دانشنامه

فرهنگ سازمانی | 10 ویژگی اصلی در فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به اعتقادات و رفتارهایی اطلاق می‌شود که تعیین می‌کند چگونه کارمندان و مدیریت یک سازمان، خارج از معاملات تجاری، با هم تعامل برقرار کنند. غالباً فرهنگ‌سازمانی دلالت دارد که فرهنگ یک شرکت در کد لباس، ساعات کاری، راه اندازی دفتر، مزایای کارمندان، گردش مالی، تصمیم گیری در مورد استخدام، رفتار با مشتری، رضایت مشتری و سایر جنبه‌های عملکرد منعکس خواهد شد. در ادامه مطلب درباره ویژگی‌ها و نحوه ساخت فرهنگ سازمانی آشنا می شوید. برای دریافت مشاوره کسب و کار کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

 

فرهنگ سازمانی

نکته اصلی یک سازمان موفق این است که یک فرهنگ مبتنی بر مجموعه‌ای از اعتقادات بسیار محکم و گسترده داشته باشد که توسط استراتژی و ساختارهای اصولی پشتیبانی می‌شود. وقتی سازمان دارای فرهنگ قوی باشد، سه چیز اتفاق می‌افتد: کارمندان می‌دانند که مدیریت ارشد چگونه می‌خواهد در هر شرایطی به آن‌ها پاسخ دهد، کارمندان معتقدند که پاسخ‌های مورد انتظار آن‌ها مناسب است و آن‌ها می‌دانند که برای نشان دادن ارزش‌های سازمان مورد نظر پاداش‌ دریافت می‌کنند. همه این موارد باعث استحکام ساختار داخلی سازمان‌ها می‌شود. برای درک بهتر فرهنگ‌سازمانی لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

 

مفهوم فرهنگ سازمانی

فرهنگ شرکت با هدف شرکت شروع می‌شود. به طوری که دیدگاه کلی سازمان با هدف و موضوع اصلی ارتباط برقرار می کند. سپس، فرهنگ سازمانی دیکته می‌کند که مردم چگونه هنگام کار باید رفتار کنند، چه ارزش‌هایی باید عملکرد آنها را هدایت کند و برای دستیابی به چشم انداز باید چه شیوه‌هایی را اجرا نمایند. برای اشنایی با انواع کسب و کار کلیک کنید.

 

فرهنگ سازمانی چه کاری انجام می‌دهد؟

– فرهنگ سازمانی به اعتقادات و رفتارهایی اطلاق می‌شود كه چگونگی تعامل كارمندان و مدیریت شركت را تعیین می‌كند.

– فرهنگ‌سازمانی همچنین تحت تأثیر فرهنگ‌ها و سنت‌های ملی، روندهای اقتصادی، تجارت بین‌المللی، اندازه شرکت و محصولات است.

– فرهنگ‌های شرکتی، چه به صورت ارادی و چه به صورت ارگانیک، شکل می‌گیرند، به هسته اصلی ایدئولوژی و عملکرد یک شرکت می‌رسند و بر هر جنبه‌ای از تجارت تأثیر می‌گذارند.

 

ویژگی‌های فرهنگ سازمانی

ویژگی‌های زیر به ما کمک می‌کند تا ماهیت فرهنگ سازمانی را بهتر بشناسیم.

1- استقلال فردی

میزان مسئولیت، آزادی و فرصت‌های انجام ابتکار عمل افراد در سازمان مشخص است. این مهم کمک می کند تا عدالت و تعادل در سازمان همیشه بین کارکنان برقرار باشد.

2- ساختار

ساختار درجه‌ای است که سازمان، اهداف مشخص و انتظارات عملکردی را ایجاد می‌کند. ساختار همچنین شامل میزان نظارت مستقیم می‌شود که برای کنترل رفتار کارکنان ضروری محسوب می‌شود.

3- پشتیبانی مدیریت

درجه‌ای که مدیران، ارتباطات و کمک‌های روشنی دارند که موجب گرمی و حمایت از زیردستانشان می‌شود.

4- هویت

درجاتی که اعضای آن به جای یک گروه کاری خاص یا حوزه تخصص حرفه‌ای خود با سازمان به عنوان یک کل شناخته می‌شوند.

5- سیستم پاداش عملکرد

درجه‌ای که سیستم پاداش در سازمان مانند افزایش حقوق، ارتقاء و غیره بر اساس عملکرد کارمندان است نه بر اساس سنوات، نفع و غیره.

6- تحمل درگیری

افزایش میزان درگیری موجود در روابط بین همکاران و گروه‌های کاری و همچنین میزان تشویق کارمندان به درگیری‌های هوایی و انتقادات آشکار.

7- تحمل ریسک

درجاتی که کارکنان ترغیب می‌شوند نوآورانه، جسور و خطر پذیر باشند. این ویژگی ها اغلب از جانب کارفرما و بالادستان سازمان تقویت و پرورش پیدا می کنند.

8- الگوهای ارتباطی

میزان ارتباطات سازمانی محدود به سلسله مراتب رسمی اقتدار است. الگوهای ارتباطی در طول زمان و بر اغلب بر اساس رفتار سازمانی کارمندان و مسئولان اولیه ای که به سازمان ورود پیدا کرده اند شکل می گیرد. جالب آن که بعد از گذشت سال ها با خارج شدن افراد پیشین، تغییر الگوهای کار آسانی نیست.

9- جهت گیری نتیجه

درجاتی که، مدیریت بیشتر بر نتایج یا نتایج متمرکز است تا تکنیک‌ها و فرآیندهای استفاده شده برای دستیابی به این نتایج. چنین رویکردی بستگی به اهداف سازمان و روش های رسیدن آن ها به نتایج دلخواه را دارد.

10- جهت گیری افراد

درجه‌ای که، تصمیمات مدیریتی تأثیر نتایج را بر افراد درون سازمان در نظر می‌گیرند. وقتی سازمان را بر اساس خصوصیات فوق ارزیابی می‌کنیم، از فرهنگ سازمان تصویر کاملی به دست می‌آوریم. این تصویر به پایه و اساس هنجارها، اعتقادات و درک مشترک اعضا در مورد سازمان، چگونگی انجام کارها در آن و چگونگی رفتار اعضا تبدیل می‌شود.

در بسیاری از مواقع قراردادی که بین طرفین بسته می‌شود، الگوهای رفتاری را در آن سازمان تعریف می کند. جهت اطلاع از مفاد قرارداد کار کلیک کنید.

 

نحوه ساخت فرهنگ سازمانی قوی

1- ساخت فرهنگ سازمانی با تعیین هدف

وقتی شرکتی تازه شکل می‌گیرد، هنوز مشکلاتی جدی را آغاز نکرده است، از این رو داشتن یک هدف به ارکان مختلف شرکت جهت می‌دهد، ارتباطات را حفظ می‌کند و مراحل دستیابی به اهداف را نیز برای افراد ساده می‌کند. معمولا اهداف زمانی که بر اساس بالاترین سطح کیفیت خدمات و یا محصولات تعیین می شود، احتمال موفقیت و ماندگاری آن سازمان را بالا می‌برد.

2- تعیین ارزش‌ها و معیارهای مشترک

برای شرکت خود ارزش‌ها و معیارهای مشترک ایجاد کنید. به همه همکاران چک لیست‌هایی بدهید که بر اساس اهداف، ارزش‌ها و معیارهای تعیین شده در سازمان حرکت کنند و مسائل و مشکلات را نیز بر همین اساس حل و برطرف نمایند.

3- برای فرهنگ سازمانی در سازمان رهبری کنید

برای اینکه فرهنگ سازمانی شما تکمیل شود، اعضا نیاز به مدیری دارند که توانی به عهده گرفتن رهبری تیم را داشته باشد. رهبری وظیفه هدایت و متحد کردن اعضای یک سازمان را بر عهده دارد تا اهداف، معیارها و ارزش‌های درونی شرکت بر اساس منافع سازمانی اجرا شوند.

4- برقراری ارتباط درست

برای ساخت یک فرهنگ سازمانی قوی شما به عنوان مدیریت باید با اعضا خود صادق باشید و برقراری ارتباط درست و صادقانه را نیز در رأس امور قرار دهید. هر کاری را که انجام می‌دهید، همیشه باید از همه افراد موجود در شرکت خود بخواهید که راستگو باشند و در مورد همه چیز با نهایت صداقت نزدیک شوند. شما به عنوان رهبر یک سازمان باید در مورد نقاط ضعف و قوت خود نیز صادق باشید.

5- رفتار اصولی برای ساخت فرهنگ سازمانی

به عنوان مدیر عامل یا رهبر شرکت، شما باید به خوبی با کارمندان خود رفتار کنید، در غیر اینصورت فرهنگی که می‌خواهید برای ایجاد آن استفاده کنید، اگر نرخ گردش مالی بالایی هم داشته باشید، برای شما مفید نخواهد بود.

6- شناسایی و دادن پاداش

از کارکنانی که فرهنگ شرکت را پاس می دارند تجلیل و قدردانی کنید. بخاطر رفتار ارزش مدارانه به آنها پاداش و اعتبار بدهید. در یک شرکت آمریکایی برای ایده های خلاقانه ۵۰۰۰ دلار جایزه تعیین شده است که یکی از این ایده ها باعث شد یک فرآیند کاری ۴ ساعته به ۱۶ دقیقه کاهش یابد.

 

کوتاه سخن اینکه…

در نظر داشته باشید فرهنگ سازمانی هویت و ارزش واقعی سازمان مورد نظر شما را به دنیا نشان نمی‌دهد. وقتی بتوانید برای سازمان مورد نظر خود در هر زمینه‌ای ارزش و اهمیت قائل شوید، فرهنگی ایجاد می‌کنید که دیگران نیز آن را الگو سازمان خود قرار خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در خصوص فرهنگ سازمانی

چه چیزی باعث تداوم فرهنگ سازمانی می‌شود؟

گزینش هدف، جامعه پذیری، مدیریت عالی، جامعه پذیری کارکنان از جمله مواردی است که باعث تداوم فرهنگ سازمانی می‌شود.

قدرت فرهنگ در یک سازمان چگونه است؟

فرهنگ سازمانی به کارکنان، هویتی سازمانی می‌بخشد، تعهد گروهی را آسان می‌سازد، ثبات نظام اجتماعی را ترغیب می‌کند، به شکل دادن رفتار کارکنان کمک می‌کند و بر وظایف و نحوه عملکرد مدیریت تأثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره