امور حقوقیراهنمای شرکت ها

ترخیص کالا | چگونه بهترین روش برای ترخیص کالا را انتخاب کنیم؟

اغلب بازرگانان با واژه ترخیص کالا آشنایی دارند. برای ورود کالاها به کشور، باید از گمرک آن‌ها را ترخیص کنید. در واقع ترخیص کالا نیازمند تهیه و ارسال مستندات معتبری است که منجر به تسهیل صادرات و واردات می‌شود. این کار بر عهده شرکت‌های بین المللی حمل و نقل است که به عنوان نماینده مشتری شناخته می‌شود. این شرکت‌ها وظیفه دارند ترخیص کالا را از گمرک انجام دهند. حال برای انجام این کار روش‌های گوناگونی وجود دارد، می‌توانید برای انتخاب بهترین راه با مشاوران کسب و کار کاردوک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز کاردوک جهت انجام امور گمرکی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

ترخیص کالا

کالاها قبل از اینکه به کشور مقصد وارد شوند به عنوان یک کالای صادراتی وارد گمرک می‌شوند. برای ورود کالاها به کشور؛ باید مبالغی (گمرکی) پرداخت شود. این مبالغ از قبل توسط دولت تعیین شده و در قالب یک لیست در اختیار گمرک، بانک‌ها و سازمان‌های مختلف قرار می‌گیرد. پس از پرداخت حق گمرک، کالا اجازه ورود دارد. در واقع در گمرک قوانین و مقررات خاصی برای ترخیص وجود دارد و هر کسی که می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند باید با این قوانین کاملاً آشنا باشد. در ادامه بیشتر با انواع و مراحل ترخیص کالا آشنا می‌شویم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

انواع کالاها در گمرک

کالاهای ضبطی

به کالاهایی که به دلایل مختلف اجازه ورود به کشور و یا خروج آن را ندارند، کالای ضبطی می‌گویند. گمرک برای اینکه این کالاها بتوانند وارد جریان اقتصادی شوند، به صاحبان آن سه ماه وقت می‌دهد که برای رفع نواقص و رفع ابهامات اقدامات قانونی و یا قضایی را انجام دهد.

کالاهای متروکه

ممکن است صاحب یک کالا، سراغ کالای خود نرود و یا در پی مشکلات پیش آمده حدود 4 ماه کالای خود را در انبار نگه دارد و نتواند آن را خارج کند. به این نوع از کالاها متروکه می‌گویند.

کالاهای مرجوعی

کالاهایی که به صورت موقت وارد می‌شوند . یا به دلایلی چون ممنوعیت یا غیرمجاز بودن، عدم تطبیق کالا با استاندارد‌های اجباری آن را مرجوع می‌کنند، در این شرایط کالا مرجوعی محسوب می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

افراد باید بر اساس کالاهایی که اقدام به ترخیص آن می‌کنند مدارک مشخصی را گردآوری کنند. مثلاً اگر شما در زمینه واردات داروها و یا کالاهای پزشکی فعالیت می‌کنید باید مدارک و مجوزهای بیشتری گردآوری کنید. به این ترتیب مدارک کسانی که آهن آلات وارد می‌کنند با کسانی که دارو وارد می‌کنند فرق می‌کند. در زیر به مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا اشاره می‌کنیم:

1- شما باید کارت بازرگانی داشته باشید یا ترخیص کالای خود را به عهده یک شرکت بازرگانی بگذارید.

2- اینویس (invoice) یا سیاهه خرید کالا (فاکتور) معتبر از فروشنده داشته باشید.

3- پکینگ لیست (packing list) یا لیست عدل بندی معتبر از فروشنده داشته باشید.

4- گواهی مبدا از اتاق بازرگانی کشور مبدا داشته باشید (برای بعضی از کالا ها مورد نیاز نیست).

5- مدارک حمل از جمله بارنامه، قبض انبار و در بارهای هوایی ترخیصیه داشته باشید.

6- دارا بودن مدارک و مجوز‌های مربوط به نوع کالایی که اقدام به واردات آن کرده‌اید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک مراحلی دارد که افراد و سازمان‌ها همگی باید آن‌ها را طی کنند.

1- وارد نمودن اطلاعات از سیستم

2- پرینت اظهار نامه

3- دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

4- ارزیابی کالا

5- اخذ مجوزهای لازم

6- کارشناس سرویس

7- رفتن به صندوق

8- مراجعه به رئیس سرویس ارزیابی

9- درب خروج

10- انبارداری

مجوزهای لازم برای ترخیص کالا در ایران

در ایران برای ترخیص کالا باید مجوزهای لازم برای آن را فراهم کنید از جمله:

1- مجوز استاندارد

2- مجوز بهداشت

3- مجوز وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان

4- مجوز سازمان انرژی اتمی

5- مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات

6- مجوز مبارزه با مواد مخدر

7- مجوز قرنطینه مرزی و مجوز قرنطینه نباتی

در این میان کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل نقل بین المللی وارد می‌شوند باید مجوز وزارت راه داشته باشند و کرایه حمل بار را نیز پرداخت کنند.

هزینه‌های ترخیص کالا

برای ترخیص کالا هزینه‌های مختلفی از فرد گرفته می‌شود. این هزینه‌ها شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا، کارشناسی کالا و … می‌باشد. هر سال ممکن است این هزینه‌ها با سال‌های قبل متفاوت باشد.

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک جهت انجام امور گمرکی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در خصوص ترخیص کالا

آیا می‌توان این کار را بر عهده شرکت‌های مختلف گذاشت؟

بله. شرکت‌هایی هستند که در زمینه ترخیص کالا فعالیت می‌کنند. در واقع ترخیص کالا پروسه‌ای سخت و خسته کننده است؛ از این رو اگر کار خود را به شرکت‌های مخصوص ترخیص کالا بسپارید در وقت و هزینه خود صرفه جویی می‌کنید.

چه کسانی نیاز به کارت بازرگانی ندارند؟

شرکت‌های تعاونی مرزنشینان، ملوانان ایرانی، پیله وران (در صورت اخذ کارت پیله‌وری و مجوز ورود از اداره بازرگانی شهر یا استان مربوطه)، کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور (در صورت داشتن کارنامه شغل از وزارت کار و امور اجتماعی)، کالاهایی که ورود آن برای فروش نمی‌باشد، کالاهای مسافری، کالاهای هدیه و سوغات که از طریق پست وارد می‌گردد؛ نیازی به کارت بازرگانی ندارند. اما شما به راحتی می توانید برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنید.

آیا برای ترخیص کالا باید حضوری اقدام کرد؟

خیر. شما می‌توانید بیشترین مراحل ترخیص کالای خود را چه به صورت صادراتی و چه به صورت واردات، با سامانه گمرک الکترونیکی انجام دهید و مراحل ترخیص کالای خود را با سرعت بهتری پیگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره