امور ثبتی شرکت هاراهنمای شرکت ها

شرکت سهامی | تعریف، انواع و ویژگی شرکت های سهامی

شرکت سهامی در ایران از جمله رایج‌ترین نوع شرکت‌ها محسوب می‌شود. افرادی که سرمایه‌گذار هستند و یا کسانی که قصد تأسیس شرکت را دارند، بیشتر تمایل دارند در شرکت‌های سهامی فعالیت کنند. شرکت‌های سهامی بر اساس سرمایه تشکیل می‌شوند، اما به شرطی که این سرمایه به سهام تبدیل شده باشد. در مورد سهام هم باید بگوییم که مسئولیت صاحب سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت‌ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

شرکت سهامی

در شرکت‌های سهامی همه چیز به صورت مساوی تقسیم می‌شود و شاید این یکی از دلایل علاقه‌مندی افراد به این نوع از شرکت‌ها است. برای اینکه با شرکت‌های سهامی بیشتر آشنا شوید، لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

 

انواع شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی به دو نوع بسیار مهم تقسیم می‌شوند، بر اساس نوع شرکت نحوه تامین سرمایه، شراکت و استراتژی شرکت تغییر می کند. پس بنابر اهدافی که دارید باید نوع شرکت را تعیین کنید. مرکز کاردوک به شما کمک می‌کند تا به راحت‌ترین شکل ثبت و مجوزهای لازم را اخذ نمایید.

شرکت سهامی عام

یکی از شرکت‌های معروف سهامی، شرکت سهامی عام است. در این شرکت‌ها مؤسسین، برای اینکه بخشی از سرمایه شرکت خود را تأمین کنند، سهام خود را به مردم می‌فروشند که اگر دقت کرده باشید، نمونه‌های تبلیغاتی فروش سهام را در آگهی‌های بازرگانی دیده‌ایم. برای تاسیس این نوع شرکت حداقل 5 عضو اصلی نیاز است و سهم سرمایه مؤسسین شرکت نباید کمتر از 20 درصد باشد. سهام این شرکت‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین اظهارنامه به انضمام طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء کلیه مؤسسین رسیده باشد با قید روزنامه کثیرالانتشار منتخب، در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که اداره ثبت وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت شود.

شرکت سهامی خاص

این نوع از شرکت‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، تمام سرمایه خود را از طریق مؤسسین تأمین می‌کنند که دقیقاً نقطه مقابل شرکت سهامی عام است. در شرکت سهامی خاص حداقل مدیران 3 نفر هستند. در این شرکت مؤسسین نمی‌توانند اوراق قرضه را منتشر کنند، مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکای آن کمتر از سهامی عام است. در این گونه شرکت‌ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در بدو امر 35 % از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود. نکته مهم این شرکت‌ها این است که سهامشان در بورس به هیچ عنوان قابل معامله نمی‌باشد. برای آشنایی با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

 

ویژگی‌های شرکت‌های سهامی

1- نام شرکا ذکر نخواهند شد.

2- به جای نام شرکت عنوان «سهامی» قید می‌شود.

3- رکن اصلی آن‌ها بر پایه سرمایه است.

4- مرکز اصلی که به عنوان اقامتگاه وجود دارد، باید ثبت شود.

5- تابعیت این شرکت‌ها به هیچ وجه تابع تابعیت شرکاء آن نیست.

6- موضوع شرکت باید همان چیزی باشد که شرکت به خاطر آن سرمایه گذاری کرده و تأسیس گردیده است.

 

اهمیت شرکت سهامی

1- شرکت سهامی همه ویژگی‌های یک شرکت تجاری به معنای خاص را دارد.

2- در مورد بازرگانی بودن این شرکت‌ها (بدون توجه به موضوع فعالیتش)، هیچ گونه اختلافی میان حقوقدانان وجود ندارد.

3- سرمایه عنصر اساسی و محوریت تجارت است.

4- مقررات ناظر به فعالیت، اداره و نظارت بر عملکرد شرکت و مدیران با وسواس و دقت پیش بینی شده است.

5- مقررات قانونی حاکم بر شرکت سهامی در مقایسه با دیگر شرکت‌های بازرگانی مفصل‌تر و کامل‌تر به نظر می‌رسد.

6- کارکردها و مکانیزم فعالیت و اداره به گونه‌ای است که امکان نقش آفرینی بیشتر این نوع شرکت‌ها را در روابط تجاری فراهم ساخته است.

7- تعداد شرکا معمولاَ زیاد است؛ در نتیجه در حالی که ممکن است سرمایه هر یک از شرکا به تنهایی قابل ملاحظه نباشد، با این حال کل سرمایه شرکت خیلی زیاد و قابل توجه هست.

8- مسئولیت شرکا محدود به سهامی است که در شرکت دارند و در مقابل طلبکاران بیشتر از آن مسئولیتی ندارد.

9- تمام اعمال و معاملاتی که شرکت انجام می‌دهد تجاری محسوب می‌شود.

 

خلاصه

طبقه بندی شرکت‌ها در دنیا بر اساس قوانین کشورها محاسبه و انجام می‌شود. در ایران نیز هر گاه دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری با تسهیم سرمایه و ترسیم نحوه تقسیم سود و زیان طبق مفاد قرارداد تفاهم نمایند؛ فعالیت آن‌ها یک شرکت تجاری را تشکیل داده است. نام دیگر این شرکت‌ها شرکت سهامی است که بسته به اهداف مؤسسین آن به عام و یا خاص تبدیل می‌شوند. شرکت‌های سهامی از هر نوعی که باشند وجودشان برای رشد اقتصادی کشور لازم و ضروری است.

اگر قصد ایجاد شرکتی‌سهامی را دارید، می توانید تمامی مراحل اداری و قانونی را به مرکز کاردوک بسپارید. برای اطلاع از مدارک لازم ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت‌ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

میزان سرمایه برای این نوع از شرکت‌ها چقدر است؟

سرمایه شرکت‌های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.

پرداخت سرمایه در شرکت سهامی به چه صورتی است؟

قانون اجازه داده است که در زمان تشکیل شرکت‌های سهامی دارندگان سهام حداقل سی و پنج درصد از سرمایه تعیین شده را پرداخت و مابقی را فقط تعهد نمایند. البته مدت تعهد باقی مانده سرمایه نباید از پنج سال تجاوز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره