دانشنامه

بازاریابی تلفنی | بهترین روش های بازاریابی تلفنی را بشناسید

بسیاری از مشاغل از بازاریابی تلفنی برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند. هر بنگاهی که در زمینه خرید و فروش فعالیت کند معمولاً از تماس تلفنی برای گرفتن سفارش و فروش محصولات و خدماتش استفاده می‌کند. همچنین برخی از قرارهای تجاری با مشتریان بزرگ نیز از طریق بازاریابی تلفنی صورت می‌گیرد. اگر شما هم اصول بازاریابی تلفنی را بدانید می توانید با از آن درآمد های بزرگی کسب کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی می‌تواند چندین مزیت نسبت به سایر شکل‌های بازاریابی ارائه دهد. بر خلاف بازاریابی متنی یا ایمیل، می‌توانید مستقیماً با مشتری صحبت کنید و سؤالاتی را مطرح کنید تا علاقه آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید. از طریق بازاریابی تلفنی می‌توانید نیازها، انتقادات و پیشنهادات افراد آن طرف خط را بشناسید و نسبت به رفع آن تلاش کنید. با این حال، تماس‌های تلفنی با افرادی که در خانه هستند، اغلب به عنوان یک وقفه ناخواسته تلقی می‌شود. اگر مصرف کنندگان را هدف قرار می‌دهید، قبل از استفاده از Telemarketing باید با دقت فکر کنید. چون گاهی این امر می‌تواند به اعتبار شرکت شما آسیب بزند. شما می‌توانید از مشاوران مرکز کاردوک راهنمایی های لازم جهت چیدن چهارچوب سازمانی خود دریافت کنید.

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی

مزایای بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می‌کند که از نیروی انسانی کمتری استفاده کنند. این مهم موجب صرفه‌جویی در پول به خصوص برای مشاغل کوچک می‌شود. یکی دیگر از مزایای بازاریابی تلفنی این است که شما می‌توانید تجارت خود را با فروش به مشتریان در سایر مناطق اعم از مناطق محلی گسترش دهید.

Telemarketing همچنین راهی را فراهم می‌کند تا شما به راحتی پیگیر مشتریان خود باشید. برقراری ارتباط با مشتریان، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا در مورد نیاز مشتری بیشتر بدانید و رابطه بهتری برقرار کنید. در پایان کار، افزایش رضایت مشتری می‌تواند تأثیر به سزایی در سودآوری شغل مورد نظر شما به همراه داشته باشد.

معایب بازاریابی تلفنی

با وجود اینکه بازاریابی تلفنی مزایای زیادی دارد اما بسیاری از مصرف کنندگان آن را با یک تصویر منفی از فروش مرتبط می‌کنند. در واقع واکنش مشتری همیشه دوستانه نیست چون برخی از اصول نادرستی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند و این باعث بدبینی مشتری نسبت به بازاریاب‌های تلفنی و این نوع از سیستم فروش می‌شود. برخی از مشتریان تماس‌های ناخواسته را آزار دهنده می‌دانند یا نسبت به کلاهبرداری‌های احتمالی آن، احتیاط می‌کنند.

تماس با چشم انداز مشاغل

بازاریابی تلفنی می‌تواند به شرکت‌های تجاری و مشاغل کمک کند تا به تعدادی از اهداف تعیین شده خود برسند. شما می‌توانید از بازاریابی تلفنی خارج از کشور برای ساخت بانک اطلاعاتی خود، ایجاد نشانه‌ها و قرارها، پیگیری یک کار بازاریابی و ارتباط با مشتریان استفاده کنید.

آموزش کارکنان

آمادگی و آموزش کارکنان برای به حداکثر رساندن موفقیت در بازاریابی تلفنی شما ضروری است. پس فقط تماس گرفتن با مشتری مورد نظر مهم نیست، کارکنان باید آموزش دیده باشند تا با هر تماسی بخشی از اهداف شرکت را تحقق ببخشند. به همین دلیل بهتر است قبل از هر گونه تماس تلفنی از قبل یک دسته از سؤالات مشخص را آماده کنید تا بتوانید در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری به دست آورید و به فروش بالاتری دست یابید. برای آشنایی با مهارت های لازم برای مدیر فروش کلیک کنید.

نحوه ترغیب مردم به خرید از طریق تلفن

تماس تلفنی ابزاری بسیار مؤثر هست. اما بسیاری از افراد در حین مکالمه بسته به شرایطی که در آن قرار می‌گیرند ممکن است دچار تغییر و واکنش‌های مختلف در صدای خود شوند و این روی یک مکالمه مهم تأثیر منفی می‌گذارد. از همین رو باید زبان بدن را از پشت تلفن نیز رعایت کنید. سعی داشته باشید به هنگام گفت و گوی تلفنی لبخند بزنید.

بهترین روش در تماس‌های بازاریابی تلفنی پرسیدن سؤالات باز و گوش دادن به پاسخ‌های دریافتی است. به عنوان مثال، اگر جوهر چاپگر را می‌فروشید و بپرسید که “به جوهر چاپگر احتیاج دارید؟” به احتمال زیاد “نه” را دریافت می‌کند. در عوض، از آنها بپرسید که آیا چاپگر دارند و دریابید که چه کسی جوهر آن‌ها را تهیه می‌کند.

از مشتریان بپرسید که با چه مشکلی روبرو هستند و راه حل‌های مربوط را ارائه دهید. دریابید که تصمیم گیرنده کیست و در چه بازه زمانی کار می‌کنند. فقط روی قیمت تمرکز نکنید در عوض نشان دهید که چقدر با مشتری و نیازهای آن‌ها آشنا هستید. برای آشنایی با مهارت مذاکره کلیک کنید.

دریافت تماس از مشتریان

بازاریابی تلفنی فقط مربوط به برقراری تماس نیست. بسیاری از مشاغل این شانس را دارند که وقتی مردم به آن‌ها زنگ بزنند، سوالات پرسیده شده را به فروش تبدیل کنند. آماده شدن برای این تماس‌های ورودی مهم است. شما و کارمندانتان باید از طریق تلفن به صورت کاملاً حرفه‌ای و مفید عمل کنید و مهم‌تر از آن باید بتوانید از محصولات، خدمات و جزئیاتی که با آن درآمد کسب می‌کنید کاملاً آشنا باشید. به این ترتیب یک بازاریابی تلفنی می‌تواند مفید و مؤثرتر باشد.

به همین دلیل باید همیشه به آموزش کارکنان خود بپردازید و کوچکترین تغییرات را نیز به آن‌ها گوشزد کنید تا بتوانند در امر بازاریابی تلفنی به صورت مؤثرتر عمل کنند و شرکت را به نتایج مهم آن برسانند.

نکاتی که در بازاریابی تلفنی باید رعایت کنید

1- در زمان مناسبی به مشتری خود زنگ بزنید.

2- مثل ربات خشک و بی‌عاطفه نباشید و بر اساس نیاز مشتری صحبت کنید نه چیزی که خودتان می‌خواهید.

3- از کسب و کار خود اطلاعات بیشتری ارائه دهید تا مشتری فکر نکند که شما کلاهبردار تلفنی هستید.

4- برای فروش اهداف واقع بینانه و قابل دسترس داشته باشید.

5- مشتری را تحت فشار قرار ندهید و اگر او تمایلی برای ادامه صحبت نداشت بیش از حد اصرار نکنید.

6- از اینکه با مشتری تماس گرفتید از او معذرت خواهی نکنید.

کوتاه سخن اینکه…

در کشورمان ایران اصول حرفه‌ای بازاریابی تلفنی مثل زمان تماس، میزان و نحوه صحبت کردن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از این رو وقتی یک بازاریاب با ما تماس می‌گیرد به تنها چیزی که فکر می‌کنیم قطع کردن تلفن است چون اصلاً دوست نداریم اصرارها و اجبارهای بازاریاب را پشت تلفن تحمل کنیم.

از این رو مدیران شرکت‌هایی که از بازاریابی تلفنی برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند باید با اصول اصلی و حساب شده این حرفه آشنا شوند و آن را به مشتری‌های خود آموزش دهند. در واقع یک بار برای همیشه این تفکر که “اصرار و التماس به مشتری و دخالت در انتخاب او می‌تواند باعث فروش بیشتر شود”، باید به کلی از چرخه هر نوع از بازاریابی حذف گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره  کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در خصوص بازاریابی تلفنی

آیا باید از مشتری بابت اینکه به تلفن پاسخ داد تشکر کنیم؟

همیشه از مشتری بالقوه‌ی خود به خاطر زمانی که از یک روز کاری پرمشغله به شما اختصاص داده است تشکر کنید، به شکلی به او بفهمانید که با این گفتگوی تلفنی وقتش تلف نخواهد شد.

برای فروش یک محصول چند دقیقه زمان کافی است؟

میزان مدت زمان لازم برای تماس اول بستگی به نوع کالا یا خدمات دارد. پیشنهاد من حداکثر زمان ۴ دقیقه است اگر زمان بیشتری نیاز دارید بگذارید برای ارتباط بعدی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره