امور مالی و حسابداریراهنمای شرکت ها

بخشودگی جرایم بانکی

آیا از زمان و شرایط بخشودگی های جرایم بانکی اطلاعی دارید؟ بنا به دلایل مختلف افراد حقیقی و حقوقی دچار بدهکاری‌های کلان و یا جزئی در امور مالیاتی و یا بانکی می‌شوند. این امر علاوه بر ضرر به کسب و کار بر درآمدهای آن‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. لذا افراد باید نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند تا مورد مجازات قرار نگیرند. برای اطلاع از تسهیل قانون تسویه بدهی بدهکاران کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

 

شرایط بخشودگی جرایم بدهکار بانکی

اما در شرایطی به دلایل مختلف فرد نمی‌تواند بدهی خود را پرداخت کند. لذا قانون برای این دسته از افراد شرایطی به نام شرایط بخشودگی جرایم بدهکار را در بخش مالیاتی و بانکی تدوین کرده است. برای اینکه با این موضوع بیشتر آشنا شوید لطفاً این مقاله را انتها بخوانید.

 

بخشودگی جرایم بانکی

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طبق جلسه‌ای، قانونی مبنی بر تسهیل تسویه بدهی بدهکاران را در تاریخ یازده شهریور 89 با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسانده است. این کار به منظور حمایت از تولید و رونق داخلی انجام شده است. در این جلسه مقرر شده تسهیل گیرندگانی که تمام و یا بخشی از بدهی خود را تا پایان تاریخ 1397 پرداخت نکرده باشند، اگر بخواهند میزان بدهی‌های جاری خود را پرداخت کنند باید به این ترتیب محاسبات لازم را صورت دهند:

1- اگر قرارداد تسهیل گیرندگان باطل و یا تجدید نشده باشد، ملاکی که از طریق آن بدهی آن‌ها پرداخت می‌شود، همان قرارداد اولیه خواهد بود.

2- در صورتی که قرارداد اولیه بانک یا موسسه اعتباری با تسهیلات‌ گیرنده، قبل از 1/1/1393  منعقـد شـده باشـد، آخرین قرارداد و یا توافقنامه قبل از تاریخ مزبور، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری بر اساس آن انجام می‌شود.

3- مبالغی که تسهیل گیرندگان باید آن را پرداخت کنند باید بر اساس مانده اصل و سود قبل و بعد از سررسید (تا تاریخ تسویه نقدی) که با استفاده از فرمول ابلاغی بانک مرکزی، بر اساس نرخ سود ساده و غیرمرکب مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه»، با حذف کلیـه جـرائم متعلقه و سودهای ناشی از آن و با در نظر گرفتن پرداخت‌های مشتری و زمان پرداخت‌های وی محاسبه می‌شود.

4- سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این قانون برای هر شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی در کل شـبکه بانکی، به ترتیب، ۵ میلیارد ریال و ۲۰ میلیارد ریال (اصل منـدرج در «قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می‌شود.

5- تسهیلاتی که بنا به نظر بانک مرکزی و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از موسسـات در حـال تصفیه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی منتقل شده باشد، مشمول احکام این قانون بوده و در چهارچوب ضوابط اجرائی که توسط بانک مرکزی تدوین خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.

 

قراردادهایی که از شمول این قانون مستثنی هستند

قراردادهای فروش و واگذاری دارایی‌های بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطائی ارزی اعم از منابع داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر منابع، از شمول این قانون مستثنی هستند.

 

شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران مالیاتی

سازمان امور مالیاتی شرایط ویژه‌ای را برای بخشودگی مالیات‌ها اعلام کرده که به ترتیب زیر است:

1- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده تا تاریخ 30/7/1398  معادل 100 درصد جرایم قابل بخشش.

2- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ 1/8/1398 تا تاریخ 30/8/1398 برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذی ربط، معادل 98 درصد جرایم قابل بخشش و برای سایر مودیان 96 درصد جرایم قابل بخشش.

3- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ 1/0/1398 تا پایان سال جاری برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذی ربط، به ازای هر ماه معادل 2 درصد و برای سایر مودیان معادل 4 درصد، از درصد بخشودگی موضوع بند 2 فوق کسر می‌گردد.

4- میزان بخشودگی جرایم براساس تاریخ پرداخت مانده بدهی قطعی شده هر یک از سنوات می‌باشد.

5- برای بخشودگی جرایم در اجرای این بخشنامه، مودیان یاد شده می‌بایست درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی تسلیم تا در اجرای این بخشنامه مورد بخشودگی قرار گیرد.

6- مودیان مذکور که قبل از ابلاغ این بخشنامه نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خود اقدام نموده‌اند، می‌توانند درخواست بخشودگی جرایم خود را حداکثر تا تاریخ 20/12/1398 به ادارات امور مالیاتی تسلیم تا مورد بخشودگی قرار گیرد.

7- مودیان محترم مالیاتی می‌توانند برای هر یک از سنوات با پرداخت بدهی مالیاتی آن سال، از مفاد این بخشنامه بهره‌مند گردند.

 

سخن پایانی…

برخی از افراد به دلیل پیش آمدن شرایط بدهکاری نمی‌توانند از پس پرداخت بدهی خود برآیند، دستگاه‌های اجرایی با بخشودگی مالیاتی و بانکی ضمن کمک به پرداخت بدهی این افراد، به رونق تولید و افزایش اشتغال نیز خدمت رسانی می‌کنند. البته لازم به ذکر است بخشودگی مالیاتی برای آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی که با ترفندهای ویژه با وجود توان پرداخت آن، از آن طفره می‌روند، مجازات‌هایی در نظر گرفته است. این افراد ضمن پرداخت جریمه و یا دریافت مجازات‌های قانونی، باید اصل بدهی را به صورت کامل پرداخت کنند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران

آیا بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی برای تمام بانک‌ها یکسان است؟

خیر. این یک دستور العمل کلی است و بانک‌ها بر اساس شرایط و کارکردهایی که دارند خودشان تبصره‌هایی را به این قانون اضافه می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص باید به سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا بخشودگی شامل صندوق رفاه دانشجویان نیز می‌گردد؟

بله. صندوق رفاه دانشجویی طرح‌هایی را در زمان مناسبت‌های بزرگ مثل چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، در نظر گرفته است. همچنین در صورتی که دانش آموختگان بدهکار کل بدهی خود را بپردازند ۱۰۰% جریمه بدهکاری ایشان بخشیده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره