امور مالی و حسابداریدانشنامهراهنمای شرکت ها

استعلام چک

استعلام چک چگونه امکان پذیر است؟ اگر شما هم صاحب کسب و کار هستید، به احتمال زیاد با چک سر و کار دارید و نمی‌توانید آن را در معاملات خود کنار بگذارید. از این رو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما این است که سابقه حساب صادر کننده چک را مورد بررسی قرار دهید. امروزه شما می‌توانید قبل از اینکه از کسی چک بگیرید، از وضعیت اعتباری و همچنین سابقه حساب صادر کننده چک اطلاعات مفید و قابل توجهی را به دست آورید که این امر استعلام چک را برای شما راحت‌تر می‌کند.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

استعلام چک

سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) که هدف آن کاهش تخلفات در زمینه صدور چک است، شرایطی را فراهم کرده تا افراد به راحتی بتوانند سابقه حساب صادر کننده چک را مورد بررسی قرار دهند. در واقع وقتی از چک‌های جدید استفاده کنید مشکلات زیادی در حوزه چک و استعلام آن برای شما برطرف می‌گردد.

استعلام چک از طریق پیامک

یک سامانه پیامکی برای این موارد ایجاد شده است. سامانه پیامکی با سرشماره «701701» به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای بانکی خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. در واقع بدون نیاز به اینترنت شما می‌توانید به راحتی وضعیت سابقه صادر کننده چک را بررسی کنید.

مراحل انجام آن از طریق پیامک

مرحله اول: ارسال شناسه استعلام 16 رقمی

همانطور که گفتیم شما باید پیامکی را به شماره «701701» ارسال کنید. در متن پیامک خود باید شماره 16 رقمی که در قسمت چپ برگه چک وجود دارد را وارد کنید. باید شماره 16 رقمی را به این شکل پیامک کنید. «شناسه‌ی استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱». شناسه 16 رقمی به صورت عددی و هم به شکل QR کد بر روی برگ چک نوشته شده است.

مرحله دوم: دریافت پیامک از طرف بانک مرکزی

وقتی که ارسال پیامک شما تأیید شد از سوی بانک مرکزی یک پیامک دریافت خواهید کرد که وضعیت و اطلاعات لازم در خصوص اعتبار چک صادر کننده را به شما اعلام می‌کند. در واقع اعتبار صادر کننده چک از طریق رنگ‌هایی که رتبه بندی شده مشخص می‌گردد.

رنگ قرمز: نشان می‌دهد که صادر کننده چک در حدود 10 فقره چک برگشتی و یا بیش از 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ قهوه‌ای: صادر کننده چک 5 تا 10 فقره چک برگشتی و یا حدود 500 میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

رنگ نارنجی: نشان می‌دهد که صادر کننده 2 الی 4 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ زرد: صادر کننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

جزئیات مهم در خصوص استعلام چک

1- شما باید متن پیامک خود را به صورت عددی و بدون اضافه کردن فاصله و یا نیم فاصله، بنویسید.

2- در هر پیامک مبلغ 3500 ریال از شما کسر می‌شود. البته برای دریافت پاسخ هزینه‌ای کسر نخواهد شد.

3- شما با یک شماره تلفن فقط می‌توانید چهار مرتبه استعلام بگیرید.

مهم‌ترین نکات برای استعلام چک

1- ممکن است اشخاصی حساب‌های مشترک زیادی داشته باشند. از این رو وضعیت استعلام آن‌ها به این صورت است که اطلاعات مربوط به بیشترین مبلغ و بالاترین تعداد چک‌های برگشتی برای درخواست کننده استعلام ارسال خواهد شد.

2- نباید برای دریافت پیامک استعلام خود عجله کنید. این سامانه هنوز آنقدرها هم سریع نیست. به این ترتیب ممکن است 15 دقیقه طول بکشد. اگر بیشتر از این شد بانک پیامکی را با عنوان “عدم امکان اخذ استعلام” برای فرد درخواست کننده ارسال می‌نمایید و فرد می‌تواند در زمانی دیگر اقدام به استعلام نماید.

3- فقط اشخاص حقوقی می‌توانند استعلام چک را انجام دهند که اطلاعات آن‌ها در داده‌های بانک مرکزی ثبت شده باشد. در غیر این صورت بانک در پاسخ کاربر درخواست کننده، پیامکی را با عنوان “شناسه ملی …… قابلیت استعلام ندارد” را ارسال می‌نماید.

4- در صورتی که استعلام خود را از طریق پیامک انجام می‌دهید دقت داشته باشید که باید اس ام اس دریافتی شما هم با همین سرشماره «۷۰۱۷۰۱» باشد، در غیر این صورت دریافت هر پیامکی غیر از این سرشماره، اعتبار ندارد.

نرم افزار استعلام چک

نرم افزاری به نام « واقعيت افزوده نما» طراحی شده است. این نرم افزار برای گوشی‌های اندروید و هوشمند قابلیت اجرا دارد که حقایق و اطلاعاتی در خصوص نکات امنیتی موجود در اسکناس، ایران چک و اوراق امنیتی که بانک مرکزی متولی چاپ و توزیع آن است را ارائه می‌دهد. فراموش نکنید که این برنامه قابلیت تشخیص اسکناس و ایران چک جعلی را ندارد.

سامانه استعلام چک

در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌های بانکی در کشور سامانه‌ای به نام ساد 24، در این خصوص فعالیت می‌کند. هدف این سامانه پیشگیری از جعل و کلاه‌برداری چک‌های سرقتی و مفقودی است. این سامانه کمک می‌کند که از نقل و انتقال چک‌های مورددار خودداری کنید. می‌توانید این نرم افزار را دانلود کرده و برای استعلام چک مورد استفاده قرار دهید.

سؤالات متداول در خصوص استعلام چک

مدت زمان نگهداری اطلاعات چک‌های ثبت شده فعال بر روی سامانه ساد 24 چقدر است؟

از زمان ثبت چک‌، به مدت ۱۴ ماه می‌باشد. امکان دارد در این مدت به دلایل فنی (به‌روز‌ رسانی سایت، قطعی اینترنت و…) سامانه ساد 24 وقتاً از دسترس خارج شود که بعد از مدتی دوباره به جریان می‌افتد.

آیا از طریق سایت بانک مرکزی هم می‌توانیم چک‌های مورد نظر خود را استعلام کنیم؟

اخیراً این امکان فراهم شده تا استعلام چک‌های صیادی از طریق سایت cbi.ir انجام شود. مشتریان می‌توانند شناسه 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و از استعلام چک مورد نظر خود اطمینان پیدا کنند. این مهم به صورت رایگان و نامحدود انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعلام چک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره