه امور مالیاتی اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمایند. بعد از سال 1400 تمامی متقاضیان واحدهای صنفی نیز باید برای صدور جواز اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمایند. برای اطلاع از نحوه دریافت و صدور پروانه کسب کلیک کنید.

مزایای دریافت کد اقتصادی برای شرکت ها

دریافت کد اقتصادی مزایای زیادی برای صاحبان شرکت‌ها خواهد  داشت. به همین دلیل دریافت این شماره ۱۲قمی برای همه شرکت‌ها الزامی است. در زیر مزایای مهم دریافت کداقتصادی برای شرکت‌ها را نام برده ایم:

  • صاحبان شرکت ها با دریافت کداقتصادی می‌توانند کارت بازرگانی  خود را نیز اخذ نمایند.
  • با دریافت کداقتصادی امکان شرکت در مزایده‌ها نیز فراهم خواهد شد.
  • اخذ کداقتصادی به صاحبان شرکت ها امکان صدور فاکتور برای کالای‌های خود را می‌دهد.
  • امکان باز کردن حساب در بانک برای شرکت از دیگر مزایای دریافت کد اقتصادی می‌باشد.
  • صاحبان شرکت‌ها پس از دریافت شماره اقتصادی می‌توانند در مناقصات مختلف شرکت نمایند‌.
  • با اخذ این کد امکان عقد قرارداد با شرکت‌های دولتی فراهم می‌شود.

مدارک مورد نیاز شماره یا کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی متقاضی می‌بایست برخی مدارک را جمع آوری و ارائه نماید. این مدارک به شرح زیر می‌باشند:

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • شماره موبایل به نام متقاضی
  • آدرس واحد و تاییدیه کد پستی
  • شماره حساب و شعبه بانک

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

شناسنامه و کارت مدیر عامل

شماره همراه به نام مدیر عامل

اساسنامه شرکت

شماره ملی شرکت

آدرس و کدپستی واحد

روش دریافت شماره اقتصادی

برای دریافت کداقتصادی هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‎‌بایست در سامانه tax.gov.ir ثبت نام نمایند، در مرحله اول این مدارک توسط مسئولین این مرکز بررسی شده و پس از ارسال پیامک نام کاربری و رمز عبور می‌توانید وارد پرتابل خود شده و مدارک مربوطه را ارسال نمایید.

در مرحله بعد این مدارک برای اداره نظارت و پیگیری ارسال می‌شوند‌. سپس این اداره نیز مدارک را برای اداره کل اطلاعات و اداره شماره اقتصادی می‌فرستد تا مورد برسی قرار گیرند. مسئولین این دو اداره پس از بررسی و تایید مدارک کارت اقتصادی شرکت را صادر خواهند کرد. در نتیجه کد اقتصادی در اختیار شرکت قرار می‌گیرد و برای اشخاص حقیقی شماره اقتصادی صادر خواهد شد.

برای اطلاع از مراحل پلمپ دفاتر قانونی کلیک کنید.

هزینه دریافت کد اقتصادی

هزینه تشکیل پرونده اخذ کداقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در مؤسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت است؛ هزینه آن از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر متغیر می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت دریافت کداقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متدوال

آیا نحوه دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با هم تفاوت دارد؟

خیر برای دریافت کد اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی باید به یک روش عمل نمایند.

کد اقتصادی به چه منظور صادر می شود؟

کد اقتصادی به منظور شناسایی شرکت ها در واحد مالیاتی صادر می گردد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره